Internetanslutningen försvunnen över en natt

Permalänk
Medlem

Internetanslutningen försvunnen över en natt

Tjo!
Har fiber levererat till min lägenhet av NetAtOnce som går genom en fiberdosa CTS HES-3106 och sedan in i min router Netgear AC1750.
För två dagar sedan när jag kom hem från plugget så fungerade inte internet. På mobilen har jag ett litet "!" jämte wifi-symbolen och det står i inställningarna "ingen internetanslutning".
Ringde supporten och det var inget de kunde se som störde anslutningen och det är bara jag i lägenhetshuset som har tappat internet. Någon som kan ge tips eller hjälpa mig, har testat det jag kan för att få liv i det

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du testat? testat att starta om routern och fiberdosan?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vad har du testat? testat att starta om routern och fiberdosan?

Startat om fiberdosan och router. Fabriksåterställt routern. Kollat alla kablar och bytt ut dem. Testad olika uttag och lanportar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostpaj1:

Startat om fiberdosan och router. Fabriksåterställt routern. Kollat alla kablar och bytt ut dem. Testad olika uttag och lanportar

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så att internet "fungerar" men du har problem med DNS. I windows så reagerar OSet på just DNS. Om du får ett "!" så kan det vara att det är problemet. Prova att pinga ex: 8.8.8.8 fungerar det så är det inget fel på internet i sig utan du har problem med DNS av någon orsak. Gör en ipconfig /all och posta infon här. Har du några statiska DNSer på datorn eller kör du via dhcp? Logga även in på routern och under wan/status kolla där vad du har för ip, gateway och dnser. Du kan också testa pringa din gateway också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kan du inte helt enkelt koppla bort dinrouter så vi vet om du har inkommande nät utan den? Börja med att isolera problemet.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Testa med 2 olika burkar rakt in i CPE:n och fungerar inte det felanmäl till din ISP.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det kan vara så att internet "fungerar" men du har problem med DNS. I windows så reagerar OSet på just DNS. Om du får ett "!" så kan det vara att det är problemet. Prova att pinga ex: 8.8.8.8 fungerar det så är det inget fel på internet i sig utan du har problem med DNS av någon orsak. Gör en ipconfig /all och posta infon här. Har du några statiska DNSer på datorn eller kör du via dhcp? Logga även in på routern och under wan/status kolla där vad du har för ip, gateway och dnser. Du kan också testa pringa din gateway också.

Har bara en Mac i lägenheten och är inte riktigt säker på vad DNS är men pingade 8.8.8.8 och det verkade inte vara några problem, inte heller att pinga min gateway.

Loggade in på min router, hadde tidigare gjort det via Nighthawk-appen när jag gjorde setup på routern, och såklart låg det en stor uppdatering där till min router. Efter ca 15 min med nedladdning om omstartande så funkade det!

Tack så mycket för hjälpen och ursäkta för att jag är trög och oteknisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostpaj1:

Har bara en Mac i lägenheten och är inte riktigt säker på vad DNS är men pingade 8.8.8.8 och det verkade inte vara några problem, inte heller att pinga min gateway.

Loggade in på min router, hadde tidigare gjort det via Nighthawk-appen när jag gjorde setup på routern, och såklart låg det en stor uppdatering där till min router. Efter ca 15 min med nedladdning om omstartande så funkade det!

Tack så mycket för hjälpen och ursäkta för att jag är trög och oteknisk...

Då var det DNS som var problemet. Om problemet uppstår igen så kan du enklast ställa in egna dnser i routern och dubbekollar så att din dhcp (router) ger dig samma ip som gatewayen. Så kan du ange ex 8.8.8.8 and 1.1.1.1 som egna dnser i din router. Så ska det fungera.

Visa signatur

.