The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man kan ju undra varför dom castar en massa gamlingar till roller som är tonåringar i böckerna.
Moiraine var väl som mest 25 och Rand 16 eller så.

Och vi får väl se om det blir 17 säsonger där det i flera säsonger inte händer nånting ^^

Moraine är över 50 år gammal.. men beskrivs som "tidslös" till utseende. Som alla andra Aes Sedai.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt med spoilers från böckerna hörni, även om de är vaga. Trist om någon som intresserar sig för serien får handlingen förstörd i förväg.

Både ris och ros för rollsättningen. Perrin ska ju vara betydligt större känns det som, och Nynaeve funkade inte riktigt heller för mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Livet är för kort och Robert Jordan är för lång. Slutade efter sju böcker...

Livet är för kort för att spendera på skit som Inte är Jordan.

Sjunde boken verkar vara en lite vägg för många dock. Skulle kunna tänka mig att fler kan uppskatta den nu dock då det popularisera av Game of Thrones osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

castingen får mig att avfärda den här serien, kommer inte följa den, håller på och läser böckerna just nu och dem hade inte behövt gå full on PC med castingen, om dem nu vill klämma in X antal "minoriteter"

Jordan är rätt försiktig med att beskriva det så ser inget problem med att det är diverse minoriteter i det här fallet.

Skrivet av Hellowiener:

Följer böckerna också "an all women bla bla" eller är serien woke?

Skickades från m.sweclockers.com

Gott om starka kvinnliga karaktärer och världen är jämnställd utan att tramsa till det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jordan är rätt försiktig med att beskriva det så ser inget problem med att det är diverse minoriteter i det här fallet.

Gott om starka kvinnliga karaktärer och världen är jämnställd utan att tramsa till det.

jordan har beskrivit karaktärerna i ganska genomgående detalj och dem är allt annat än diverse.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag började läsa böckerna när jag var typ 15 år (är 37 nu). började läsa om serien för två år sedan och körde då även igenom de tre sista på engelska. Tänker ibland på slutet, det är verkligen genialt om ni frågar mig. Så läs igenom och se till att läsa slutet. Jag håller med om att det blir gode långtråkigt under exempelvis "Klanernas uppbrott". Känns om en enda lång transportsträcka. Tack och lov får ju Brandon Sanderson lite mer driv i sitt skrivande av de tre sista böckerna. Men visst, det är ju 3000 sidor på tre böcker så de är ju inga nätta noveller. Nej blod och förbannad aska, man skulle kanske läsa igenom böckerna igen någon gång nu när man har alla

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

castingen får mig att avfärda den här serien, kommer inte följa den, håller på och läser böckerna just nu och dem hade inte behövt gå full on PC med castingen, om dem nu vill klämma in X antal "minoriteter"

Handlar inte om PC, handlar om att bredda målgruppen, då hollywood verkar tro att någon behöver vara av samma hudfärg och kön för att de ska vara relaterbara. Pengarna som styr.

Kunde inte bry mig mindre dock, de har whitewhashat i årtionden, och i betydligt värre situationer. Brydde mig inte då, bryr mig inte nu, så länge rollerna fungerar inom sin kontext.

Permalänk
Söder om söder-hipster

Var helt inne i Jordan-böckerna i tonåren. Som de flesta andra tycker jag tempot saktade ned till näst intill olidligt till slut – men eftersom de bara kom ut var 3-4:e år fortsatte jag troget.

Tycker att det hela lyfte ordentligt när Brandon Sanderson tog över de tre sista tegelstenarna. Det mesta knöts ihop snyggt och spänningen hölls bra. Rätt författare att avsluta jobbet!

Rekommenderar som många andra här att testa ljudböckerna på engelska. Väldigt bra uppläsare, och det går betydligt snabbare att ta sig igenom böckerna nu när alla är utgivna. Visst går handlingen fortfarande lite i cirklar några böcker där i mitten men åtminstone jag var såpass investerad i karaktärerna och världen att jag håller intresset uppe när jag sträcklyssnar. Det som var olidligt förut var att vänta flera år på nästa bok, och sen läsa den och... nästan ingenting hände. Värst i det avseendet var om jag minns rätt combon A Winters Heart/Crossroads of Twilight, alltså bok 9 och 10. Båda de böckerna utspelas under nästan samma tidsperiod, men utifrån olika karaktärer.

