Vill sälja steamspel, domstol i Frankrike ska ta upp detta

Permalänk
Medlem

Står KÖP på knappen i butiken. Bara det gör mig skogstokig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

Imho befängt att kunna äga något som egentligen inte existerar.

Du menar att koden, alla timmar som lagt ner på det och ditt spelande inte existerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Står KÖP på knappen i butiken. Bara det gör mig skogstokig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycker inte man kan köpa prenumerationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du tycker inte man kan köpa prenumerationer?

Då skriver man prenumenera. Och att prenumerera är inte samma sak som att hyra.

En prenumeration är ett avtal om kontinuerlig förskottsbetald leverans av en tidning, en tidskrift eller ett bokverk. / wikipedia

Detta skulle innebära att man exempelvis betalar steam årsvis för att få alla framtida spel i en serie under avtalad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Skulle gilla om man betalade per spelad timme.

Typ 20 öre per timme

Det är något som jag tänkte precis på. Dock ska det finnas stopptimmar anser jag. Efter det blir spelet lönsam och då blir ju på något sätt tvingad till att spela fler timmar för att känna att spelet får valuta för pengarna. Senare kan man introducera microtransaktioner inne i spelet. Då tänker man som spelare, nu har jag sparat så många kronor på antal timmar, köper saker inne i spelet för dessa pengarna. (eller har man förbjudit mikrotransaktioner?)

Problemet blir att folk som har flera jobb eller familj, där förlorar spelbranschen pengar på med idén.. Men det var en intressant tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Då skriver man prenumenera. Och att prenumerera är inte samma sak som att hyra.

En prenumeration är ett avtal om kontinuerlig förskottsbetald leverans av en tidning, en tidskrift eller ett bokverk. / wikipedia

Detta skulle innebära att man exempelvis betalar steam årsvis för att få alla framtida spel i en serie under avtalad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett annat sätt att uttrycka det på är att man köper en tjänst, en prenumeration i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska börja se på detta från olika sidor:
1. Du köper en licens till ett spel och rättigheterna att spela det vilken ska kunna säljas vidare.
2. Du använder en prenumeration/tjänst när du använder steam eller en annan digitalplattform för att ladda ner spelet,
detta är idag "inbakat" i spelets kostnad vid köp.
3. Du kan prenumerera på spel via exempel origin då får du tillgång till deras spelbibliotek under en begränsad tid.

Jag tycker man ska kunna sälja sina spel i andra hand oavsett om man köpt en digitalkopia eller en fysisk kopia, det kommer alltid att
finnas en begränsad mängd licenser oavsett distributions kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett annat sätt att uttrycka det på är att man köper en tjänst, en prenumeration i det här fallet.

Kolla här. Origin tex är tydliga. Man betalar för origin access månadsvis och får då spela utvalda spel gratis. Man köper inte spelen. DET är tydligt.

Men vi kan lägga ner detta nu för du tycker steam gör rätt och jag håller inte med. Och då spelar det ingen roll vad det heter att man gör när man klickar på den gröna knappen.

De hyr ut spel och kallar det för att de säljer det på den gröna knappen i butiken.

Du behöver inte försvara dem, utan hänvisa bara till deras användarvillkor och låt det vara. Du har rätt i att de säljer en hyra av ett spel. Men det framgår inte tydligt för alla som inte orkar bläddra i böcker av villkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har aldrig funderat på att sälja mina spel, jag gillar att samla, ha möjlighet att gå tillbaka och återuppleva spel. Jag tycker dock Steam trots att de är ledande med funktion att låna ut spel till vänner kunde låta en låna ut enskilda titlar utan att låsas ute från sitt spelbibliotek.

Jag hoppas detta får genomslag och spel som körs som "service" då flerspelarläget är tillhandahållet av utvecklaren/utgivaren tvingas tillhandahålla mjukvaran för att köra dedikerade servrar till kunder så att spelet kan leva vidare så länge intresse finns. Skulle också ta oss tillbaka till guldåldern av gaming när man kunde modda flerspelarupplevelsen för tävlingssyfte och ny grafik/maps/etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Jag tycker man ska börja se på detta från olika sidor:
1. Du köper en licens till ett spel och rättigheterna att spela det vilken ska kunna säljas vidare.
2. Du använder en prenumeration/tjänst när du använder steam eller en annan digitalplattform för att ladda ner spelet,
detta är idag "inbakat" i spelets kostnad vid köp.
3. Du kan prenumerera på spel via exempel origin då får du tillgång till deras spelbibliotek under en begränsad tid.

Jag tycker man ska kunna sälja sina spel i andra hand oavsett om man köpt en digitalkopia eller en fysisk kopia, det kommer alltid att
finnas en begränsad mängd licenser oavsett distributions kanal.

Det finns inget som säger att licenser/rättigheter eller andra varor ska kunna säljas vidare. I andra sammanhang är det fullt tillåtet att göra så. Jag kan exempelvis sälja dig en bil där vi avtalar om överlåtelseförbud. Grundregel är trots allt avtalsfrihet.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen det är rätt tramsigt, orka bry sig om några kronor. Tveksam till att det skulle leda till något vettigt, den enda effekten blir förmodligen att det blir ännu hårdare för indie och singleplayer-spel och det kommer ske en ännu större vridning mot multiplayer-spel och strömmar av skräp-DLC för att få folk att inte sälja spelen. Alternativt prenumerationer, vilket kanske inte är helt fel, men då kommer som sagt varje utgivare ha sin egen prenumeration, spel kommer försvinna och bytas ut titt som tätt etc. Föredrar nog nuvarande system.

För övrigt, även om du måste få sälja vidare en produkt som du köpt, har originalbutiken någon som helst skyldighet att tillhandahålla system för detta? Om jag köper en stol på IKEA och sedan vill sälja den kan jag ju inte bara kontakta dem och kräva "OK IKEA, nu vill jag sälja stolen jag köpte av er, vänligen lägg upp den på eran beg. marknad och para ihop mig med potentiella köpare." Vad händer om Steam etc. bara säger att det är fullt tillåtet att sälja vidare spelen, men logistiken för hur man ska göra detta är upp till individerna?

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka:

Jag menar att dom och andra kedjor skulle börja köpa steamlicenser på samma sätt som en gång gjordes med skivbaserde spel, för att sedan sälja vidare dom med stor vinstmarginal.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Dock så är det näst intill omöjligt att avtala bort äganderätten så som att avtala bort eventuell överlåtelse då du som säljare inte längre äger varan rent juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kolla här. Origin tex är tydliga. Man betalar för origin access månadsvis och får då spela utvalda spel gratis. Man köper inte spelen. DET är tydligt.

Men vi kan lägga ner detta nu för du tycker steam gör rätt och jag håller inte med. Och då spelar det ingen roll vad det heter att man gör när man klickar på den gröna knappen.

De hyr ut spel och kallar det för att de säljer det på den gröna knappen i butiken.

Du behöver inte försvara dem, utan hänvisa bara till deras användarvillkor och låt det vara. Du har rätt i att de säljer en hyra av ett spel. Men det framgår inte tydligt för alla som inte orkar bläddra i böcker av villkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag först och främst säger är att argumentet att det står köp på knappen är ett dåligt argument. Det säger inget om vad som köps.

Därefter vill jag mena att Steam inte är en prenumeration oavsett vad de vill kalla det. Det är en tjänst.

Vidare så ska inte detta spela någon roll då man kan avtala om överlåtelseförbud med i princip alla typer av varor. Franska domstolen borde sluta pimpla rödvin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

@DasIch: Dock så är det näst intill omöjligt att avtala bort äganderätten så som att avtala bort eventuell överlåtelse då du som säljare inte längre äger varan rent juridiskt.

Vilka prejudikat grundar du det på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Tycker personligen det är rätt tramsigt, orka bry sig om några kronor. Tveksam till att det skulle leda till något vettigt, den enda effekten blir förmodligen att det blir ännu hårdare för indie och singleplayer-spel och det kommer ske en ännu större vridning mot multiplayer-spel och strömmar av skräp-DLC för att få folk att inte sälja spelen. Alternativt prenumerationer, vilket kanske inte är helt fel, men då kommer som sagt varje utgivare ha sin egen prenumeration, spel kommer försvinna och bytas ut titt som tätt etc. Föredrar nog nuvarande system.

För övrigt, även om du måste få sälja vidare en produkt som du köpt, har originalbutiken någon som helst skyldighet att tillhandahålla system för detta? Om jag köper en stol på IKEA och sedan vill sälja den kan jag ju inte bara kontakta dem och kräva "OK IKEA, nu vill jag sälja stolen jag köpte av er, vänligen lägg upp den på eran beg. marknad och para ihop mig med potentiella köpare." Vad händer om Steam etc. bara säger att det är fullt tillåtet att sälja vidare spelen, men logistiken för hur man ska göra detta är upp till individerna?

Hur ser du framför dig att denna andrahandsförsäljning skulle gå till? Steam har redan en väletablerad marknadsplats för vidareförsäljning av digitala varor där Steam tar en andel av det angivna priset. I fallet licensförsäljning vore det en baggis att även se till att utgivarna får en del av förtjänsten.

Skrivet av dannesthlm:

@Mr.Borka:

Jag menar att dom och andra kedjor skulle börja köpa steamlicenser på samma sätt som en gång gjordes med skivbaserde spel, för att sedan sälja vidare dom med stor vinstmarginal.

Något sådant håller jag som helt uteslutet. Finns inget incitament för Steam & vänner att bjuda in återförsäljarleden i ärendet. Andrahandsförsäljningen av digitala licenser behöver inte gå genom någon mellanhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett annat sätt att uttrycka det på är att man köper en tjänst, en prenumeration i det här fallet.

Detta har avfärdats av domstolen, vilken har konstaterat att det är äganderätten till kopiorna som säljs. Således har kunden rätt att sälja dessa kopior vidare.

Skrivet av serverfel:

Du behöver inte försvara dem, utan hänvisa bara till deras användarvillkor och låt det vara. Du har rätt i att de säljer en hyra av ett spel. Men det framgår inte tydligt för alla som inte orkar bläddra i böcker av villkor.

Han har snarare fel i påståendet om att det handlar om uthyrning, vilket också är vad domstolen kommit fram till.

Vad det står i användarvillkoren är bara relevant om villkoren i fråga följer lagens krav.

Ska dem fortsätta att sälja spel så måste alltså kunderna få alla de rättigheter som ett ägande innebär, eller så får dem gå över till en hyresmodell där man betalar för en tidsbegränsad brukanderätt. Då ska det förstås också tydligt framgå att det handlar om en hyra och vad tidsbegränsningen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Detta har avfärdats av domstolen, vilken har konstaterat att det är äganderätten till kopiorna som säljs. Således har kunden rätt att sälja dessa kopior vidare.

Domstolen borde som sagt tagit det lugnt med vinet. Av äganderätt följer inte heller nödvändigtvis att man har rätt att sälja det vidare. Äganderätten kan villkoras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon tagit upp detta, men andrahandsförsäljning kan långsiktigt vara positivt för Steam. I dagsläget finns begagnathandel som fångar in en kundgrupp som utan denna inte skulle ha existerat och som senare kan bli köpare av nya spel när de har fått högre inkomst. Inte konstigare än att de som idag köper en begagnad V70 för 10k om 20 år kommer vara den grupp som köper en ny V90 för 500k.

En fungerande begagnathandel betyder även att fler kommer köpa nya spel om de vet att de kan få tillbaka en del av summan vid en försäljning eftersom den risk de tar blir mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du menar att koden, alla timmar som lagt ner på det och ditt spelande inte existerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och nej.

Koden, eller maskininstruktionen, är en representation av en idé. Idén presenteras genom att en maskin tolkar maskininstruktionen. Idén i sig är en efemär upplevelse. Upplevelsen är i konstant tillblivelse vid exekveringsögonblicket.

Är det möjligt att äga en efemär upplevelse?

Permalänk
Medlem

Ångrar som satan att jag köpte Smash Broth till Swith digitalt.. spelade max 10h på det .. 600kr rakt ner i sjön. går inte sälja vidare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

Ja och nej.

Koden, eller maskininstruktionen, är en representation av en idé. Idén presenteras genom att en maskin tolkar maskininstruktionen. Idén i sig är en efemär upplevelse. Upplevelsen är i konstant tillblivelse vid exekveringsögonblicket.

Är det möjligt att äga en efemär upplevelse?

Din hippie.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du har rätt i att de säljer en hyra av ett spel. Men det framgår inte tydligt för alla som inte orkar bläddra i böcker av villkor.

Jag rekommenderar dig, och andra som gör samma tankevurpa, att läsa på om hur upphovsrätten är utformad beträffande licensiering av ett visst material mot konsument. Det är precis detta Steam gör i digital form, knutet till deras plattform. Det är inte fråga om "hyra", lika lika som det är fråga om "hyra" när du går och köper en bok. Du äger på samma sätt inte heller boken för att du har köpt en fysisk kopia som du kan läsa.

Här är en skrift på svenska från 2008 som går igenom det. Den berör inte sentida ändringar i upphovsrätten, men förklarar upphovsrättens ursprung och utformning på ett relativt begripligt sätt:
https://www.kb.se/Dokument/Om/projekt/open_access/upphovsratt...

Permalänk
Medlem

Det här är negativt. Oavsett vad man tycker kommer detta enbart bli att alla spel blir en service som man måste betala för per månad. Adobe, de som gör Photoshop etc, gick över till as a service istället för vanligt köp. Adobes program kostar mig ungefär 4000 sek per år vilket är jävligt mycket mer än vad det hade kostat som vanligt köp som produkt.

Förutom det tycker jag att spel är att liknas vid film på bio eller hyrfilm. När man t.ex. spelat igenom en single-player-kampanj har spelet inte längre särskilt stort värde fastän värdet på upplevelsen faktiskt varit värd summan man betalat. Spelbranschen kommer bli jävligt skev om alla kan sälja runt sina kopior.

Vid första anblick kan denna dom verka som ett slag för konsumenten men jag ser inte hur detta kommer gynna oss som spelare långsiktigt. Jag vill spela kvalité och variation till ett pris som inte är as a service och denna dom kommer bygga för motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@M-atri-X: Klart att andra handsföräljning ger 0 kr till utvecklaren på samma sätt som allt annat du säljer i andra hand inte ger någon som helst inkomst för utvecklare eller den som producerar det.

Om det skulle vara en dålig idé på grund av detta, då är ju blocket och allt annan andrahandsföräljning en dålig idé. Vi bör ju då förbjuda dig att sälja din bil, att sälja din dator, sälja dina gamla kläder och allt annat du kan tänkas sälja.

Hela vårat ekonomiska system bygger på en öppen marknad, utan den kommer systemet total bryta samman, och då kan man inte försöka skydda enstaka markander från att utsättas för detta. Det som speltillverkare får gör att att göra spel som folk vi spela länge så att de inte säljer dem vidare. Det kanske får sluta ta extra betalt för DLC för att istället håll kvar sina spelare så att de inte säljer vidare. Detta är en del av vårat kapitisitiska system.

Finns inga som helst konstigheter med detta utan så här fungerar allt i världen förutom på det digitala spectrumet. Du kan sälja dina DVD, CD skivor vidare, alla dina fysiska kopior på spel.

Men egentligen är den ända skillanden att i det digitala spektrumet tjänar företagen som säljer produkterna mera då de inte behöver någon tillverkning av skivor, manualer, förpakningar med mera. Det betyder inte att de har rätten att välja och vraka vilka lagar de skall följa eller inte.

Förutom att detta är negativt för hela branschen om du som kund vill ha varierat utbud av spel och inte betala för spel varje månad så kommer du med ett antal galna liknelser här. En soffa du köper av någon som tidigare köpt en soffa på t.ex. Ikea är inte samma kvalitet. Ena soffan är använd medan soffan från Ikea är helt ny. För icke fysiska produkter är kvalitéten EXAKT DEN SAMMA och lagar som denna i Frankrike kommer ge er som kunder av en digital licens direkt möjlighet att bli en sorts aggregerad konkurrent och underhugga de som utvecklat mjukvaran genom att byta nycklar mellan varandra inte betala för mer än 1 spel men kan spela ett oändligt antal av dem, och där utvecklarna, som lagt ned stor möda för att skapa en upplevelse som är fantastisk, inte har råd att fortsätta göra spel.

Lagar som dessa kommer innebära att hela branschen går över till games-as-a-service och, förutom att det kommer innebära att t.ex. single-player-spel blir jävligt mycket mindre intressant att utveckla av den anledningen att det inte finns någon ekonomi att göra det, kommer det innebära att du måste betala för en tjänst varje månad och jag lovar dig att det inte blir på något sätt billigare för dig jämfört med hur det är nu. Personligen avskyr jag tanken på att betala för spel per månad.

Jag vill ha möjligheten att stödja enbart de spel jag är intresserad av och inte ett helt utgivarbibliotek för en summa jag inte kan påverka utefter just det jag är intresserad av, och något som jag måste betala för varje månad. Jag tycker att rätten att få göra ett engångsköp av en digital licens är mycket mycket viktigare än rätten att kunna sälja vidare. DET ÄR SKILLNAD PÅ FYSISKA OCH DIGITALA PRODUKTER.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Ja men nu bara strular du till det och försöker komma med något. Om jag köper en bok så har jag den hemma och ingen kan ta den ifrån mig. Jag äger ju inte de intellektuella rättigheterna till den men boken är väl för fasiken min?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Något jag inte sett någon ta upp.
Låt säga ett single player spel, finns flertal där ute t.ex Zelda jag äger till Switch digitalt, när jag spelade klart det lät jag det vara och har aldrig sedan gått tillbaka till det, även med DLC som kom ut till det som man kan köpa, så kommer jag aldrig gå tillbaka till det även med DLC.
Om jag kunde sälja mitt Zelda till någon som var intresserad av det och som aldrig spelat det, så köper dom t.ex Zelda sedan alla DLC till det, för att ge mer saker i spelet, när dom ändå ska spela ut det. Så här har helt plötsligt Nintendo gjort en vinst på att jag sålt det begagnat och spelare som köpte mitt Zelda köpte DLC, något som dom aldrig kanske hade fått in det.

