Regeringen kan ändra kemikalieskatten till att omfatta e-handel från utlandet

Permalänk
Medlem

Lösningen för företag med få kunder i Sverige = Avveckla svenska verksamheten.

Högre skatter dödar ett land. Leder till uppror till slut. Samma rötäggsmentalitet kommer igen till makten och historian upprepar sig med folkförtryck efter några generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Betalar man världens högsta skatt ska man kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, skola, omsorg, polis som kan skydda sina invånare m.m. Det kan man inte längre. Att jämföra Sverige med u-länder som politikerna gör när de säger att Sverige är bäst i världen har aldrig varit intressant utan man får titta på hur vi står oss mot andra i-länder och där har det skett en försämring. Trots att skatterna är vansinnigt höga och fortsätter öka varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Så lösningen är att betala mindre skatt? Jag förstår de som säger att en del av skatten går till fel saker men jag tycker det är ganska befängt när man säger att skatten ska bli mindre samtidigt som välfärden ska bli bättre eller åtminstone vara på samma nivå.

Skrivet av DasIch:

Ja, jag är självisk som inte vill låta blodiglarna suga i sig varje droppe av blod.

Självisk får man vara. Men kom inte dragandes med liknelser om ”varje droppe” och dyl. Du har (om jag utgår från medelsvensken) fortfarande fler droppar än vad du behöver och betydligt mer än nästintill alla andra. Folk skulle testa vara glada över det istället

Permalänk
Medlem

Antar att Postnord kommer få uppdraget att hantera detta, och lägger sin schablonavgift på 75:- per paket oavsett vart det kommer ifrån eller vad det innehåller. Kanske de ska ta dubbel moms samtidigt med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så lösningen är att betala mindre skatt? Jag förstår de som säger att en del av skatten går till fel saker men jag tycker det är ganska befängt när man säger att skatten ska bli mindre samtidigt som välfärden ska bli bättre eller åtminstone vara på samma nivå.

Självisk får man vara. Men kom inte dragandes med liknelser om ”varje droppe” och dyl. Du har (om jag utgår från medelsvensken) fortfarande fler droppar än vad du behöver och betydligt mer än nästintill alla andra. Folk skulle testa vara glada över det istället

Lösningen är ju definitivt inte att höja skatten, det har vi ju provat i flera år men allt blir ändå sämre och sämre. Vad ska man göra när skatten inte går att höja längre?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har inte nå pengar kvar snart. Vad fan ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Låter det vara osagt om skatten är vettig eller ej, men om nu man absolut ska ha skatten är detta en väldigt vettig förändring.

Och är det så klurigt rent administrativt? Redan idag ska ju MOMS tas ut i import-landet när man handlar mellan EU-länder.

Då det redan finns fungerande rutiner för att hantera att olika länder har olika MOMS-satser borde det väl inte vara så svårt att lägga på andra lokala skatter, eller?

Det är ganska stor skillnad om en aktör ska skicka till Sverige från säg Tyskland som har en något lägre momssats.
Denna ska då istället för att bara lägga på en fast moms, veta den exakta vikten på produkten och vilket typ av klassning som produkten har och vilka som är helt undantagna. Ibland är det inte helt lätt att veta om en produkt går under övrig elektronik, eller om det är en datorkomponent som är undantagen.

Jag tror att det finns en stor risk att många aktörer helt enkelt kommer upphöra att skicka till Sverige istället då marknaden är för liten för att hålla på att utveckla nya system för.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att vara lite motpol mot all negativitet här i tråden så får jag väl säga att det inte är så farligt med skatt. Nästan alla som gråter högt över att hårddisken kostar lite extra tillhör de rikaste och mest priviligierade procenten på jorden. Hur jävla självisk är man inte då när man ska spy galla över något bara det har namnet skatt i sig?

Jag säger inte emot de som ifrågasätter just kemikalieskatten utan mer de som pratar generellt om skatter.

Bara de dussintal patienter jag har varje arbetspass kostar fem till sexsiffriga belopp varje dag, på en liten vårdavdelning i en liten del av landet. För att inte tala om allt jag själv tar del av p.g.a. skatten.

