Permalänk

12V laddare till laptop

Hej!
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig? Har en ASUS ZenBook UX510UW-CN056T som jag behöver ha en 12V laddare till för att kunna ladda i husbilen då vi inte har tillgång till elplats. Har försökt att hitta hur många watt datorn använder, eller hur man benämner det, men kan inte hitta till just min dator, andra zenbook ligger på 120w, vilket jag tror att även min gör. Jag har köpt en laddare, men är ju lite skraj att den inte skall vara kompatibel, så att om jag kopplar in datorn o ska ladda så förstör jag datorn. Jag är inte så insatt i hur det fungerar o det var inte han i affären heller. Han trodde att det skulle fungera.
Är lite lurig på det som står på input på 12v laddaren, där står input 11-15V 12 A, output 15-24V - 6A (max) 90W
På datorns originalladdare står det input 100-240V ~50-6HZ 2,0A. output 19V - 6,32A
Tänkte jag skulle bifogat bilder på laddaren till datorn o på 12V laddaren jag köpt, men får inte ihop hur jag bifogar bilder här :/
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Hälsningar Bitte

Permalänk
Medlem
Skrivet av bittenils:

Hej!
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig? Har en ASUS ZenBook UX510UW-CN056T som jag behöver ha en 12V laddare till för att kunna ladda i husbilen då vi inte har tillgång till elplats. Har försökt att hitta hur många watt datorn använder, eller hur man benämner det, men kan inte hitta till just min dator, andra zenbook ligger på 120w, vilket jag tror att även min gör. Jag har köpt en laddare, men är ju lite skraj att den inte skall vara kompatibel, så att om jag kopplar in datorn o ska ladda så förstör jag datorn. Jag är inte så insatt i hur det fungerar o det var inte han i affären heller. Han trodde att det skulle fungera.
Är lite lurig på det som står på input på 12v laddaren, där står input 11-15V 12 A, output 15-24V - 6A (max) 90W
På datorns originalladdare står det input 100-240V ~50-6HZ 2,0A. output 19V - 6,32A
Tänkte jag skulle bifogat bilder på laddaren till datorn o på 12V laddaren jag köpt, men får inte ihop hur jag bifogar bilder här :/
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Hälsningar Bitte

Hej, då din dator vill ha 19V och ett batteri i husbilen ger ifrån sig 11V när det håller på att ta slut och 14,4V när det är full-laddat så kommer laddaren du pratar om att fungera.

Visst den kommer att gå på sin maximala effekt men åandra sidan så är den byggd för att klara det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Din originalladdare kan leverera upp till 6.32A vid 19V = 19*6.32=120W. Din 12V laddare kan leverera max 90W, det motsvarar 6A @ 15V eller i ditt fall (90/19)=4.74A vid 19V.

Din dator ska ha 19V konstant spänning, den kommer sedan att dra så mycket ström den behöver för stunden. Problemet som kan uppstå när du använder den nya laddaren är att ifall datorn inte vet om att du inte använder originalladdaren. I ett sådant fall tror datorn att det är okej att belasta 6.32A medans laddaren bara orkar med 4.74A.

Vissa datorer har mer än bara + och - anslutningen, då kan laddaren i vissa fall tala om att datorn endast får lov att dra en mindre ström. Vilket gör det smärtfritt att använda klenare laddare, datorn kommer att ladda långsammare.

Sen är det förmodligen ganska sällan datorn i fråga kommer att dra mer än 90W (4.74A). Det händer förmodligen bara när datorn belastas samtidigt som batteriet ska laddas upp. I ett fall där datorn är avstängd och batteriet nästan är fullt kommer strömstyrkan datorn behöver vara långt under 90W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bittenils:

Hej!
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig? Har en ASUS ZenBook UX510UW-CN056T som jag behöver ha en 12V laddare till för att kunna ladda i husbilen då vi inte har tillgång till elplats. Har försökt att hitta hur många watt datorn använder, eller hur man benämner det, men kan inte hitta till just min dator, andra zenbook ligger på 120w, vilket jag tror att även min gör. Jag har köpt en laddare, men är ju lite skraj att den inte skall vara kompatibel, så att om jag kopplar in datorn o ska ladda så förstör jag datorn. Jag är inte så insatt i hur det fungerar o det var inte han i affären heller. Han trodde att det skulle fungera.
Är lite lurig på det som står på input på 12v laddaren, där står input 11-15V 12 A, output 15-24V - 6A (max) 90W
På datorns originalladdare står det input 100-240V ~50-6HZ 2,0A. output 19V - 6,32A
Tänkte jag skulle bifogat bilder på laddaren till datorn o på 12V laddaren jag köpt, men får inte ihop hur jag bifogar bilder här :/
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Hälsningar Bitte

Du laddar upp bilden på nån valfri bildsite tex imgur och kopierar bildens adress i din post med "länka bild" knappen som finns ovanför rutan du skriver foruminlägget i.
Det enda verkligen viktiga när det gäller laddare är att de inte ger för hög spänning, det är den egenskap som kan skada det man anslutit, har den för låg effekt/strömkapacitet så är det bara irriterande och kan göra så att det inte fungerar att ladda eller i sällsynta fall skada laddaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen inget problem att använda en laddare som är "för klen" till en bärbar dator.
Enda problemet är ju att den laddar långsammare och att om man belastar datorn hårdare än effekten som laddaren klarar av att leverera så har du ju batteriet som backup.

Finns väl vissa bärbara speldatorer som fungerar på det sättet. När man får den högsta prestandan så laddas batteriet ur samtidigt som man maxar medföljande laddare.

Permalänk
Medlem

@loefet: Fast en laddare som belastas alltför högt kan börja bete sig konstigt. Det är en sak om det finns intelligent signalering mellan dator och laddare så att datorn inte försöker dra mer än exempelvis 90 watt, men saknas denna så kan laddaren överbelastas och går den sönder så kan väldigt mycket dumt hända även med datorn.