Ominstallation windows 10 på ny disk

Permalänk
Medlem

Ominstallation windows 10 på ny disk

Jag har hört att har man en uppgradering till windows 10 pro (från win 8.1 pro) så kan man inte byta viss hårdvara.
Jag vill göra en ominstallation på en ny disk eftersom min disk är alldeles för full.
Någon som kan säga något om detta? Jag försökt google men det verkar både de som säger att det går och det som säger att det inte går.
Tack på förhand!

//electro

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så brukar merparten av windows som vanliga konsumenter köper knytas till moderkortet. Du kan med andra ord byta alla komponenter i datorn förutom moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag uppgradera från Windows 8.1 till Win 10 samt även bytt moderkort utan problem och andra komponenter, men det är just moderkortet som kan vara lite känsligt att byta om jag har förstått rätt.

Då har jag även ett MS-konto som antagligen även är kopplade till licensen (är inte helt 100 på hur detta funkar)

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Antingen kör du utan microsoft konto och då associeras licensen med ditt moderkort, så den kan du inte byta utan att behöva krångla. Eller så knyter du licensen till microsoft konto och loggar in på det i Windows, så aktiveras Windows automatiskt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@electro:
1. Köp ny disk och ta bort gamla.
2. Installera 10 på nya
3. Skipa steget där den frågar efter nyckel.

4. Koppla in gamla disken igen om du vill.

Då är gamla disken kvar helt orörd om du först vill se om det vi skrivit stämmer. Det har tagit allt från några sekunder till några timmar för 10 att aktiveras i bakgrunden via internet. Man undviker också att DVD/USB lägger/använder något på andra disken som Windows behöver så att Windows i framtiden inte startar om något händer anda disken.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om du behöver 10 DVD/USB. Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som bör starta datorn från. Man får med många uppdateringar så det kan löna sig att skapa ny om man redan har en gammal 10 DVD/USB.