Maxgaming ångerrätt

Permalänk

Maxgaming ångerrätt

Tjena. Detta tillhör kanske inte denna sidan men behöver verkligen hjälp. Beställde ett xbox one från maxgaming. Vill nu lämna tillbaka, har inte gått 60 dagar ännu som man har för ångerrätt. Men jag har förbrukat deras 14 dagars gratis xbox gold. Kan man ändå lämna tillbaka om man har alla andra tillbehör? Dem drar väl bara av en summa isåfall från pengarna de lämnar tillbaka. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

mitt tips är ju att fråga dom så får du ett korrekt svar istället för ett svar som antaligen stämmer

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Jag vet, men är i ett litet stressigt läge. Så ville få svar direkt från någon som vet istället. Dem öppnar imorgon, just därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, verkar inte gälla för dig:

6. Öppet köp
Vi erbjuder 60 dagars öppet köp. Öppet köp gäller endast om varan hålls i oförändrat skick. Öppet köp gäller inte om du bryter förseglingen till en programvara.Öppet köp gäller inte för produkter som faller inom Hygienartiklar som In-Ear lurar eller dylikt Öppet köp gäller inte för produkter som tillverkas på beställning eller modifieras enligt kundens önskemål. Du får heller inte bryta förseglingen till en programvara som tillhör en hårdvara (exempel: drivrutiner eller medföljande spel till grafikkort). I dessa fall gäller inte öppet köp. Vid retur av varan måste den vara komplett med samtliga tillbehör. Originalförpackningen måste vara oskadad. Kunden står för kostnaden för returfrakten, och ersätts inte för frakt eller andra avgifter i samband med beställning. Återbetalning av varans värde sker normalt inom 1-2 veckor från att MaxGaming (MaxFPS AB) mottagit varan. MaxGaming (MaxFPS AB) har rätt att göra ett avdrag till följd av varans värdeminskning. MaxGaming (MaxFPS AB) avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt kan gälla, när köpte du den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt att svara på. Såhär säger deras villkor:

Vi erbjuder 60 dagars öppet köp. Öppet köp gäller endast om varan hålls i oförändrat skick. Öppet köp gäller inte om du bryter förseglingen till en programvara.Öppet köp gäller inte för produkter som faller inom Hygienartiklar som In-Ear lurar eller dylikt Öppet köp gäller inte för produkter som tillverkas på beställning eller modifieras enligt kundens önskemål. Du får heller inte bryta förseglingen till en programvara som tillhör en hårdvara (exempel: drivrutiner eller medföljande spel till grafikkort). I dessa fall gäller inte öppet köp. Vid retur av varan måste den vara komplett med samtliga tillbehör. Originalförpackningen måste vara oskadad. Kunden står för kostnaden för returfrakten, och ersätts inte för frakt eller andra avgifter i samband med beställning. Återbetalning av varans värde sker normalt inom 1-2 veckor från att MaxGaming (MaxFPS AB) mottagit varan. MaxGaming (MaxFPS AB) har rätt att göra ett avdrag till följd av varans värdeminskning. MaxGaming (MaxFPS AB) avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Så det kan mycket väl vara så att det är OK, men med avdrag. Eller så bryr de sig inte alls. Eller så nekas du. Men eftersom det har gått 14 dagar (antar jag?) så är det helt upp till dem då lagen ger dig just 14.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andiabazi:

Tjena. Detta tillhör kanske inte denna sidan men behöver verkligen hjälp. Beställde ett xbox one från maxgaming. Vill nu lämna tillbaka, har inte gått 60 dagar ännu som man har för ångerrätt. Men jag har förbrukat deras 14 dagars gratis xbox gold. Kan man ändå lämna tillbaka om man har alla andra tillbehör? Dem drar väl bara av en summa isåfall från pengarna de lämnar tillbaka. Tacksam för svar!

Det är väldigt viktigt att hålla koll på termerna. Ångerrätt vid distansköp gäller i 14 dagar och inget annat. Detta är det lag på. För öppet köp finns det inga lagar och butiken kan sätta sin egna villkor. I det här fallet verkar de säga upp till 60 dagar men har du förbrukat en tjänst du fick på köpet kan de beroende på sina villkor mycket väl neka dig öppet köp eller applicera någon sorts värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andiabazi:

Tjena. Detta tillhör kanske inte denna sidan men behöver verkligen hjälp. Beställde ett xbox one från maxgaming. Vill nu lämna tillbaka, har inte gått 60 dagar ännu som man har för ångerrätt. Men jag har förbrukat deras 14 dagars gratis xbox gold. Kan man ändå lämna tillbaka om man har alla andra tillbehör? Dem drar väl bara av en summa isåfall från pengarna de lämnar tillbaka. Tacksam för svar!

Självklart, dock får du stå för kostnaden för ett nytt Xbox gold i 14 dagar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Självklart, dock får du stå för kostnaden för ett nytt Xbox gold i 14 dagar.

Och varför skulle detta vara självklart? Maxgaming sätter precis vilka villkor dom vill för öppet köp.
Ångerrätten har han ju redan förbrukat då han sa han redan använt 14 dagars xbox gold.

Så om du inte själv jobbar på maxgaming känns det rätt fel att du ger att sådant svar när det inte finns något alls som styrker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och varför skulle detta vara självklart? Maxgaming sätter precis vilka villkor dom vill för öppet köp.
Ångerrätten har han ju redan förbrukat då han sa han redan använt 14 dagars xbox gold.

Så om du inte själv jobbar på maxgaming känns det rätt fel att du ger att sådant svar när det inte finns något alls som styrker det.

Ångerrätten är lagstadgad och om man nu har använt en tillhörande produktnyckel så får man returnera produkten och räkna med ett avdrag motsvarande värdeminskningen/produktnyckels värde. Har dessa 14 dagar passerat så är man däremot beroende av butikens villkor för öppet köp men jag har svårt att tänka mig att de inte skulle ta tillbaka en konsol för att man förbrukat en kod värd någon tia.

Edit: Jag förstår din synvinkel men det är inte säkert att det har gått 14 dagar bara för att man aktiverat licensen. Det är egentligen irrelevant om det ingår 14, 30 eller 365 dagar så länge 14 dagar inte har passerat sedan man mottog försändelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Det har passerat 30 dagar. Det är de som e saken. Men dem har 60 dagars öppet köp. Väldigt tacksam för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ångerrätten är lagstadgad och om man nu har använt en tillhörande produktnyckel så får man returnera produkten och räkna med ett avdrag motsvarande värdeminskningen/produktnyckels värde. Har dessa 14 dagar passerat så är man däremot beroende av butikens villkor för öppet köp men jag har svårt att tänka mig att de inte skulle ta tillbaka en konsol för att man förbrukat en kod värd någon tia.

Edit: Jag förstår din synvinkel men det är inte säkert att det har gått 14 dagar bara för att man aktiverat licensen. Det är egentligen irrelevant om det ingår 14, 30 eller 365 dagar så länge 14 dagar inte har passerat sedan man mottog försändelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt medveten vad ångerrätten är. Nu handlar det inte om ångerrätten dock, och svaret han gav är en 100% gissning fast det låter som fakta.

Fakta är att det är upp till butiken att avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fullt medveten vad ångerrätten är. Nu handlar det inte om ångerrätten dock, och svaret han gav är en 100% gissning fast det låter som fakta.

Fakta är att det är upp till butiken att avgöra.

Fast gäller det den lagstadgade ångerrätten vid distanshandel är det inte alls upp till butiken att avgöra, de är tvungna att ta tillbaka produkten och har rätt att göra avdrag för produktnyckelns värde så på det viset var kommentaren ändå korrekt.

Att det sedan visade sig att det passerat 30 dagar framgick inte vid tidpunkten för inläggen. MuSashi förutsatte att 14 dagar inte hade passerat samtidigt som du själv förutsatte att det hade passerat 14 dagar om jag inte missförstått ditt inlägg. Det råder en stor förvirring kring skillnaden mellan den lagstadgade ångerrätten och den frivilliga möjligheten till öppet köp och då blir det lite fel om man frångår faktan och tar saker för givet och/eller är otydlig med vad man syftar på.

Det är absolut inget illa menat men ditt inlägg var korrekt om man gör antagandet som du gjorde och muSashis var på samma sätt korrekt under de förutsättningar som han räknade med. Förstår du min poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Fast gäller det den lagstadgade ångerrätten vid distanshandel är det inte alls upp till butiken att avgöra, de är tvungna att ta tillbaka produkten och har rätt att göra avdrag för produktnyckelns värde så på det viset var kommentaren ändå korrekt.

Att det sedan visade sig att det passerat 30 dagar framgick inte vid tidpunkten för inläggen. MuSashi förutsatte att 14 dagar inte hade passerat samtidigt som du själv förutsatte att det hade passerat 14 dagar om jag inte missförstått ditt inlägg. Det råder en stor förvirring kring skillnaden mellan den lagstadgade ångerrätten och den frivilliga möjligheten till öppet köp och då blir det lite fel om man frångår faktan och tar saker för givet och/eller är otydlig med vad man syftar på.

Det är absolut inget illa menat men ditt inlägg var korrekt om man gör antagandet som du gjorde och muSashis var på samma sätt korrekt under de förutsättningar som han räknade med. Förstår du min poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ångerrätten gäller inte, massa text med samma sak gör ingen skillnad heller.
Ja musashis påstående kanske hade varit rätt om han skrivit att förutsatt att det gått max 14 dagar, nu gjorde han ej det. Och TS skrev att han förbrukat 14 dagars gold.

Meningslöst att fortsätta prata om detta då det inte spelar någon roll.

Ångerrätten är borta, det är upp till butiken enbart nu om dom vill ta tillbaka produkten och i så fall vilket potentiellt avdrag de vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ångerrätten är borta, det är upp till butiken enbart nu om dom vill ta tillbaka produkten och i så fall vilket potentiellt avdrag de vill göra.

Absolut, i det här fallet är det så men jag ville mest bara förtydliga för framtida besökare då det kan finnas ett värde av informationen även i andra fall och då är det bra att vara tydlig med vad som gäller för ångerrätt respektive öppet köp då det uppenbarligen förekommer väldigt många missuppfattningar kring vad man har för rättigheter som konsument.

I ditt/dina inlägg tog du för givet att det rörde sig om öppet köp och då är informationen korrekt i det sammanhanget, muSashi verkade ta för givet att det rörde sig om ångerrätten och även där är informationen i så fall korrekt i sammanhanget men de är inte utbytbara, det var bara det jag försökte att förtydliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@andiabazi:

Du har redan haft produkten över 14dagar (tolkar ditt ursprungliga inlägg som det), kollar man max-gamings villkor öppet-köp/60 dagar: Om produken är i oförändrat skick/kartongen är oskadad och ev programvara är plomberad, gissningsvis accepterar dom retur med avdrag för 14-dagars x-box gold men ingick det i ursprungslådan kanske inte. Som tidigare redan har föreslagit kör en fråga till dom

Permalänk
Medlem

Kan i alla fall vara värt att fråga dem, enligt mig är Maxgaming kanske det bästa företaget jag nånsin stött på gällande kundtjänst.

Kort anekdot: köpte ett Varmilo tangentbord för ganska saftiga 2000+ kr av dem i början av 2017, efter nåt år upplevde jag lite glapp i "w"-tangenten, kontaktade Maxgaming med en fråga men valde att inte göra nåt mer. Den sista tiden blev det dock allt värre så i somras mejlade jag dem, självklart hade 2 års garantin gått ut men de hade en demo-modell kvar av exakt samma tbord. Sagt och gjort, tbord skickat och ett helt (eller, relativt helt) nytt som nu funkar perfekt. Det är en schysst butik, helt klart.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Eftersom själva huvudprodukten är Xboxen och inte Xbox gold, vilket enkelt går att ersätta mot en mindre kostnad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast ångerrätten gäller inte, massa text med samma sak gör ingen skillnad heller.
Ja musashis påstående kanske hade varit rätt om han skrivit att förutsatt att det gått max 14 dagar, nu gjorde han ej det. Och TS skrev att han förbrukat 14 dagars gold.

Meningslöst att fortsätta prata om detta då det inte spelar någon roll.

Ångerrätten är borta, det är upp till butiken enbart nu om dom vill ta tillbaka produkten och i så fall vilket potentiellt avdrag de vill göra.

Du har rätt i sak, det är din argumentationsteknik det är fel på.
Likväl som Musashis borde ha tydliggjort att han förutsatte att det inte passerat mer än 14 dagar (som Ågren säger), så borde du ha tydliggjort att du förutsatte att det hade passerat. Det faktum att TS "förbrukat" produktnyckeln för 14 dagars guld säger i sig ingenting om hur lång tid det passerat sedan han mottog produkten. Det skulle likväl kunna vara så att guld-prenumerationen gäller i ytterligare 10 dagar, produktnyckeln är lika förbrukad för det, men ångerrätten gäller ändå om inte 14 dagar passerat sedan varan mottogs.

Det är nämligen så att om man läser dina inlägg så kan dessa lätt tolkas som att du menar att även den lagstadgade ångerrätten förbrukas då man, i detta fall, redan förbrukat produktnyckeln som följde med paketet. Men så är ju alltså inte fallet.

Så det skadar väl inte om alla är lite tydligare med vad man menar, istället för att inta försvarsställning?

Permalänk

Live gold får du nog ersätta.

Annars har jag hittat ett nisch, sälja skit med något gratis mjukvara i lyxig förpackning och hävda att ångerrätt är förbrukat så fort det är brutet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Live gold får du nog ersätta.

Annars har jag hittat ett nisch, sälja skit med något gratis mjukvara i lyxig förpackning och hävda att ångerrätt är förbrukat så fort det är brutet

Skickades från m.sweclockers.com

Som flera har skrivit måste man skilja på den lagstadgade ångerrätten vid distansköp samt butikens frivilliga erbjudande om öppet köp.

När det gäller ångerrätten har du rätt att undersöka och prova varan innan du bestämmer dig för att ångra ditt köp. Det kan till exempel innebära att använda koden och prova Xbox Live. Men då kan du behöva ersätta kostnaden för det.

I TS fall har tiden för ångerrätt passerats och det är butikens frivilliga öppet köp som gäller. Enligt det som står på hemsidan tolkar jag det som att Maxgaming kan neka TS att lämna tillbaka varan. Det är inte glasklart, då de skriver "bryta förseglingen till en programvara som tillhör en hårdvara ". Vi får se vad TS får för svar av butiken.