Något som drog ner tempot ordentligt back in the days var ockskå de svenska översättningarna, där varje engelsk bok blev två svenska. Det innebar att varannan bok saknade ett riktigt klimax, medan varannan nästan bara bestod av klimax. Hett tips är att köra på de engelska versionerna – text eller ljud.

Ser fram emot tv-serien, men försöker hålla förväntningarna låga. I bästa fall blir det genomarbetat med ett tight manus och planerad story på förhand. I värsta fall blir det nästa The Shannara Chronicles.

Nån som spelade pc-spelet föresten? Vill minnas att det var helt ok!
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wheel_of_Time_(video_game)

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jordan har beskrivit karaktärerna i ganska genomgående detalj och dem är allt annat än diverse.

Jaså?

Låter det här som vita karaktärer? Jordan beskrev mycket i detalj, men sällan hudfärg.

Citat:

Elaida had put down her knitting, Rand realized, and was studying him. She rose from her stool and slowly came down from the dais to stand before him. “From the Two Rivers?” she said. She reached a hand towards his head; he pulled away from her touch, and she let her hand drop. “With that red in his hair, and gray eyes? Two Rivers people are dark of hair and eye, and they seldom have such height.” Her hand darted out to push back his coat sleeve, exposing lighter skin the sun had not reached so often. “Or such skin."

Citat:

There were Marwins and al’Dais, al’Seens and Coles. Thanes and al’Caars and Crawes, men from every family he knew, men he did not recognize, from down to Deven Ride or up to Watch Hill or Taren Ferry, all grim-faced and burdened with pairs of bristling quivers and extra sheaves of arrows. And among them stood others, men with coppery skins, men with transparent veils across the lower half of their faces, fair-skinned men who just did not have the look of the Two Rivers.

Finns ett bra resonemang om det här:

https://www.tor.com/2019/08/20/from-the-two-rivers-casting-an...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Minns att jag började läsa serien som 13-åring. Fastnade direkt! 🤓
Serien stagnerade ungefär halvvägs, mycket beroende på att det va så mycket som hände samtidigt och så många karaktärer. Är över 1500 namngivna karaktärer om jag inte minns helt fel.
Men som någon redan skrivit så gjorde Brandon Sanderson ett riktigt bra jobb när han tog över stafettpinnen.
Men är väldigt skeptisk till val av skådespelare av flera anledningar:
1. För gamla. De enda med någorlunda passande ålder är Barney Harris & Daniel Henney.
Moiraine är förvisso ~50 i serien, men med tidslöst utséende som bättre motsvaras av någon i 30-års åldern.
2. Karaktärernas utseende är väldigt väl beskrivet (längd, hårfärg, hudfärg, ansiktsform, etc..). Skådespelarna ser helt enkelt inte ut som Robert Jordan skapade dem.
T.ex. så beskrivs Egwene som "dark haired" & "tanned" på ett sätt som motsvarar någon från t.ex. Spanien. Havsfolket å sin sida beskrivs som mörkhyade, så även Seanchan till viss del. Onödigt men stör mig alltid på när folk bestämmer sig för att välja skådespelare som de vill se i en viss roll istället för någon som passar. Finns dessutom gott om utrymme för alla färger & former man kan tänka i denna serien.

Men men, levererar de en bra serie som i övrigt gör Robert Jordan´s episka verk rättvisa så får man ju va mer än nöjd! Är dock väldigt skeptisk 😬

Permalänk
Lego Master

Jaha, det här slutade ju med att jag fick skaffa mig samtliga Wheel of Time-ljudböcker. Hört om dem tidigare, men aldrig öppnat nån av böckerna.
Verkar som jag har lite att göra innan premiär av serien...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Alltså den boken är ett jäkla sömnpiller och jag fattar inte hur den plöjdes. Den har samma problem som filmatiseringen av the Hobbit--för mycket saker, karaktärer utan agenda, onödiga karaktärer, krimskrams, och för lite rörelse framåt. Crossroads of Twilight är titeln och den följs av aningen mer fartfyllda Knife of Dreams.

Den boken kan de förhoppningsvis komprimera till ett avsnitt, så det inte känns som bortkastad tid för tittaren. Om de kör en hel säsong med den boken kommer de nog tappa många tittare. Men man får väl se hur det blir och om det ens går bra för första säsongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jordan är rätt försiktig med att beskriva det så ser inget problem med att det är diverse minoriteter i det här fallet.

Gott om starka kvinnliga karaktärer och världen är jämnställd utan att tramsa till det.

