Permalänk

Bygge av server

Ska bygga ihop en egen server och skulle vilja veta mer om vilka delar som är nödvändiga att ha utöver CPU, RAM, SSD och rack chassi.
Hade tänkt mig en konfiguration med i7 9700k, 64GB DDR4 och 500GB NVM-e ssd. Om någon skulle kunna slänga ihop ett paket som fungerar ihop så skulle jag uppskatta det. Vet att dustin home har en del server relaterade grejer. Om någon kunde slå ihop en kundvagn så skulle detta uppskattas. Chassi ska helst vara 1U.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Ska du bygga en server skulle jag rekommendera en Xeon CPU (om det måste vara intel), för att få stöd för ECC minne.

Annars har jag en HP DL380 G7 liggandes med 2 st Xeon CPU:er. 64GB minne och lite disk. Den är dock 2U. Men det får vi nog ta i PM om det är intressant.

Permalänk
Medlem

Halloj!

För att få ett så bra svar som möjligt så borde du speca vad du ska ha den till.
Ex så kan du inte köra ecc minnen till en 9700k vilket brukar vara standard när du har en server men allt är ju givetvis beroende till vad du ska ha den till.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

@lindblom95: Måste det vara 1U? Tänk på att du lär ha kylning, nätaggregat m.m. som är rätt meckigt och/eller dyrt att få till på egen hand i det formatet.

Vad du 'behöver' är ju sen beroende på vad du ska göra.
Behöver du out of band management?
Behöver du en raidkontroller?
Behöver du 4x10G nätverk?

För en hemmaserver avråder jag dig från att bygga en 1U-server. Återanvänd en gammal stationär eller köp en begagnad märkesrackserver om det måste vara rackserver.

Permalänk

Ska användas till spel & teamspeak servrar. Fick erbjudande att köpa en för drygt £1450 (17.5k). Undrar om det går att få en server med samma specs för mindre pengar. Ska placera den i ett rack skåp (datacenter). Är rätt ny när det kommer till bygge av servrar. En raid controller vore bra.

Permalänk
Medlem

Kolla upp gg serverparts om du vill ha en billig labbserver med raidkort och ecc-minnen.
http://ggsp.se/dell/4381-dell-poweredge-r320-e5-1410-16gb-per...

Vad menar du med "Användas till spel"? Tänkte du montera diskret GPU i 1U chassi?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Ska användas till spel & teamspeak servrar. Fick erbjudande att köpa en för drygt £1450 (17.5k). Undrar om det går att få en server med samma specs för mindre pengar. Ska placera den i ett rack skåp (datacenter). Är rätt ny när det kommer till bygge av servrar. En raid controller vore bra.

Hur mycket tänkte du ha på Servern? Tror dock att Xeon med ECC ram är en bättre lösning, sen beror det ju på vad man vill betala, men för sig ca 10K kan du får en väldigt bra rackserver begagnat.

Jag själv sitter hemma med en DL380P G8 (Tror jag det är) med 1x Xeon E5 2620 6kärnor 12trådar med 48GB ram (Har vällt runt 200GB RAM som ligger som jag skall lasta i) Denna kör jag en FiveM på samt 1TS och jag använder 1.8GB Ram, samt typ 5% CPU. Men jag gissar ju på att du tänker dig att köra Virtuella servrar? Men en 9700K är nog inget du kommer att behöva, utan detta kommer bara kosta dig pengar. Satsa hellre på en begagnad då ECC DDR3 går att få tag på väldigt billigt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kör på en Ryzen.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Du vill ha en maskin med hög klockhastighet om spelservrar är på tapeten för bästa prestanda, förmodligen därför du fått nämnd spec. Däremot låter det orimligt kostsamt.

Har ett par serverplattformar över efter mitt senaste byte som jag tror skulle passa dig bra.

Permalänk
Medlem

I dagsläget är min generella rekommendation: Skippa Intel helt i serversammanhang.
Vill du kunna nyttja alla tillgängliga funktioner och tänker köra någon form av virtualisering på servern så finns det nog bara AMD i x86-lägret som inte har en plattform som är skjuten i sank.

Skall man följa rekomendationerna från dem som forskar i ämnet så är Intel inget man bör satsa på om man skall bygga nytt i serversammanhang, efter vad som uppdagats.

Exempel på vad jag fått genomlida på mina Xeon servrar som används flitigt till virtualisering:

Kristiska BIOS updates, c:a 2-4st per kvartal sedan starten på 2018.
Stänga av Hyperthreading. = https://www.sweclockers.com/nyhet/27552-mds-sakerhetsuppdater...
Stänga av Virtualiseringsstödet. = https://www.theregister.co.uk/2019/09/10/intel_netcat_side_ch...

Skall du ha en hemmadator (desktop) där du enbart spelar och ingen virtualisering, då är Intel fine.
Personligen kör jag hellre på AMD då en förlegad desktop kan bli en vettig server när den pensioneras, AMD's Ryzen CPU'er och många moderkort stöder ECC-RAM om man vill köra på seriöst vid senare tillfälle.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.