Microsoft använder AMD-processorer för Surface Laptop 3

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Microsoft använder AMD-processorer för Surface Laptop 3

Den 2 oktober håller Microsoft evenemang för en ny generation Surface-enheter. Nu framgår att bolaget förbereder en ny bärbar dator, som blir först ut med processor från AMD.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Äntligen! Hoppas den blir Ryzen baserad.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I Moto G6 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I Canon EOS M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

Beställde en Microsoft book 2 i fredags, rip. Bra pris dock.

|MOBO: MSI B350 TOMAHAWK |GPU: ASUS Geforce 1070 8GB DUAL OC @ 2063Mhz |CPU: Ryzen 1700 @ 3900Mhz |RAM:Corsair Vengeance 16GB LED DDR4 @ 3200Mhz|SSD1: Samsung 750-Series EVO 120GB|SSD2 Kingston UV400 480GB |HDD: 1TB WD Caviar Black |Kylning: be quiet! Pure Rock
|3D MARK : Resultat Firestrike Resultat Time Spy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Ryzen 7 3750 är en rejäl besvikelse. Håller inte ens jämna steg med i5 gen 9...

På desktop är de grymma, men på mobil har de en bit kvar. Hoppas på ryzen 4 istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Äntligen! Nu blir det köp.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Swedish Berserk:

Äntligen! Hoppas den blir Ryzen baserad.

Vad är alternativet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av talonmas:

På desktop är de grymma, men på mobil har de en bit kvar. Hoppas på ryzen 4 istället!

3000-serien för laptops är en generation bakom den på desktop, så det är inte så konstigt. Dåligt av AMD att förvirra konsumenten på det viset dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Vega 10 är ~50% snabbare än Intel 620/630 som annars brukar sitta i liknande lösningar.
Då närmar man sig spelbar prestanda i enkla titlar.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Jag har svårt att tro att Microsoft kommer ha en AMD baserad modell mer än för en budgetvariant istället för Intels lågenergiprocessorer. Enda möjligheten jag ser är i så fall ett custom-chip liknande det som kommer sitta i Xbox Scarlett alternativt en mobil CPU baserad på Zen 2. Men jag tror det här är en missuppfattning eller fejkat rykte. Kan ju såklart vara en budgetlinje men deras highend kommer inte baseras på Zen+ eller bulldozer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Lodisen:

Vega 10 är ~50% snabbare än Intel 620/630 som annars brukar sitta i liknande lösningar.

Vem köper en Surface för att spela?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Mordekai:

Det är ju inte något negativt.
Är ju skoj att kunna dra enklare spel som Gwent och Sc2 i låg upplösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2012

Yes Yes Yes äntligen, mer AMD i laptops.

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Mordekai:

Det där är samma argument som alltid hörs i diskussioner om Macars spelprestanda. Svaret är att man inte gör det - man köper datorn av ett annat skäl, men vill gärna att den skall tåla lite spelande också. Man kan spela förvånansvärt mycket om man drar ner upplösningen och undviker de mest absurda kvalitetsnivåerna. Med en 15" skärm behöver man inte ens ha 1080p för att det skall kännas OK.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Breddar man marginalerna eller sänker priser för konsumenterna? Återstår att se.

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004

Vågar man skämta och säga att det är "upp-till 4ghz i boost"

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Personligen är jag mest intresserad av vad enheten med dubbla skärmar är för något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av dlq84:

3000-serien för laptops är en generation bakom den på desktop, så det är inte så konstigt. Dåligt av AMD att förvirra konsumenten på det viset dock.

Fast bättre än intel och deras 10xxx serie som år en salig blandning av 10nm och 14nm och olika arkitekturer

here we go!

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Lodisen:

Verkar stämma bra med Notebookchecks test av Ice Lake.

Över de fem spel man testar och över "medium" inställningar (meningslöst med "high" på integrerade GPUer då de är en bra bit från 30 FPS) så får man dessa ungefärliga nivåer med 620/630 som "baseline"

• AMD Vega10: ~50 % snabbare

• Intel Iris 655: ~50 % snabbare

• Intel G7 15 W TDP: ~70 % snabbare

• Intel G7 25 W TDP: ~80 % snabbare

• Nvidia MX150: ~150 % snabbare

Och det säger väl ungefär hur lite "snabb" integrerad GPU egentligen betyder. Är bara Intel NUCs och Apples 13" MBP som använder sig av Iris 655 trots att den är ~50 % snabbare än 620/630. Ingen tillverkare av Windows-laptops bryr sig, om de gör det stoppar man i MX150. Och då får man vara medveten om att MX150 inte precis lyfter systemet till "gaming-laptop" nivå...

Är supernöjd med min 3900X på skrivbordet, men AMD är en hyfsad bit efter för bärbara datorer än (framförallt nu när Ice Lake börjar rulla ut). Så frågan är om alla Surface Laptop kommer köra med AMD eller om det bara gäller de billigare modellerna?

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av talonmas:

Kan beskriva lite bättre hur de är en rejäl besvikelse? Hade du orealistiska förväntningar?
Vilka arbetsuppgifter avser du?
Vilka processorer jämför du mot? U,T,H
För mig är att inte erhålla prestandakronan i samtliga uppgifter och en rejäl besvikelse inte samma.
Intel och AMD satsar olika på Laptop cpuer, Intel använder det senaste de har medans AMD släpar minst ett år men å andra sidan så dominerar Intel den marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Lodisen:

Det är ju inte något negativt.
Är ju skoj att kunna dra enklare spel som Gwent och Sc2 i låg upplösning.

Inga problem att köra Starcraft 2 på min surface pro 2. Så bör inte vara några problem med nyare surfacear med intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av PlogarN97:

Inga problem att köra Starcraft 2 på min surface pro 2. Så bör inte vara några problem med nyare surfacear med intel.

Min Surface Pro 4 orkade inte med Starcraft 2 ens på 720P med acceptabel framerate.
Det är skillnad på att kunna starta spelet och faktiskt lira det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Låter som om det kommer bli en budgetmodell. Visst, MS vet väl vad de håller på med och vad AMD har att erbjuda, men känns ju som om det skulle varit betydligt smartare att satsa på en ~12-tummare med nya Snapdragon 8cx. Tänk er en 12-tummare med en vikt på under 1 kg och 20 timmars batteritid som laddas via USB C. Plötsligt har vi den perfekta glorifierade skrivmaskinen, eller precis vad många studenter behöver. Det skulle inte bli den första 8cx-modellen, men det skulle definitivt bli den mest omtalade, och därför exakt vad MS skulle behöva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Snubb1:

Kan beskriva lite bättre hur de är en rejäl besvikelse? Hade du orealistiska förväntningar?
Vilka arbetsuppgifter avser du?
Vilka processorer jämför du mot? U,T,H
För mig är att inte erhålla prestandakronan i samtliga uppgifter och en rejäl besvikelse inte samma.
Intel och AMD satsar olika på Laptop cpuer, Intel använder det senaste de har medans AMD släpar minst ett år men å andra sidan så dominerar Intel den marknaden.

Trodde min besvikelse var tydlig, men jag förtydligar: Trodde mobila sidan skulle motsvara desktop. Men som nån förklarade för mig tidigare i tråden så är 3000 serien för laptop INTE samma som 3000 för desktop utan mer som 2000-serien. Så klar besvikelse när det presterar enligt 2000 serien men jag förväntar mig 3000-prestanda

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Eller så kanske något i stil med det här istället för Excavator-baserat?
https://www.techpowerup.com/259264/amd-readies-the-low-power-...

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 3200Mhz CL16, Radeon RX 5700 Pulse, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
Emulatormaskin: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 11.1

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av maweric:

Personligen är jag mest intresserad av vad enheten med dubbla skärmar är för något.

Asus har dubbla skärmar på Zenbook pro duo så kanske nått liknade.

https://www.asus.com/se/Laptops/ZenBook-Pro-Duo-UX581GV/

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Kanske det.
Men jag hoppas mer på något likt detta, mer åt telefon eller surfplatta:
https://www.windowslatest.com/2019/09/13/microsofts-foldable-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Varför kan det inte vara Renoir istället för Picasso och Dali istället för Excavator?
Microsoft har ju trots allt ett rätt så djupt samarbete med AMD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Varför i hela fridens namn har Ryzen 3 3200U just det namnet? Det har inget gemensamt med Ryzen 3 3300U, men precis allt med Athlon 300U.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av dlq84:

Vad är alternativet?

"Ett annat alternativ som inte kan avfärdas helt är Bristol Ridge, som bygger på arkitekturen Excavator – fjärde generationens Bulldozer"

Hade inte varit lika intressant då.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I Moto G6 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I Canon EOS M

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Mordekai:

Inte helt orimligt. Surface Book 2 finns i modeller med Nvidia GTX 1050 eller GTX 1060, som absolut är gångbara grafikprocessorer även för de senaste spelen så länge du drar ner renderingsupplösningen till runt 1080p.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.