Get woke go broke. Jag har ytterst låga förväntningar om att de inte förpestar serien med dagens identitetspolitik med tanke på valet av skådespelare och valet av premiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicksmarine:

Läste de första 5-6 böckerna när jag gick på högskolan för typ 25 år sen. Kommer inte ihåg vad de handlade om idag, nån som kan ge mig en snabb recap?

Tänk dig Star Wars på medeltiden, där Anakin/Vader där serien börjar befinner sig i tonåren och heter Rand Al'Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Den boken kan de förhoppningsvis komprimera till ett avsnitt, så det inte känns som bortkastad tid för tittaren. Om de kör en hel säsong med den boken kommer de nog tappa många tittare. Men man får väl se hur det blir och om det ens går bra för första säsongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inte en chans att man producerar en hel säsong kring den boken. Man behöver ändå strömlinjeforma aspekter av storyn och handlingen som inte funkar.

Här är min gissning: jag tror att ett avsnitt avslutas med den enorma händelse som föranleder reaktionerna i Crossroads of Twilight. Därefter tror jag följande avsnitt är nästan hela den boken, summerad.

Inledningsvis har man ju ett fantastiskt handlingsförlopp genom hela Eye of the World, eftersom den boken kan stå för sig själv. Så första säsongen, eller två säsongerna, har god chans att vara ok.

Permalänk
Medlem

Flopp

Desaa böcker håller en varm plats i ens hjärta men serie av den?

Har de tålamodet och resurserna att upperätthålla mängden karaktärer?
Jag tror tyvärr inte det hur mycket jag än önskar det.

Jag hafe hellre sett en anime version av den mest för att det e billigare med röstskådespeleri och man kan få utrymmet att få med allt djup i serien.
Men spelfilm tror jag kommer floppa som alla andra stora bokserier de gjort serier av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mest namnkunnig där är väl utan tvekan Rosamund Pike, som också anses ha huvudrollen. Känner på rak arm inte igen någon av de andra, och kollar jag vad de gjort innan är det väldigt få serier eller produktioner jag sett.

Vad tror ni andra? Jag gillade i stort böckerna, men som så många andra tappade jag intresset någonstans efter mitten av serien där det blev väldigt många sidor med "utfyllnad" utan att berättelsen egentligen gick framåt. Har aldrig tagit mig tid att läsa klart, men.. kanske är dags nu.

Nu var det ett tag sedan jag läste, är inte Rand lite av den främsta av huvudpersonerna? Jag tappade också intresset efter att ha läst typ hälften av böckerna som fanns för en tio år sedan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag håller på just nu att lyssna på de svenska ljudböckerna för första gången, är på bok 4 och är förvånad över hur extremt lite som hänt genom 4 böcker. I min ungdom så läste jag sanningens svärd och efter tredje boken har världen redan räddats en gång.

Jag förstår egentligen inte varför jag fortsätter lyssna, det går ju så ENORMT långsamt alltihopa. Speciellt i jämförelse med sanningens svärd.

Men serie, kul! Hoppas den får bättre chanser än vad legend of the seeker fick.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VV00d13:

Desaa böcker håller en varm plats i ens hjärta men serie av den?

Har de tålamodet och resurserna att upperätthålla mängden karaktärer?
Jag tror tyvärr inte det hur mycket jag än önskar det.

Jag hafe hellre sett en anime version av den mest för att det e billigare med röstskådespeleri och man kan få utrymmet att få med allt djup i serien.
Men spelfilm tror jag kommer floppa som alla andra stora bokserier de gjort serier av.

Skickades från m.sweclockers.com

En anime-version hade varit intressant, men Japan skulle ha svårt med kvinnors tidvis kaxiga beteende i WoT. Man är lite mer inställd på husmors-traditioner där.

Skrivet av e1m1:

Nu var det ett tag sedan jag läste, är inte Rand lite av den främsta av huvudpersonerna? Jag tappade också intresset efter att ha läst typ hälften av böckerna som fanns för en tio år sedan.

Han är huvudpersonen i Wheel of Time. Karaktären som allting kretsar kring, på gott och ont. Min uppfattning är att seriens längd negativt påverkar intrycket läsare har av Rand, för att hans utveckling stagnerar enormt och följden blir irritation för läsaren. Han går verkligen från att vara en nolla, till att vara någonting helt annat, och sen behöver han tas i ytterligare en-två riktningar innan serien är färdig.

Avslutet på serien är för övrigt otroligt tillfredsställande. Verkligen perfekt, som någon tidigare sa.

