intel Z170 vga driver denna dator uppfyller inte minimikraven DVI sönder?

Permalänk

intel Z170 vga driver denna dator uppfyller inte minimikraven DVI sönder?

Hej! Jag behöver lite hjälp.

Jag har då hjälp min lillebror att formatera om sin dator och reinstall win 10, och sen när allt vart klart med win så skulle ja då installera moderkorts drivers och allt gick bra tills jag då skulle installera VGA driver. Dom andra drivers funkar och installera men inte VGA. Det kommer upp ''Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet.''

Och då helt plötsligt så funkar de inte att använda DVI-D. Det funkar med HDMI och DisplayPort, men när jag använder DVI så får skärmen ingen signal.

Jag har letat och försökt med allt, har gjort BIOs uppdate och reinstall win 10 3 ggr men samma fel återkommer.

Spec:
cpu: intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU @ 2.70GHz
Mobo: Asus z170-a
Gpu: Asus strix 1060 6gb
Ram: corsair 4x4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaboiii:

Hej! Jag behöver lite hjälp.

Jag har då hjälp min lillebror att formatera om sin dator och reinstall win 10, och sen när allt vart klart med win så skulle ja då installera moderkorts drivers och allt gick bra tills jag då skulle installera VGA driver. Dom andra drivers funkar och installera men inte VGA. Det kommer upp ''Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet.''

Och då helt plötsligt så funkar de inte att använda DVI-D. Det funkar med HDMI och DisplayPort, men när jag använder DVI så får skärmen ingen signal.

Jag har letat och försökt med allt, har gjort BIOs uppdate och reinstall win 10 3 ggr men samma fel återkommer.

Spec:
cpu: intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU @ 2.70GHz
Mobo: Asus z170-a
Gpu: Asus strix 1060 6gb
Ram: corsair 4x4gb.

Vill du använda den integrerade grafiken istället för grafikkortet? Eller vad är själva målet?
Det låter rätt oväntat, men det på beskrivningen låter det ju faktiskt som att det är så.
Förklara gärna, vore bra att förstå vad du faktiskt försöker göra.

Jag hade ju förväntat mig att det var grafikkortet som var intressant att använda och då är det ju istället https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/151275/en-... som skulle vara relevant.

(Och varför DVI? Finns det någon anledning att just det är att föredra i ditt fall?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin:

Självklart vill jag ju använda grafikkortet. Jag har laddat ner alla drivers till kortet med men dvi vägrar funkar så jag trodde de var VGA drivers som gjorde att de inte funkade.

Permalänk
Skrivet av erkaboiii:

@evil penguin:

Självklart vill jag ju använda grafikkortet. Jag har laddat ner alla drivers till kortet med men dvi vägrar funkar så jag trodde de var VGA drivers som gjorde att de inte funkade.

Och med DisplayPort så får man inte ut 144Hz när skärm har 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaboiii:

@evil penguin:

Självklart vill jag ju använda grafikkortet. Jag har laddat ner alla drivers till kortet med men dvi vägrar funkar så jag trodde de var VGA drivers som gjorde att de inte funkade.

Ok, bra att det är klargjort.

Det lät ju helt klart som att dessa "VGA drivers" hörde till den integrerade Intel-grafiken, särskilt då om de följde med moderkortet snarare än grafikkortet.
Då är ju iaf de drivrutinerna helt irrelevanta för ditt GTX 1060.

Skrivet av erkaboiii:

Och med DisplayPort så får man inte ut 144Hz när skärm har 144Hz

Det där är definitivt inte någon generell sanning men på vissa skärmar är det kanske så.
Om det du säger är att det är så med din skärm så är det iaf tydligt varför du vill använda DVI.

Vad är det för skärm? Funkade den alltså förut (med samma kablage)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin:

Laddade ner Nvidias senaste driver och sånt, inga problem. Stängde då av datorn och ville testa DVI om de då skulle funka men nej..

Har även testat att koppla in grafikkortet i min dator då och kolla om de kanske skulle gå men det gjorde de inte så jag tror inte att de är VGA driver som är felet...

Permalänk

@evil penguin:

Min lillebror sitter på en ASUS 24" VG248QE 144 Hz.

Jag då sitter på ZOWIE 24" XL2411 144 Hz e-Sport Monitor och Samsung 24" C24FG70FQU 144Hz Curved 1800R

Permalänk

allt funkade som vanligt innan jag då formaterade om hans dator. dvi o allt!

Men inte nu.

Jag gjorde även ett test då att jag kopplade in båda mina skärmar i hans dator, för att kolla om de går. saken är att den hittar bara skärmen som är kopplad via HDMI men inte DVI. så jag kan inte ändra något på inställningar eller Nvidias kontrollpanel??

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaboiii:

allt funkade som vanligt innan jag då formaterade om hans dator. dvi o allt!

Men inte nu.

Jag gjorde även ett test då att jag kopplade in båda mina skärmar i hans dator, för att kolla om de går. saken är att den hittar bara skärmen som är kopplad via HDMI men inte DVI. så jag kan inte ändra något på inställningar eller Nvidias kontrollpanel??

Vilken input står skärmen på? kolla så att den står på dvi.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

@bobzombie:
hehe hur kollar jag det? ^^

För saken är att när jag kopplar in dvi, så ser ja windows loading screen och bios. men sen efter de så får skärmen ingen signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaboiii:

@bobzombie:
hehe hur kollar jag det? ^^

För saken är att när jag kopplar in dvi, så ser ja windows loading screen och bios. men sen efter de så får skärmen ingen signal.

menyerna på själva skärmen, men om du redan ser windows och bios så är inte det problemet. Då låter det mer driver relaterat, testa en äldre driver.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

@bobzombie:

Jag tror de är något med grafikkortet... För när ja tar 1060 i min main dator så blir de samma problem. Men när ja tar mitt kort 2070 i min lillebrors dator så funkar dvi och allt.

sen när ja koppar tillbaka allt så funkar mitt kort som vanligt men inte hans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaboiii:

@bobzombie:

Jag tror de är något med grafikkortet... För när ja tar 1060 i min main dator så blir de samma problem. Men när ja tar mitt kort 2070 i min lillebrors dator så funkar dvi och allt.

sen när ja koppar tillbaka allt så funkar mitt kort som vanligt men inte hans...

Har ni garanti kvar på kortet?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

@bobzombie:
tyvärr inte.. XD