Forumdelen sponsras av

IPS - något som är sämre med 144hz?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

IPS - något som är sämre med 144hz?

Nu när det äntligen kommit 24" 1080p 144hz IPS-skärmar (AOC 24G2U) så är det nog dags för mig att köpa en. Men min fråga är, då jag redan har en IPS-skärm idag, kommer något bli sämre för mig av att byta till en med 144hz? Eller är det enbart en förbättring och alla nackdelar med IPS för spel är oförändrade i övrigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

Beror väl lite på.

Vad du utgår ifrån då det skiöjer en del mellan olina ips paneler även om de har samma uppdateringshastighet.

Men generellt brukar det väl vara ungefär samma fördelar och nackdelare de hargämfört med andra typer av paneler.

Dättre betraktningsvinklar, bättre färgåtergivning

men något långsammare svarstider än tn eller va paneler och "ips glow"

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av jonaseriksson:

Men min fråga är, då jag redan har en IPS-skärm idag, kommer något bli sämre för mig av att byta till en med 144hz?

Den frågan är väldigt svår att besvara om du inte berättar vilken skärm du har idag.

Som alltid i de här frågeställningarna är det lätt att fokusera på enskilda tekniska parametrar, likt 144 Hz. Fast du byter till en helt annan produkt. Precis allt kan vara annorlunda med den nya skärmen. Just 144 Hz kan vara den parameter som inte har någon betydelse alls.