Permalänk
Medlem

@Newbranch: Det går trögt som fasen i början, men det är nästan som mest spännande då också, man kommer närmre karaktärerna tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Jag håller på just nu att lyssna på de svenska ljudböckerna för första gången, är på bok 4 och är förvånad över hur extremt lite som hänt genom 4 böcker. I min ungdom så läste jag sanningens svärd och efter tredje boken har världen redan räddats en gång.

Jag förstår egentligen inte varför jag fortsätter lyssna, det går ju så ENORMT långsamt alltihopa. Speciellt i jämförelse med sanningens svärd.

Men serie, kul! Hoppas den får bättre chanser än vad legend of the seeker fick.

Notera att två engelska böcker blev fyra taskigt översatta svenska böcker. Personligen upplever jag att de tre första engelska böckerna passerade på nolltid när jag läste dem i min ungdom. Jämfört med t ex Sagan om Ringen är det en veritabel fartfest.

Den största skillnaden mellan Jordans och Goodkinds berättelser är att Wheel of Time är långt mer ambitiös (min tolkning är att den ärligt talat är långt för ambitiös sett till Jordans förmåga att knyta ihop en säck). Där Goodkind följer en person som har ett litet antal bipersoner är Jordan direkt uppe i fem eller sex karaktärer vars varje nyans skall stötas och blötas.

För övrigt är det intressant att det är just Goodkind du jämför med då jag alltid misstänkt att Jordan var Terrys främsta förebild. Primärt då han följde samma mönster av att skriva ett fåtal målmedvetna böcker för att sedan totalt tappa tråden och synbart mest klämma ur sig dravel för att sälja fler böcker.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jaså?

Låter det här som vita karaktärer? Jordan beskrev mycket i detalj, men sällan hudfärg.

Finns ett bra resonemang om det här:

https://www.tor.com/2019/08/20/from-the-two-rivers-casting-an...

med tanke på hur jordan beskrev Emond's Field folket som att vara i utseende identiska med varandra så har dem fuckat upp castingen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Kanske, men Emond's Field är den mest befolkade delen av Two Rivers, så det låter antingen som en tankevurpa från din sida, eller en miss från författaren. Invånare från Two Rivers beskrivs trots allt med blandade drag.

Läste du artikeln?

Permalänk

Synd att folk verkar sluta efter bok 7-8. Det är ju då det börjat ta fart! Kan som många andra rekommendera ljudboksformatet istället då det kan bli lite traligt att läsa 15k sidor.

Brandon Sandersson blev efter avslutet av dessa böcker min absoluta favoritförfattare, bara det borde säga ett och annat! Läs klart skiten förfan

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jaså?

Låter det här som vita karaktärer? Jordan beskrev mycket i detalj, men sällan hudfärg.

Finns ett bra resonemang om det här:

https://www.tor.com/2019/08/20/from-the-two-rivers-casting-an...

Jordan beskrev hudfärg ganska exakt tycker jag. Kanske lite vagt för just Two rivers/Tufloden men nog fan var dom vita där. Det ligger i de nordligare delarna av Andor. Andoraner beskrivs som väldigt ljushyade med blont, rött och ljusbrunt hår. Typ engelsmän. Söder ut i Altara, Illian, Tear etc är folken mörkare. Havsfolket är svarta/bruna. I Borderlands var dom ljushyade med sneda, mörka ögon och svart hår. Så Lan har dom träffat ganska rätt med skådis, förutom storleken då.
Tufloden som är

Menetheren är lite blandning av Andor och Borderlands = européer och asiater.
Att Andor är ett fiktivt England blir ganska tydligt när man lägger märke till hur mycket Jordan snott från legenderna om Kung Arthur och tryckt in det i Andor

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

@_Merc_: Kanske, men Emond's Field är den mest befolkade delen av Two Rivers, så det låter antingen som en tankevurpa från din sida, eller en miss från författaren. Invånare från Two Rivers beskrivs trots allt med blandade drag.

Läste du artikeln?

Randal är basically en ginger, dvs ljus hy, rött hår och grå-blå ögon. det enda som skiljer honom ifrån dem andra i emonds är att han har rött hår och ögonen.

Jag kan ge dem rätt för Lan, men han borde vara 20 år äldre än skådespelaren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Randal är basically en ginger, dvs ljus hy, rött hår och grå-blå ögon. det enda som skiljer honom ifrån dem andra i emonds är att han har rött hår och ögonen.

