Permalänk

12v skärm till husbil

Försöker hitta en tv som min far kan ha i husbilen, den måste därför vara 12v och man blir ju aningen begränsad.

Han skulle vilja ha en som är minst 27" och högst 30"(större får inte plats). Men dom flesta svenska återförsäljare har ingenting mellan 24" och 32". Hittat lite kinesiska sidor som säljer pc-skärmar på 12v och 27" men bara där man måste beställa minst 100st Men tycker det borde finnas på ebay, amazon eller liknande men av någon anledning finner jag det inte.

Han har inga höga krav på den, den ska va 1080p och bild av ok kvalité(relativt jag vet). Den måste också ha hdmi ingång. Han hoppas väll på att inte behöva lägga mycket mer än 4000kr på det men om det inte går så kan han kanske tänkas gå högre.

Nån som har några bra tips?

Permalänk
Medlem

Ska den ha inbyggd DVB-T-mottagare?

Permalänk
Avstängd

@Firanthir:

Har inga förslag på skärm, men kanske en omvandlare 12v till 230v vore ett alternativ. Då kan en energisnål vanlig 230v-skärm användas. Och som bonus kan han använda andra 230v-prylar vid behov.

Permalänk

@Mordekai: Behöver inte ha DVB_T mottagare. Används mest med en chromecast!

@jawik: Det är väldigt ont om plats där TV:n ska monteras så vore skönt att slippa en omvandlare. Sen har jag för mig man har en relativt stor effektförlust.

Permalänk
Rekordmedlem

Du letar en tv med dvb t2 mottagare (eller ska den klara andra system också) eller funkar det med en monitor och ev separat mottagare, det finns ju monitorer med extern nätdel och då går det i många fall att skaffa en 12V matad laptopnätdel att ersätta den med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.de/Lenco-Fernseher-DVL-2862BK-DVD-Player-K...

Tyska Amazon har en del TV-Apparater som är märkta Wohnvagen.

Permalänk

@mrqaffe: Den behöver inte ha någon typ av tv-mottager, bara hdmi så man kan koppla in chromecast eller ip-tv. Har faktiskt inte tänkt på det med extern nätdel men det är ju faktiskt en möjlig lösning!

@Mordekai: Har inte sett just dom, ska kolla på det. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att det sällan är just 12V i husbilens 12V nät. Sen borde nog de flesta 12V skärmar fungera ändå men det kan vara värt att kolla så att det kanske är en specifik modell för just husbilar etc så den är anpassad för den skiftande spänningen.

Permalänk

@serverfel: Tyvärr inte Sjukt irriterande då det i specifkationerna står att man får plats med upp till 32" på tv utrymmet. Men med "upp till" är alltså inte 32" inkluderat, och även 31" hade varit svårt att få in och det finns inte många tv-skärmar som är mellan 24" och 32".

Men efter tipset från @Mordekai att söka på "Wohnvagen" på amazon.de så har jag faktiskt hittat en del som ser vettigt ut. Behöde bara lite hjälp att komma vidare i sökandet.

Men alltid lika imponerad över hur mycket hjälp man får på Sweclockers och hur snabba folk är med att svara <3

Permalänk

@jensa86: Helt sant! Men har tittat runt lite på olika forum och många som köra alla möjliga olika varianter av 12v skärmar skapat för andra ändamål och med varierande spänning. Men det verkar som att det oftast går fint och att de flesta 12v skärmar klarar ett lite större intervall än just bara 12v. Men säkert lurt att ladda ner manualen och läsa på lite innan man bestämmer sig för en specifik skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firanthir:

@serverfel: Tyvärr inte Sjukt irriterande då det i specifkationerna står att man får plats med upp till 32" på tv utrymmet. Men med "upp till" är alltså inte 32" inkluderat, och även 31" hade varit svårt att få in och det finns inte många tv-skärmar som är mellan 24" och 32".

Men efter tipset från @Mordekai att söka på "Wohnvagen" på amazon.de så har jag faktiskt hittat en del som ser vettigt ut. Behöde bara lite hjälp att komma vidare i sökandet.

Men alltid lika imponerad över hur mycket hjälp man får på Sweclockers och hur snabba folk är med att svara <3

Trist. Hade ju varit mäktigt med 32" i en husvagn.

Ja de flesta av stammisarna på SC är sjukt bra folk. Inte alltid vi håller med varann och ibland spårar det ur, men man återkommer ändå. Bästa forumet på nätet enligt mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli