Kass mjukvara och obefintlig manual, Kina ip-kamera

Permalänk
Medlem

Kass mjukvara och obefintlig manual, Kina ip-kamera

Fick för mig att testa lite olika övervakningskameror från typ Geek/Alibaba.

Fick tag på några olika modeller. En del fungerar riktigt bra och käns förvånansvärt solida. Men jävla vad krångligt det är att kunna hantera dem.

De kommer givetvis med olika jävla appar varenda kamera. Några ip-kameror har ett fabrikat. Några är inte märkta men det går i de flesta fallen att identifiera mjukvara.

Men de fungerar helt ok i sina appar, även om de verkar tappa wifi lite mer än önskvärt. Borde dock gå att ordna med bättre täckning i huset.

Hur som helst. Dessa kameror SKALL enligt app och enligt info vara onvif. Det stämmer till viss del me det är enormt massa krångel att få dem att fungera med tex nvr eller till surveillence mjukvara på asustor eller synology.

En del modeller fungerar bra både http och rtsp. En del inte alls.
Det finns ingen logik i hur dessa kameror programmerats avseende portar och hur man når dem via annan mjukvara. Tex surveillence center eller för den sakens skull VLC.

Några frågor på detta, kanske finns någon här med koll. Dessa problem måste drabbat massa folk.

Kan man på nått sätt spåra i appen vad för ström som går från kameran till app.
Kan man se vilka portar som appen ansluter till på kameran.
Ska man ansluta kameran till nvr/liknande lämpligast via rtsp eller http eller vad?

Om jag kör onvif-managerprogram när jag några cam. En del funkar perfekt och får att programmera. Någon kamera hittas av onvif manager men går inte att managera. Någon medel når man inte alls.

Jag är övertygad om att det går. Bara att jag inte fattar hur.
Tex hur kommer jag "in" i kamerans interface frön o vif-manager om det är lösenord för åtkomst i appen. Då kommer ju inte heller onvif in utan dessa uppgifter.

Finns det ren onvif eller annan openS programvara att köra in i såna här kameror.
Finns det något bra sätt att identifiera hur kameran kopplar upp sig till appen. Ser man det borde man lätt kunna koppla kameran till nvr eller motsvarande övervakningsprogramvara.

Massa frågor. Tacksam för all input

Permalänk
Medlem

Jag kör själv någa dahua kopplade till zoneminder via rtsp eller vad protokollet heter. Skulle aldrig få för mig att köra "deras egna appar" eller liknande, jag har lagt dom på ett eget vlan helt utan åtkomst till nånting annat än min zoneminder installation... Gud vet vad dom spelar in och skickar iväg...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag kör själv någa dahua kopplade till zoneminder via rtsp eller vad protokollet heter. Skulle aldrig få för mig att köra "deras egna appar" eller liknande, jag har lagt dom på ett eget vlan helt utan åtkomst till nånting annat än min zoneminder installation... Gud vet vad dom spelar in och skickar iväg...

hur fungerar zoneminder. en programvara du kör in på kameran eller vad menar du.

måste köra app när kameran är ny för att se att det ens fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Fick för mig att testa lite olika övervakningskameror från typ Geek/Alibaba.

Fick tag på några olika modeller. En del fungerar riktigt bra och käns förvånansvärt solida. Men jävla vad krångligt det är att kunna hantera dem.

De kommer givetvis med olika jävla appar varenda kamera. Några ip-kameror har ett fabrikat. Några är inte märkta men det går i de flesta fallen att identifiera mjukvara.

Men de fungerar helt ok i sina appar, även om de verkar tappa wifi lite mer än önskvärt. Borde dock gå att ordna med bättre täckning i huset.

Hur som helst. Dessa kameror SKALL enligt app och enligt info vara onvif. Det stämmer till viss del me det är enormt massa krångel att få dem att fungera med tex nvr eller till surveillence mjukvara på asustor eller synology.

En del modeller fungerar bra både http och rtsp. En del inte alls.
Det finns ingen logik i hur dessa kameror programmerats avseende portar och hur man når dem via annan mjukvara. Tex surveillence center eller för den sakens skull VLC.

Några frågor på detta, kanske finns någon här med koll. Dessa problem måste drabbat massa folk.

Kan man på nått sätt spåra i appen vad för ström som går från kameran till app.
Kan man se vilka portar som appen ansluter till på kameran.
Ska man ansluta kameran till nvr/liknande lämpligast via rtsp eller http eller vad?

Om jag kör onvif-managerprogram när jag några cam. En del funkar perfekt och får att programmera. Någon kamera hittas av onvif manager men går inte att managera. Någon medel når man inte alls.

Jag är övertygad om att det går. Bara att jag inte fattar hur.
Tex hur kommer jag "in" i kamerans interface frön o vif-manager om det är lösenord för åtkomst i appen. Då kommer ju inte heller onvif in utan dessa uppgifter.

Finns det ren onvif eller annan openS programvara att köra in i såna här kameror.
Finns det något bra sätt att identifiera hur kameran kopplar upp sig till appen. Ser man det borde man lätt kunna koppla kameran till nvr eller motsvarande övervakningsprogramvara.

Massa frågor. Tacksam för all input

Vill du se vad kameran gör?

En möjlighet är att skaffa en raspberry pi och en wifi-dongle och sen sätta upp en egen wifi-punkt för kameran och kör mitmproxy på den. Logga all trafik med tex tcpdump.

Finns guider på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

hur fungerar zoneminder. en programvara du kör in på kameran eller vad menar du.

måste köra app när kameran är ny för att se att det ens fungerar.

Zoneminder är ett nvr program, du behöver bara ha ip och inlogg till kameran typ för att lägga till den

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Zoneminder är ett nvr program, du behöver bara ha ip och inlogg till kameran typ för att lägga till den

Har testat flera program med samma funktion. Ispy, surveillende center, Asustor, synology och onvif-manager.
Kamerorna hittas, men kan inte nås.

Rtsp fungerar dock från en av dem om jag strömmar i VLC, vilket är helt sjukt.
Samma rtsp fungerar sen inte i något av de andra programmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Zoneminder är ett nvr program, du behöver bara ha ip och inlogg till kameran typ för att lägga till den

Testat flera likna de program samt det du nämner. Inget av programmen klarar att lägga till via wizard.

Men jag har lyckats hitta strömmen och lyckades få fram bild i surveillence center hos både asustor och synology.

Det gällde att köra rtsp över http för att få fram strömmen på ch1.
Men ett jävla jobb att komma till enda i sökandet.

Mitt tips i liknande frågor är att börja med att leta alternativ för strömmen alltså .xxxxx. Sen köra förs i Vic för att bekräfta att det funkar. Verkar som om Vic har bäst förutsättningar för att själv köra om och köra fram.

Men jag kanske bara snurrar nu

Skickades från m.sweclockers.com