Visst visst, i en perfekt värld skulle man kunna optimera och kanske dra av någon procent eller två men jag tycker fortfarande det är löjligt att det gnälls så jävla mycket från folk som redan har betydligt mer än de behöver.

Så... ”hit me with that dislike button” eller vad det nu är ungdomarna säger när de tror sig vara unika.

Kan det vara så att ju bättre vi har desto mer tid och energi har vi över till att gnälla om saker och ting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Betalar man världens högsta skatt ska man kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, skola, omsorg, polis som kan skydda sina invånare m.m. Det kan man inte längre. Att jämföra Sverige med u-länder som politikerna gör när de säger att Sverige är bäst i världen har aldrig varit intressant utan man får titta på hur vi står oss mot andra i-länder och där har det skett en försämring. Trots att skatterna är vansinnigt höga och fortsätter öka varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Fokusförflyttning. Mycket vanligt förekommande tillvägagångssätt i dagens politik och bland advokater. Precis som illusionisten viftar med näsduken i ena handen samtidigt som han plockar plånkan med andra.

Permalänk
Medlem

Jag är glad för alla saker skatten ger mig som sjukvård osv, och värna gärna om miljön! Men detta känns ju väldigt Donald Trump'igt och bara beskatta allt till höger o vänster när Pelle Jöns sitter och pissar bort miljontals kronor på vägsalt, dimmaskiner i rondeller och annat.

Driv gärna in skatt med se till att de som ska ta hand om dessa pengar vet vad de håller på med, bränner de iväg en overklig summa pengar, ja då ska de ta ansvar för det. Känns som vi försöker fylla på med pengar i en båt med stora hål i botten.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugster:

Men va fan! Mera skatter och en dålig sådan.

Mer vet jag inte. Har inte kontrollerat själv. Men det blandregeringen kom överens var ju en grön skatteväxling. Man tar bort värnskatten och ersätter med flertalet allehanda skatter. En Volvochef kan exempilvis få en minskad skatt på 2,5 miljoner och detta bortfall kompenseras delvis av en många små utspridda skatteinkomster som kemikalieskatten blir.

Man planerar ju även att ta bort uppskovsräntan på vinst vid försäljning av bostad. Reformerna handlar alltså inte bara om att man ökar statens utgifter. Man minskar också statens inkomster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Detta är vad som händer när man går från en icke ansvarsfull regeringskonstellation i flertal år som missbrukar lån som blir till enorma skulder och samtidigt sänker vissa skatter för rika, till en regiring som prioriterar ansvarsfull politik.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Lösningen är ju definitivt inte att höja skatten, det har vi ju provat i flera år men allt blir ändå sämre och sämre. Vad ska man göra när skatten inte går att höja längre?

Problemet många kommuner brottas med är att det finns många äldre som behöver vård och annat samtidigt som många unga flyttar till större stad och kvar finns en alldeles för liten del av den arbetande befolkningen.
Antingen måste skatterna höjas kraftigt eller så måste kommuner och landsting få betydligt mer pengar av staten än idag för att ens kunna behålla dagens service. En lösning är ju att öka befolkningen i arbetsför ålder som arbetar och drar in skatter och det har man inte lyckats speciellt bra med då det ofta är många arbetslösa. Där behöver det satsas mer på utbildning och annat för att få alla dom i arbete.
Det finns jobb men dom arbetslösa saknar kompetensen för jobben.
Jag tycker man ska kolla mer på Norge där mer pengar stannar kvar i glesbygd istället för att gå till Stockholm som idag.
Många kommuner i t.ex. Norrland skulle klara sig bra då.
Stockholm klagar på den nya utjämningssystemet att mer ska gå till glesbygd och det är ju ett steg i rätt riktning men räcker inte på långa vägar. Faktum är att glesbygden bidrar med mer än man får tillbaka även efter den omfördelningen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Detta är vad som händer när man går från en icke ansvarsfull regeringskonstellation i flertal år som missbrukar lån som blir till enorma skulder och samtidigt sänker vissa skatter för rika, till en regiring som prioriterar ansvarsfull politik.

1. Håll dig till ämnet.
2. Du måste trolla! 😂Inte för att jag gillade förra regeringen heller, men den vi har nu är allt annat än ansvarsfull.

Permalänk
Medlem

Man ska inte ha dåligt samvete för att man handlar utomlands för att slippa straffavgiften. Det handlar inte om att "smita", skatten är inte riktad mot konsumenter utan det är en ekonomisk sanktion från den svenska staten, riktad mot svenska handlare.

Att de nu vill införa tullar inom den tullfria unionen för att försöka att även beskatta aktörer i andra EU-länder får väl mest anses komiskt.

Jag har inget emot skatter så länge de används för att finansiera saker som samhället har nytta av, som infrastruktur, vård, skola o.s.v. Men detta är som sagt ingen skatt utan en godtycklig straffavgift förklädd som skatt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att skatten även tas ut för handlare utanför Sverige är ju i grunden bra. Då särbehandlas inte Svenska handlare och kan konkurera på lika vilkor. Däremot borde detta drivas i EU så hela EU har en sådan här avgift och hanteras centralt.

Syftet med skatten är ju i grunden rätt och god. När inte tillverkarna självsanerar sina produkter från skadliga (för miljö och hälsa) kemikalier, då måste myndigheterna ta till begränsande medel för att värna befolkningen. Att det blir ett nollresultat (intäkter-kostnader=noll) pengamässigt är ju helt ok om man vinner fördelar inom just miljö och hälsa. Får väl bara hoppas att EU svänger in på Sveriges linje istf tvärtom. Men det stora problemet är ändå, att det finns så många andra områden inom vilka det behöver saneras, ett exempel är plaster i barnleksaker vilka innehåller hormonstörande kemikalier. Mänskligheten har enorma problem att brottas med, den största frågan är, kommer vi att klara lösa dessa. Att det finns så många; omedvetna, okunniga, förnekare och "bryr sig inte" personer försvårar ju helt klart den processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Kemikalierna är en livförsäkring. Hur kan man straffbeskatta en livförsäkring? Då kan vi beskatta cykelhjälmar och säkerhetsbälten också.
Vad skulle försäkringsbolagen säga om flamskyddsmedlet inte existerade? Det räddar liv, det skyddar fastigheter och egendom mot bränder. Rätta mig om jag har fel...Jag kan köpa en kemikalieskatt, men då måste det finns ett bättre och billigare alternativ.

Edit: frågetecken utbytt mot punkt i första meningen.

Mitt största problem är just att skatten opropotionellt straffar produkter utan flammskyddade plaster (laptops med aluminium typ macbooks), även plaster med mycket glasfiber brukar avstå flamskyddsmedel för att förstärkningen i sig själv fungerar som ett form av flammskydd (gäller även PCBer som moderkort).

Om det ändå är pga brandskyddad plast ska man rimligtvis skatta på den totala vikten sådan i produkten, allt annat är oacceptabelt i mitt tycke.

Sedan kan man också fråga sig vars pengarna går, jag betvivlar starkt att de faktiskt kommer läggas på avfallshantering och negativ PR av plastprodukter (speciellt då alla produkter påverkas).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att vara lite motpol mot all negativitet här i tråden så får jag väl säga att det inte är så farligt med skatt. Nästan alla som gråter högt över att hårddisken kostar lite extra tillhör de rikaste och mest priviligierade procenten på jorden. Hur jävla självisk är man inte då när man ska spy galla över något bara det har namnet skatt i sig?

Jag säger inte emot de som ifrågasätter just kemikalieskatten utan mer de som pratar generellt om skatter.

Bara de dussintal patienter jag har varje arbetspass kostar fem till sexsiffriga belopp varje dag, på en liten vårdavdelning i en liten del av landet. För att inte tala om allt jag själv tar del av p.g.a. skatten.

Visst visst, i en perfekt värld skulle man kunna optimera och kanske dra av någon procent eller två men jag tycker fortfarande det är löjligt att det gnälls så jävla mycket från folk som redan har betydligt mer än de behöver.

Så... ”hit me with that dislike button” eller vad det nu är ungdomarna säger när de tror sig vara unika.

Det är mer så att folk klagar på meningslösa skatter om man vet att regeringen inte har stake att beskatta stora internationella konserner efter det dom omsätter i våra länder.
Amazon tex, skattar i Luxemburg fast dom säljer produkter för otaliga miljarder varje år till alla möjliga länder i EU.
Deras skatt är betydligt lägre än den som Svensson Hemelektronik AB har att betala.
Skulle EU regeringar besluta att sätta stopp för sånt, skulle dom kunna sänka skatten för den vanlige arbetstagaren.
Det gäller i stort sätt alla storföretag som smyger undan skatten.

Det är det som gör folk arg. Att regeringen skiter i att beskatta stora företag men samtidigt försöka hitta på alla möjliga slags avgifter och skatter för att vränga ut det sista öret möjligt innan revolterna börjar, bara för att upprätthålla en Status Quo som inte är värt att skyddas.

Det vore intressant att se hur det gick med kemikalieskatten och hurvida den har spolat in pengar i statskassan eller inte. Just nu, har den kostat arbetstillfällen. Så vitt vet man.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det märks vilken slags regering var har...
Allt skall lösas med skatter....

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vart man kan klaga på EU-nivå?
Vi bör gå ihop och skicka en jävla massa mail.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Nyheter som dessa får mig att fundera över hur sjutton så många kan tjäna 25-30+ lax före skatt här i Sverige i "Hur mycket har du i lön"-tråden? Hur kan svenska företag ens ha råd att betala ut så mycket lön? Och med tanke på skatterna så är ju också priserna här jättehöga: vilka vill ens göra affärer med svenska företag? Ja, jag förstår inte hur något litet till medelstort svenskt företag går runt som!

Jag som enskild firma betalar i slutändan 44% totalskatt (allt inräknat). Skulle jag bara ha en anställd skulle denna kosta mig 50-60 lax per månad om de skulle ha cirka 25-30 lax före skatt. Detta betyder att den anställda måste på något vis hjälpa mig att dra in minst 60 lax per månad plus extra för min egen "lön". Det förvånar mig inte att många svenska investerare registrerar sina företag utomlands...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det märks vilken slags regering var har...
Allt skall lösas med skatter....

Just det.
Systemet är självfödande.
Det behövs fler skatter och regler för att rättfärdiga fler skatter och regler.
Dårhuset i perfektion

Jag är långt ifrån att deregulera allt och alla. Men det som vi upplever nu går till överdrift.
Det finns mer att hämta hos dom som tjänar mest, men betalar minst.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Skatt på skatt på skatt.. Sossarnas paradgren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, jag är självisk som inte vill låta blodiglarna suga i sig varje droppe av blod.

Din kropp har ju faktiskt mer blod än vad den behöver, en blodigel suger bara en bråkdel. Det är i praktiken ingen risk för blodbrist. Får du en blodigel på dig så ska du helt enkelt inte tänka på den, mer än kanske hur glad den blir över en smaskig måltid. Sluta klaga så länge din kropp har så mycket blod den behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nyheter som dessa får mig att fundera över hur sjutton så många kan tjäna 25-30+ lax före skatt här i Sverige i "Hur mycket har du i lön"-tråden? Hur kan svenska företag ens ha råd att betala ut så mycket lön? Och med tanke på skatterna så är ju också priserna här jättehöga: vilka vill ens göra affärer med svenska företag? Ja, jag förstår inte hur något litet till medelstort svenskt företag går runt som!

Jag som enskild firma betalar i slutändan 44% totalskatt (allt inräknat). Skulle jag bara ha en anställd skulle denna kosta mig 50-60 lax per månad om de skulle ha cirka 25-30 lax före skatt. Detta betyder att den anställda måste på något vis hjälpa mig att dra in minst 60 lax per månad plus extra för min egen "lön". Det förvånar mig inte att många svenska investerare registrerar sina företag utomlands...

