Permalänk

Får ingen bild på skärmen!

Tjena, har fått en gammal burk av en polare som saknade hårddisk bara. Jag fixade fram en gammal hårddisk och stoppade dit, märkte sen att det var fler problem. Jag får ingen bild.

Det jag har prövat är att använda grafikkortets slots, utan framgång. Moderkortet, utan framgång. Jag har prövat med båda Ram-minnena, ett och även utan. Har prövat ett annat nätagg.

Det som jag tycker är lite skumt dock är att den tuggar igång när jag slår på nätagget med strömkabeln i. Alltså utan att klicka på startknappen på chassit (kabeln var inte ens i) så tuggar fläktar igång.

Vad kan jag göra? Har aldrig riktigt felsökt en dator förut, så kanske ska börja om med att felsöka igen, kanske har missat nåt på det jag redan felsökt. Tacksam för svar!

Prylar i datorn:
Moderkort: Gigabyte GA-F2A55M-DS2
PSU: FSP500-60APN 85+
CPU: Ingen aning, men en passande AMD till detta moderkort (Min polare använde det förut)
GPU: NVIDIA GeForce GTX 550 Ti 1GB DDR5 PCI Express
Ram: SK hynix 8GB 2Rx8 PC3L-12800U DDR3 1600MHz

Skrivet av HeyyRisee:

Värt att tilläga är att när den tuggar igång också så reagerar skärmen som om det är på gång liksom, sen blir det ingen signal igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja alltid med att lista delarna i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Börja alltid med att lista delarna i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär, uppdaterade!

Värt att tilläga är att när den tuggar igång också så reagerar skärmen som om det är på gång liksom, sen blir det ingen signal igen.

Permalänk
Medlem

Du kan prova nollställa CMOS (läs i manualen hur du använder Clear CMOS jumper, eller ta ur batteriet) så att moderkortet återgår till fabriksinställningarna.

Vanligtvis måste man även ta ur det dedikerade grafikkortet för att den integrerade grafiken ska gå igång.

Men har din kompis använt alla delar förut? Eventuellt skulle en orsak även kunna vara att moderkortets BIOS måste uppdateras för att bli kompatibelt med processorn.

Permalänk
Medlem

@HeyyRisee: Om datorn går igång direkt när den får ström så kan det vara läge att kontrollera så att frontpanel-kablarna är rätt kopplade.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Du kan prova nollställa CMOS (läs i manualen hur du använder Clear CMOS jumper, eller ta ur batteriet) så att moderkortet återgår till fabriksinställningarna.

Vanligtvis måste man även ta ur det dedikerade grafikkortet för att den integrerade grafiken ska gå igång.

Men har din kompis använt alla delar förut? Eventuellt skulle en orsak även kunna vara att moderkortets BIOS måste uppdateras för att bli kompatibelt med processorn.

Har prövat att ta ur batteriet i ca 5 min igår, för att se om de hände något - men icke. Inte heller att cleara som manualen sa (metall föremål mot de två pins som var där i några sekunder)

Och ja, har tagit ut grafikkortet och prövat att använda integrerade grafiken, men utan framgång även där.

Min kompis sa att han har använt dessa prylar förut iallafall. Förutom då hårddisken, men den har jag prövat i min dator och den funkade felfritt.

Permalänk
Skrivet av perost:

@HeyyRisee: Om datorn går igång direkt när den får ström så kan det vara läge att kontrollera så att frontpanel-kablarna är rätt kopplade.

De som är med chassit alltså? Chassit är ju utan sidopaneler och alltförbannat haha. Ska se om jag hittar åt vad det är för chassi