RTX 2060S med i7-4770K flaskhals?

Permalänk
Medlem

RTX 2060S med i7-4770K flaskhals?

Uppgraderade precis min pc från en GTX 770 2GB till en 2060S men får inte så bra FPS i mina spel som jag hade hoppats på. I spel som Farcry 5 så får jag konstant 40-50 fps på ultra medan benchmarks på youtube med samma specs som min pc snittar runt 90. I aktivitetshanteraren så ligger min CPU på 100% medan GPUn på 1-10%. Är det så att min äldre i7 är en flaskhals? Har testat att sätta på lägsta inställningarna men fortfarande samma problem och det ger runt 10 fps mer. Även om min i7a är gammal verkar det fungera bra för andra med samma komponenter.

När jag hade installerat det nya kortet så glömde jag ta bort de gamla grafikdrivrutinerna och installerade de nya direkt om det skulle spela någon roll. Installerade även 8GB mer ram så har nu 16 totalt.

Någon som vet vad problemet är? Behöver jag en nyare CPU för det nya kortet eller är det något annat som spökar?

Permalänk
Medlem

Menar du att du får bara 40-50 fps när du kör benchmarken i Far Cry 5?

Är de 8GB som du satte i extra av samma märke / hastighet / Version som minnet som satt i innan? Så du inte kör 2 olika minnesmoduler.
Jag skulle definitivt installera om drivarrutinerna i allafall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Menar du att du får bara 40-50 fps när du kör benchmarken i Far Cry 5?

Är de 8GB som du satte i extra av samma märke / hastighet / Version som minnet som satt i innan? Så du inte kör 2 olika minnesmoduler.
Jag skulle definitivt installera om drivarrutinerna i allafall.

Köra olika minnen brukar ju inte vara ett så stort problem men det är ju värre om dem går i olika hastigheter för då kommer ju de som är snabbast gå i lägre hastighet.

Permalänk
Avstängd

Du har inte nämnt vilken upplösning du kör med? Högre upplösning innebär att GPU:n får arbeta mer och CPU:n mindre.

Om du kör 1080p är CPU:n definitivt en flaskhals, kär du upp mot 4K spelar CPU:n mindre roll.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

i7 4770k är inget problem i dethär fallet, den klarar fortfarande alla moderna spel . Har själv provat FC5 via Uplay+ i veckan och får 50-60 FPS med min 4770k och då är det grafikkortet som sätter stopp.

Att grafikkortet bara rapporteras köras i 10% är helt knas.
Som nämnts bör du prova ominstallera drivrutinerna igen, prova då även att fylla i anpassad installation och bocka i att ta bort alla tidigare drivrutiner.
Du kan även prova att använda programmet DDU för att få bort alla spår av tidigare drivrutiner.

Prova även t.ex. HWmonitor eller annat program för att hålla koll på temperaturerna medan du spelar.

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Får 40-50 fps i både benchmarken och när jag spelar. Köpte ett exakt likadant ram minne som jag hade innan, ddr3 corsair vengance lp 2x4gb.

Permalänk
Medlem

@eXpander_: Kör i 1080p, vet att min cpu kan vara lite av en flaskhals men det skulle inte ge så stor skillnad, enligt folk på youtube som kör benchmarks med 2060s och i74770k så ger den runt 10 till 15 fps mindre och kör då spelet i 70-90 fps i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludlew:

@eXpander_: Kör i 1080p, vet att min cpu kan vara lite av en flaskhals men det skulle inte ge så stor skillnad, enligt folk på youtube som kör benchmarks med 2060s och i74770k så ger den runt 10 till 15 fps mindre och kör då spelet i 70-90 fps i 1080p.

Kan testa min 4770k med mitt GTX 1070 och se vad jag får för FPS i morgon efter jobbet om du skulle vilja det.
Nu har jag inte testat Far cry 5 alls på länge men när New Dawn kom ut så spelade jag in en snutt på det spelet, dock inget benchmark
Detta är dock inspelat med en 3770k och 980Ti men jag antar att FC5 fortfarande är samma "skräp" som New Dawn.
https://www.youtube.com/watch?v=6aBVnlWkUcc&t=120s

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer in i ovan, prova DDU och nya drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ta bort gamla drivrutiner med DDU och installera de senaste.

Skrivet av dunis90:

i7 4770k är inget problem i dethär fallet, den klarar fortfarande alla moderna spel . Har själv provat FC5 via Uplay+ i veckan och får 50-60 FPS med min 4770k och då är det grafikkortet som sätter stopp.

Och vilket grafikkort och upplösning använder du?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ta bort gamla drivrutiner med DDU och installera de senaste.

Och vilket grafikkort och upplösning använder du?

Titan Sli 1440p. Men spelar ingen roll, andra tester med liknande system får mycket bättre än honom och får han inte mer än 10 FPS höjning även när han sänker till lägsta inställningarna så är det antingen hårdvaru- eller mjukvarufel.

Permalänk
Medlem

Det blir en flaskhals men defenetivt inte så stor att grafikkortet bara arbetar på 10%. Prova att installera senaste drivrutinerna

Skickades från m.sweclockers.com