Jag kan ge dem rätt för Lan, men han borde vara 20 år äldre än skådespelaren.

Ja, han härstammar från en viss folkgrupp som har ett visst utseende. (Jag hoppas att du led av lite auto-correct, förresten.)

Jag ber om ursäkt, men du får nog ta och presentera lite citat från böckerna nu. Mina påståenden kommer främst från artikeln som länkades tidigare, där vi hittar följande citat

Citat:

There were Marwins and al’Dais, al’Seens and Coles. Thanes and al’Caars and Crawes, men from every family he knew, men he did not recognize, from down to Deven Ride or up to Watch Hill or Taren Ferry, all grim-faced and burdened with pairs of bristling quivers and extra sheaves of arrows. And among them stood others, men with coppery skins, men with transparent veils across the lower half of their faces, fair-skinned men who just did not have the look of the Two Rivers.

Det kan tolkas på lite olika sätt, men poängen är blandningen av människor.

Man drar för övrigt en annan bra koppling: anledningen till att vi vill ha vitt överallt är för att vi enbart är vana vid vit hy sen urminnes tider. Alla bokomslag, reklam, tv, film, allt. Så nu när det luckras upp kan jag förstå om man reagerar. Men jag har svårare att förstå den otroligt starka känslomässiga reaktion vissa har.

Ingen kan egentligen motivera varför de blir upprörda när detta händer, annat än att man är förbannad över att Hollywood bestämt ska försöka locka till sig fler tittare. Buu, fy! Hur vågar ni?! Men är det så fel att låta en asiat spela en av de häftigaste karaktärerna i WoT? Låter inte det lite häftigt att ha en stoisk samuraj-liknande titan andra barn som ser ut så kan se upp till?

Jag kanske är mindre känslig eller något. Enda förhoppningen är att man rollsatte rätt skådis istället för etnicitet, och jag tror ingen av oss kan peka på någon som är "fel" annat än för att visa hur lite man egentligen bryr sig om serien själv, och hur stort intresse man har av att gnälla--inget riktat mot dig personligen, Merc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Ja, han härstammar från en viss folkgrupp som har ett visst utseende. (Jag hoppas att du led av lite auto-correct, förresten.)

Jag ber om ursäkt, men du får nog ta och presentera lite citat från böckerna nu. Mina påståenden kommer främst från artikeln som länkades tidigare, där vi hittar följande citat

Det kan tolkas på lite olika sätt, men poängen är blandningen av människor.

Man drar för övrigt en annan bra koppling: anledningen till att vi vill ha vitt överallt är för att vi enbart är vana vid vit hy sen urminnes tider. Alla bokomslag, reklam, tv, film, allt. Så nu när det luckras upp kan jag förstå om man reagerar. Men jag har svårare att förstå den otroligt starka känslomässiga reaktion vissa har.

Ingen kan egentligen motivera varför de blir upprörda när detta händer, annat än att man är förbannad över att Hollywood bestämt ska försöka locka till sig fler tittare. Buu, fy! Hur vågar ni?! Men är det så fel att låta en asiat spela en av de häftigaste karaktärerna i WoT? Låter inte det lite häftigt att ha en stoisk samuraj-liknande titan andra barn som ser ut så kan se upp till?

Jag kanske är mindre känslig eller något. Enda förhoppningen är att man rollsatte rätt skådis istället för etnicitet, och jag tror ingen av oss kan peka på någon som är "fel" annat än för att visa hur lite man egentligen bryr sig om serien själv, och hur stort intresse man har av att gnälla--inget riktat mot dig personligen, Merc.

Jag hade blivit lika irriterad om dem hade valt att byta ut Japanska skådespelare i en live action adaption av en Anime, där det är tydligt att det är japanska skådespelare. som Death note bland annat.

det här är lika illa.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Läs då för guds skull den engelska versionen om ni inte har problem med språket. När jag ser översättningarna här i tråden så känns det som det är en barnbok i jämförelse. För att inte tala om hur bra Michael Kramer är på att läsa upp ljudböckerna.

Håller med! Har läst hela serien på engelska ett par gånger och lyssnat på de engelska ljudböckerna, båda vägarna rekommenderas starkt!

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kan vi inte diskutera mer handling och mindre hur karaktärer ser ut (det känns som om det går lite i cirklar)? Jag tappar ju sugen på att läsa/lyssna på böckerna ju mer jag läser här 😢

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord