TSMC ökar leveranstiderna för kretsar på 7 nanometer trefaldigt – kan påverka AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Fast det talar inte om hur stor kund de är för TSMC. AMD lever på sälja kretsar medan exempel vis Apple säljer datorer, telefoner, mjukvara och musik mm. Så för hållande liten del av omsättningen är deras egna kretsar, så jag skulle inte vara förvånad om AMD är en större kund för TSMC än Apple. Där emot har Apple större plånbok och kan säkert betala mer än AMD exempel vis.

Förvisso, men ifall omsättningen är 45 gånger så hög ger det ändå en viss indikation på omfattningen av inköpen. Jag känner inte till vad TSMC tillverkar åt Apple men en snabb googling gav att de sålde fler än 250 miljoner enheter (om man enbart räknar iPhone, iPad och Macbooks) under 2018 och samtliga av dessa lär rimligtvis innehålla någon typ av enhet från TSMC så jag har svårt att tänka mig att AMD ens skulle vara i närheten av att vara en lika stor kund som Apple.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

intressant. Dvs AMD om de vill öka mängden så tar det 6 mån innan det synns på hyllorna? +denna försening då.
Detta gäller knappast intel. wow, vilken fördel de har då de kan justera volymen och prioriteringar mycket snabbare.

Jodå, det gäller Intel också, liksom alla andra tillverkare av såpass avancerade kretsar.

Intel har säkert lite fördelar här eftersom de kan bestämma helt på egen hand vilka kretsar de skall prioritera att tilverka, men själva tillverkningsprocessen är rätt lika för alla tillverkare av kretsar, även om många detaljer naturligtvis skiljer, så det tar flera månader även för Intel att tillverka en CPU eller annan krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Förvisso, men ifall omsättningen är 45 gånger så hög ger det ändå en viss indikation på omfattningen av inköpen. Jag känner inte till vad TSMC tillverkar åt Apple men en snabb googling gav att de sålde fler än 250 miljoner enheter (om man enbart räknar iPhone, iPad och Macbooks) under 2018 och samtliga av dessa lär rimligtvis innehålla någon typ av enhet från TSMC så jag har svårt att tänka mig att AMD ens skulle vara i närheten av att vara en lika stor kund som Apple.

TSMC tillverkar Apples A-CPUer som sitter i iPhone och iPad och det i stora volymer.
Apple är deras största enskilda kund, precis som det är hos Samsung där de är deras största kund på att köpa skärmar och minnen.

Permalänk
Medlem

Läste vidare i ämnet, verkar ju inte riktigt va så att TSMC gått ut med det här själva.
Som jag förstod det ligger några nya energisnåla processorer med integrerad grafik illa till,
men det är som sagt bara lösa rykten.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

AMD kommenterar angående tillgång av Epyc Rome pga Tcms 6 månaders leadtime.

Att tillgången är bra och supply and demand kommer uppfyllas.
https://www.crn.com/news/components-peripherals/amd-exec-tsmc...

Men förstår att Epyc Rome är prioriterat

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Ja de ingår ju i kabalen av Deep State Globeheads allihopa.

Det var en rätt relevant kommentar du försökte göra dig lustig över.

"Under perioden oktober 2002 till december 2007 var Intels marknadsandel över 70 procent. Det olagliga beteendet har bestått i att datortillverkare fått konkurrensvidriga rabatter mot att de bundit sig till att köpa alla, eller nästan alla, x86-chip från Intel.

Intel ska även ha betalat för att datortillverkare skulle skjuta upp eller lägga ner lanseringar av AMD-baserade datorer. Också återförsäljare har betalats för att bara lagerföra datorer med chip från tillverkaren. Datortillverkarna Acer, Dell, HP, Lenovo och NEC samt Media Markt-kedjan har varit inblandade i affärerna."

"Vid ett tillfälle avböjde en tillverkare att ta emot AMD-chip gratis."

https://www.svd.se/intel-doms-till-11-miljarder-i-boter

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

September är tekniskt sett inte slut än så det finns hopp Men risken är stor att det blir en papperslansering, såvida de nu inte redan binnat det götta kislet i massor och processorerna är färdiga att levereras i hyffsat stora volymer. Sedan är ju 3950X i en annan prisklass så det kanske inte blir någon vidare rusning efter den heller.

Precis, det är bara det att jag inte hört ett knyst om 3950X, förutom ett rykte som nämnde 16:e oktober.

Men när man talar om trollen så dök detta upp senare igår:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154813

(En första listning av 3950X för 14183:-)

Uppdatering: priset sänkt till 10074:- nu, vilket borde vara närmare sanningen (när den verkligen släpps).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det var en rätt relevant kommentar du försökte göra dig lustig över.

"Under perioden oktober 2002 till december 2007 var Intels marknadsandel över 70 procent. Det olagliga beteendet har bestått i att datortillverkare fått konkurrensvidriga rabatter mot att de bundit sig till att köpa alla, eller nästan alla, x86-chip från Intel.

Intel ska även ha betalat för att datortillverkare skulle skjuta upp eller lägga ner lanseringar av AMD-baserade datorer. Också återförsäljare har betalats för att bara lagerföra datorer med chip från tillverkaren. Datortillverkarna Acer, Dell, HP, Lenovo och NEC samt Media Markt-kedjan har varit inblandade i affärerna."

"Vid ett tillfälle avböjde en tillverkare att ta emot AMD-chip gratis."

https://www.svd.se/intel-doms-till-11-miljarder-i-boter

Helt klart ett rimligt antagande då att varenda försening AMD drabbas med först och främst beror på Intels mutor. Hahahaha