Hur får du ihop den uträkningen? Arbetsgivaravgiften är på 33%.
25-30k före skatt är en riktig skitlön. Man får runt 28k av att jobba på ICA med lite OB.

Kollar man på Tyskland eller Schweiz så är ju normallönerna närmare 60k i månaden.
En lärare i Tyskland drar ju in runt 550k per år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nyheter som dessa får mig att fundera över hur sjutton så många kan tjäna 25-30+ lax före skatt här i Sverige i "Hur mycket har du i lön"-tråden? Hur kan svenska företag ens ha råd att betala ut så mycket lön? Och med tanke på skatterna så är ju också priserna här jättehöga: vilka vill ens göra affärer med svenska företag? Ja, jag förstår inte hur något litet till medelstort svenskt företag går runt som!

Jag som enskild firma betalar i slutändan 44% totalskatt (allt inräknat). Skulle jag bara ha en anställd skulle denna kosta mig 50-60 lax per månad om de skulle ha cirka 25-30 lax före skatt. Detta betyder att den anställda måste på något vis hjälpa mig att dra in minst 60 lax per månad plus extra för min egen "lön". Det förvånar mig inte att många svenska investerare registrerar sina företag utomlands...

Har du funderat på att byta från "enskilt" till AB?
Att vara "enskilt" är nog det värsta när det kommer till skatter du kann komma.
Sen beror det mycket på vad du sysslar med.
Vissa har 200% vinst efter skatt på allt dom tillverkar och säljer medans andra har 10% vinst innan skatt på alla sina tjänster dom säljer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Din kropp har ju faktiskt mer blod än vad den behöver, en blodigel suger bara en bråkdel. Det är i praktiken ingen risk för blodbrist. Får du en blodigel på dig så ska du helt enkelt inte tänka på den, mer än kanske hur glad den blir över en smaskig måltid. Sluta klaga så länge din kropp har så mycket blod den behöver.

Så alla andra skall smaska på andras bekostnad? Klassisk sossepolitik...nån gång tar det slut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Är inte detta lite tandlöst för miljön? Är det inte bättre att börja nysta upp den stora härva av planerad föråldring av elektronik, samt lagstadga enklare och billigare reparationer på elektroniken som säljs.
Men aja, antar att det är både lättare och kortsiktigt mer lönsamt för staten att inte politiker anstränger sig på riktigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt effektivt på sikt.
De vänjer dig och kommande generation att betala extra för saker. Och få dig att tro på det ena eller det andra.
Globaliseringen går ju ut på att få dig att tro en massa och göra som de andra säger.
Och de kommer att lyckas.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur får du ihop den uträkningen? Arbetsgivaravgiften är på 33%.
25-30k före skatt är en riktig skitlön. Man får runt 28k av att jobba på ICA med lite OB.

Kollar man på Tyskland eller Schweiz så är ju normallönerna närmare 60k i månaden.
En lärare i Tyskland drar ju in runt 550k per år.

Glöm inte att en lärare i Tyskland oftast är en statsanställd och att den tjänar mycket mer än den vanlige arbetstagare gör.
Butiksanställda i Tyskland har oftast inte mer än 1600 Brutto i månaden.
Dom flesta fabriksarbetare har med treskift lite mer än 2400 Brutto. Outbildade har ännu mindre.
Minimumlönen ligger på 9,19 Euro per timme och ligger till grund för dom flesta arbetstillfällen inom handel, och industri.

60K är inte en normal lön i Tyskland. Jag har själv varit företagare inom metallindustrin och har byggd industrimaskiner och produktionsannläggningar och jag har inte träffat en enda arbetstagare som har haft en sådan lön. Inte ens avdelningschefer eller andra.
Du måsta kliva upp ordentligt i både kvalifikation och ställing inom ett företag om du ska gå hem med en bruttolön på 6000 Euros.
Dessa 60 K du pratar om är väl mer ett politiskt motiverat resultat än fakta.

En kompis till mig jobbar inom Volkswagens Fordonsutveckling och han är numera en av avdelningscheferna där och han kommer på runda 90.000 Euros per år.
Och här snackar vi bilindustrin, som är känd för att vara bäst bland alla brancher när det kommer till betalning.

Mina industrimechaniker fick 2800 till 3100 Euros per månad. Och där avlönade jag dom betydligt högre än det som betalas i snitt i andra företag i samma branch.
Men för Schweiz, kan det nog stämma.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Glöm inte att en lärare i Tyskland oftast är en statsanställd och att den tjänar mycket mer än den vanlige arbetstagare gör.
Butiksanställda i Tyskland har oftast inte mer än 1600 Brutto i månaden.
Dom flesta fabriksarbetare har med treskift lite mer än 2400 Brutto. Outbildade har ännu mindre.
Minimumlönen ligger på 9,19 Euro per timme och ligger till grund för dom flesta arbetstillfällen inom handel, och industri.

60K är inte en normal lön i Tyskland. Jag har själv varit företagare inom metallindustrin och har byggd industrimaskiner och produktionsannläggningar och jag har inte träffat en enda arbetstagare som har haft en sådan lön. Inte ens avdelningschefer eller andra.
Du måsta kliva upp ordentligt i både kvalifikation och ställing inom ett företag om du ska gå hem med en bruttolön på 6000 Euros.
Dessa 60 K du pratar om är väl mer ett politiskt motiverat resultat än fakta.

En kompis till mig jobbar inom Volkswagens Fordonsutveckling och han är numera en av avdelningscheferna där och han kommer på runda 90.000 Euros per år.
Och här snackar vi bilindustrin, som är känd för att vara bäst bland alla brancher när det kommer till betalning.

Mina industrimechaniker fick 2800 till 3100 Euros per månad. Och där avlönade jag dom betydligt högre än det som betalas i snitt i andra företag i samma branch.
Men för Schweiz, kan det nog stämma.

Jag tänkte mer på folk som vidareutbildat sig.
I Sverige så är det inte ovanligt att folk som pluggat +5 år hamnar med löner mellan 30-40k, medans resten av Europa (England, Tyskland, Frankrike) är mer villiga att betala ut +60k för högre utbildningar.

I Sverige är det lite mer "alla bör tjäna lika mycket". Läkarlönerna är ju bisarrt låga i Sverige. Ingångslönen ligger väl på 32k eller liknande?
Ovan nämnda länder så har du nog svårt att hitta läkare som tjänar under 70k i månaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tänkte mer på folk som vidareutbildat sig.
I Sverige så är det inte ovanligt att folk som pluggat +5 år hamnar med löner mellan 30-40k, medans resten av Europa (England, Tyskland, Frankrike) är mer villiga att betala ut +60k för högre utbildningar.

I Sverige är det lite mer "alla bör tjäna lika mycket". Läkarlönerna är ju bisarrt låga i Sverige. Ingångslönen ligger väl på 32k eller liknande?
Ovan nämnda länder så har du nog svårt att hitta läkare som tjänar under 70k i månaden.

Du har nog rätt i att dessa löner gäller akademiker eller andra högutbildade arbetstagare. Men det som jag hängde mig upp på var att du skrev normallön. Vilket inte stämmer i Tysklands fall.

Min kompiskrets består av 90% vanliga arbetstagare, och där är allt med. Bland annat bilmekaniker, servitriser, byggarbetare, butiksanställda och jämförbara andra arbetstagare och ingen av dem kommer ens i närheten av dessa 60K i svenska kronor. Varken i Tyskland eller i Sverige.
Jag kan bara konstatera att en industrimekaniker i Sverige har bättre lön än den i Tyskland.
Handeln betalar bättre i Sverige med verkar det som efter det som kompisar berättar.

Så den mindre genomsnittliga lönen bland högutbildade i Sverige kan mycket bra stämma, men den vanlige arbetstagare är finansiellt bättre ställd i Sverige än i Tyskland.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013