Något man också måste se på, finns flera olika perspektiv, finns båda positiva och negativa saker, men från en kunds sida, ser jag det bara som positivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

@Sveklockarn:

Ja men nu bara strular du till det och försöker komma med något. Om jag köper en bok så har jag den hemma och ingen kan ta den ifrån mig. Jag äger ju inte de intellektuella rättigheterna till den men boken är väl för fasiken min?

Nej, jag försöker förklara att Steams agerande regleras i upphovsrätten. Du köper bara en licens som ger dig rätten att nyttja spelet för personligt bruk, om det finns en fysisk kopia eller inte påverkar inte själva ägandeförhållandet är bara vad jag försöker förklara. Det enda som ändras av den fysiska kopian är din känsla av att du äger något, men det är fortfarande precis samma sak rent juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

För övrigt, även om du måste få sälja vidare en produkt som du köpt, har originalbutiken någon som helst skyldighet att tillhandahålla system för detta? Om jag köper en stol på IKEA och sedan vill sälja den kan jag ju inte bara kontakta dem och kräva "OK IKEA, nu vill jag sälja stolen jag köpte av er, vänligen lägg upp den på eran beg. marknad och para ihop mig med potentiella köpare." Vad händer om Steam etc. bara säger att det är fullt tillåtet att sälja vidare spelen, men logistiken för hur man ska göra detta är upp till individerna?

Som jag ser och tolkar det finns det ingenting som säger att Steam måste introducera en marknadsplats men därimot måste det gå att koppla loss en spelkopia/cd-key från ett Steam konto. Sen hade du fått sälja cd-key själv på ett eller annat sätt, via en cdkey store, blocket eller direkt till din kompis/kollega.

Skrivet av hypermode:

Förutom att detta är negativt för hela branschen om du som kund vill ha varierat utbud av spel och inte betala för spel varje månad så kommer du med ett antal galna liknelser här. En soffa du köper av någon som tidigare köpt en soffa på t.ex. Ikea är inte samma kvalitet. Ena soffan är använd medan soffan från Ikea är helt ny. För icke fysiska produkter är kvalitéten EXAKT DEN SAMMA och lagar som denna i Frankrike kommer ge er som kunder av en digital licens direkt möjlighet att bli en sorts aggregerad konkurrent och underhugga de som utvecklat mjukvaran genom att byta nycklar mellan varandra inte betala för mer än 1 spel men kan spela ett oändligt antal av dem, och där utvecklarna, som lagt ned stor möda för att skapa en upplevelse som är fantastisk, inte har råd att fortsätta göra spel.

Det är klart att slitage är förekommer och är grund för värdenedgång av många fysiska produkter men sammtidigt kan man se att en bils värde sjunker drastiskt i samma ögonblick som den säljs första gången, alltså är en del av värdeminskningen inte kopplad till slitage. Därför hävdar jag att verkligen är mer komplicerad än att slitage är enda faktorn som avgör den tekniska livslängden.

När det har dissskuterats skillnaderna mellan ett steam spel jämfört med en fysik spelkopia i denna tråden har många nämnt att andrahandsförsäljning av fysiska spel är okej för att där finns ett element av risk. Kommer spelet fungera eller har det repats så mycket att den inte går att att köra? Om Steam skulle ge möjligheten att endast kopplade loss cd-keyn från ditt steam konto skulle denna risk fortfarande existera. Hur vet jag att koden jag köpte kommer fungera? Jag kan av ett misstag få fel kod eller så försöker säljaren scama folk. Här finns fortfarande detta riskmoment vilket gör att en andrahandsversion aldrig kommer ha samma pris som orginalet. Om Steam istället inrättar ett eget handelssytem för andrahandsspel skulle det istället innebära att man betalar Steam en premie för garantin att spelet kommer fungera, vilket också innebär att andrahandsspelet inte kommer komma upp till orginalpriset.

Permalänk
Medlem

Vore ju najs om detta gick igenom

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730