Permalänk
Medlem

TV åskskadad mainboard

Hej
Jag har en åska skadad TV, jag försöker reparera den och nu är jag nästan säker på moderkortet eller mainboardet är trasig.
Fråga: 1- Var kan jag skaffa ett sådant moderkort
2- Kan jag använda ungefär lika model moderkort t. ex. istället för UE48H6475SUxxE som är mitt en som jag hittade i ebay vilket hade modelnamnet UE48H6200AK, vad blir skillnaden.

Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk

Utan att egentligen kunna något om att reparera tv-apparater så ställer jag dig två frågor att fundera på:

1. Tv'n är från 2014. Lönar det sig att reparera? Ifall fler komponenter än moderkortet är trasiga, blir det inte onödigt dyrt då?
2. Kabeln mellan moderkortet och displayen brukar vara limmad va? Kan du med säkerhet säga att du kan återmontera den så att alla stift har kontakt, annars kommer det inte lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Svaret på dina kompatibilitetsfrågor finns troligen i servicemanualerna till respektive modell och nya reservdelskort får du via tillverkarens serviceorganisation eller nån som reparerar kort om du inte själv reparerar vad som nu är fel på kortet utan bara vill byta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kolla och se om du hittar delar här: https://www.zandparts.com/en/partfinder/Samsung/TV

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Bildexpert 📺

Reparationer av hårdvara är inte mitt område tyvärr. Skulle säga att inläggen ovanför säger det mesta. Det går inte att förutsätta något utan tillgång till servicemanualer. Så det en fråga om hur man vill spendera sin tid, sina pengar och sin energi med att försöka på egen hand.

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Hej, För mig är det bara kul grej att kunna reparera, annars har dur rätt i, det lönar sig inte.
Det är inte limmat, Kortet är som alla andra kort kan tas ut och bytas och kablarna kan lätt kopplas igen.

Permalänk
Medlem

@Zippeer: tyvärr har de bara små reservdelar(skruvar, fjärr kontroll) inga kretskort.