Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Zen 60gb Billig i Usa... vad göra

Permalänk
Medlem

Zen 60gb Billig i Usa... vad göra

Då jag länge varit sugen på en ersättare till min minidisc har jag funderat på att skaffa en bårbar mp3-spelare med inbyggd hårddisk. Ipod är lite för dyr men jag har nu börjat titta på Creative Nomad Jukebox Zen. Den finns i en 20 gigs version samt i en 60 gigs version.

Här i sverige kostar 20 giggaren enligt pricerunner 3680:- på det billigaste stället. I USA kostar den 250-300$ vilket blir ca 2000-2400:- Nu kommer det intressanta, 60giggaren kostar inte mer än 3200:- i usa från creatives sida. 60 giggaren kommer inte att tas in till sverige enligt creative...

Nu till frågan.... hur mycket extrautgifter blir det att köpa den från usa? Har nån annan hittat den nån annanstans i europa? 3200 är kalasbra pris men varför i helsike måste det kosta så mycket här i sverige? Hu får man hit den på smartaste och billigaste sättet? Vet inte om den finns att få tag på i europa... kolla in

http://www.americas.creative.com/products/product.asp?product...

Sen finns det ett alternativ till: Nämligen IRIVER IHP-100
http://www.iriverhk.com/company/news_view.asp?idx=19
som snart kommer hit. Den kommer dock att kosta 5000:- i sverige.

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk

Det tillkommer nog moms och frakt.

Permalänk
Medlem

Eftersom den nog skickas i ett ganska stort paket via vanlig flygpost så har du väl en risk på ca 50% att åka dit och få betala moms (25%) + tull (ett par %) + nån avgift på en hundring.
Låt säga att frakten med USPS är en hundring, så blir det alltså 3300 om du har tur och runt 4400 om du har otur.

Om den går att få inom EU så är det ju riskfritt vad gäller moms och tull.

Permalänk
Medlem

Re: Zen 60gb Billig i Usa... vad göra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slinger
3200 är kalasbra pris men varför i helsike måste det kosta så mycket här i sverige?

Staten min vän, staten...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

"Om den går att få inom EU så är det ju riskfritt vad gäller moms och tull".

exakt men den kommer inta att säljas i sverige och den blir säkerligen asdyr i europa oxå om man jämför prisskillnaden mellan tex 20gigs varianten mellan staterna och europa där den är typ 40% dyrare.... ska leta lite o se om den finns till bra pris nånstans i europa.... nån som vet?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite priser på den där tidigare och det verkade inte finnas nån större anledning att köpa 20 GB:aren nån annan stans i EU iaf. Om jag var du skulle jag ta och beställa en 60 GB:are från USA.

Permalänk
Medlem

tänkte bara meddela att om dom skickar med UPS och priset
överstiger 2000 kr så skickar UPS en kopia till tullen...

tar ung 7 dagar sen kommer ett inbetalningskort på ung
700 kr (i detta fall en beställning på 2400 kr)...

man får hela 10 dagar på sig att betala

Visa signatur

1 + 1 = (1 / 1) * 2 // 100000011 100000110 000011001

Permalänk

Att beställa från Usa då kan man räkna med nästan dubbla priet om de tar paketet i tullen har jag hört.
Vet ej om det stämmer dock

Visa signatur

amd 2000+ 768 mb ddr 260 gig HD
DVD rom/Cdrw Geforce mx 440 64 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lurigajon
Att beställa från Usa då kan man räkna med nästan dubbla priet om de tar paketet i tullen har jag hört.
Vet ej om det stämmer dock

lägger de inte bara på skatten?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

eller så tror jag inte att tullen bryr sig om så små saker när de viktigare saker att göra, min syster tog med sig paintball grejer för ca 500 dollar som är värt över 10000kr i sverige och de brydde sig inte om det. (då rotdade de igenom hennes väskor och hittade sakerna okså men brydde sig inte.)

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag vill inte behöva quota mig själv, så ni kan väl bara ta och läsa mitt inlägg ganska högt upp i tråden (3:e inlägget) där jag skrev vad som tillkommer.

Vad det gäller vad de kollar så är det olika, ofta åker man på tull på t.ex. dvd-filmer. Nu sa kryddan att det skickas med UPS, och då går det inte genom den mycket fruktade Arlanda-Posten, så då är det som han sa andra saker som gäller.

Permalänk

men det är en annan sak att skicka paket

Visa signatur

amd 2000+ 768 mb ddr 260 gig HD
DVD rom/Cdrw Geforce mx 440 64 mb

Permalänk
Medlem

lurigajon: Va? Det är väl klart att varan ska skickas i ett paket, annars tar den ju skada? Ingen har väl nånsin sagt att den skulle skicas UTAN en låda? Vad menar du?

Permalänk
Medlem

dubbla priset är en GROV överdrift

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm är det inte:

Svensk moms + tullens avgift + nån till avgift som gäller?

Skickar de via UPS så hamnar den garanterat i någon elak tulltjänstemans händer

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

inte för att vara sarkastisk men...det är mycket prat och liten
låda...

det finns informationskällor där man kan hitta dessa uppgifter
istället för att säga: jag tror det är så här...

lägg ner lite energi i svaren så får alla som läser lite klarhet
i vad som gäller istället för att grumla till det...

Dessa avgifter kommer:

$ 350-400 Varan, utan frakt?

UPS avgift för att skicka, t.ex. någorlunda snabbt 1 kr / gram

Om den åker med UPS så skickas en kopia på köpet till tullverket.

3.5 % i tull (nånstanns där, gammal uppgift) och 25 % i moms

detta visar att det som ser billigt ut kan kosta väldigt mycket
när det har nått fram till sin destination....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hehe...det är dock inte 100 % säkert...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har börjat att titta lite på andra håll och hittade den här spelaren Xclef HD-500 20GB som heller inte finns i sverige. Den ligger hyfsat i pris för den lagringskapacitet man får och kan beställas från england eller holland.

Vad tror ni? är den en vettig utmanare till zen eller ipod? eller ska man titta på andra alternativ? Har dock aldrig hört talas om X-clef... eller rent av vänta tills JOS tar fam sin hd-inspelare hur lång tid det nu kan ta..... kolla in länkarna och tala gärna om vad ni tycker eller om ni hittar den till ännu bättre priser.... vill gärna ha 10-20 gigs kapacitet.....

klicka på hard diskplayers
http://www.advancedmp3players.co.uk/shopping/pages/index.html

http://mp3cdspelers.nl/winkel/?produkt&id=369

Visa signatur

Permalänk
Medlem