Köpråd (nästan) helt ny dator 8-9k

Permalänk
Medlem

Köpråd (nästan) helt ny dator 8-9k

Hejsan hojsan!

Jag har tänkt köpa allt förutom grafikkort, SSD och hårddisk (då jag redan har detta).

Vad gör jag med min dator? Jag använder mestadels Photoshop och spelar spel. En anledning till varför jag känner behov av uppgradering är, bland annat, så att jag kan spela framtida spel utan att datorn hänger sig (som den gjorde på exempelvis Cod:MW o Ghost Recon Breakpoint Betan)

Jag har tänkt mig att beställa från Webbhallen, då dem ibland har Montering av Dator för 1kr. Då behöver jag bara sätta in mitt grafikkort och SSD (med Windows) och kan sedan fortsätta som vanligt xd (Ja, jag är lat och för feg för att bygga den själv).
Därav måste alla delar vara från Webbhallen.
Om du vet en en hemsida som har liknande erbjudande funkar det självklart lika bra!

Hur som haver är frågan egentligen vilken av följande setup som jag får mest utav per krona (samt hur framtidssäker den är).
Har inte superkoll på den aktuella marknaden men här är några förslag jag gjort;

AMD Setup

Intel Setup

AMD Budget

Era egna förslag är mer än välkomna såklart!

Tack på förhand!

Edit: Notera att det kommer kosta ca 698 kr billigare på mina förslag om jag köper Montering för 1kr (vilket jag tänkt)

ändrade fel
Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Intel:

Amd:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Intel är bättre för gaming men ryzen har uppgraderbarhet så Vette fan får fråga sig själv vad som prioriteras

Permalänk
Medlem

Mitt förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Intel är bättre för gaming men ryzen har uppgraderbarhet så Vette fan får fråga sig själv vad som prioriteras

På vilket sätt har Ryzen uppgraderbarhet som Intel inte har? Kan inte så mycket om hårdvara nuförtiden ^^'

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

På vilket sätt har Ryzen uppgraderbarhet som Intel inte har? Kan inte så mycket om hårdvara nuförtiden ^^'

Am4 socketen supportas med nya processor uppgraderingar fram tills nästa höst dvs om du vill byta upp dig i processor kan du byta med Intel kommer du få byta moderkort nästa gång du vill byta förstår du dvs en person som hade en ryzen 2000 kan uppgradera till 4000 nästa år exempelvis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Am4 socketen supportas med nya processor uppgraderingar fram tills nästa höst dvs om du vill byta upp dig i processor kan du byta med Intel kommer du få byta moderkort nästa gång du vill byta förstår du dvs en person som hade en ryzen 2000 kan uppgradera till 4000 nästa år exempelvis

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår! Tack för förklaringen. Då känns ju AMD kanske som en lite smartare investering? Eller är Intel processorn så pass bra att den är mer värd?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Jag förstår! Tack för förklaringen. Då känns ju AMD kanske som en lite smartare investering? Eller är Intel processorn så pass bra att den är mer värd?

De beror på vad du gör för gaming är Intel kung. Dock är allt relativt till de spel du kör

Om du har tålamod vänta och se vad Intel släpper nu i oktober kommer nya processer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

De beror på vad du gör för gaming är Intel kung. Dock är allt relativt till de spel du kör

Om du har tålamod vänta och se vad Intel släpper nu i oktober kommer nya processer

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Jag förstår! Tack för förklaringen. Då känns ju AMD kanske som en lite smartare investering? Eller är Intel processorn så pass bra att den är mer värd?

Intels cpuer brukar bara prestera ca 5-10% bättre i spel. I vissa fall tom 0%.
Och kostar också betydligt mycket mer för samma antal kärnor/trådar.

Med AM4 kan du gå från att ha en 6 kärniga, till 8, 12 eller tom 16 kärnor utan att byta moderkort. Alla Ryzen cpuer har dessutom trådning (Intels Hyperthreading), vilket väldigt få av Intels har.

I dagens cpu utbud så skulle jag nästan aldrig rekommendera en Intel då man får samma eller mer prestanda för säkert 1-2000kr mindre hos amd

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Intels cpuer brukar bara prestera ca 5-10% bättre i spel. I vissa fall tom 0%.
Och kostar också betydligt mycket mer för samma antal kärnor/trådar.

Med AM4 kan du gå från att ha en 6 kärniga, till 8, 12 eller tom 16 kärnor utan att byta moderkort. Alla Ryzen cpuer har dessutom trådning (Intels Hyperthreading), vilket väldigt få av Intels har.

I dagens cpu utbud så skulle jag nästan aldrig rekommendera en Intel då man får samma eller mer prestanda för säkert 1-2000kr mindre hos amd

Ja och nej Intel är ju bättre i höga FPS spel medans AMD inte kan boosta lika högt allt beror på spelet samt att ryzen får boost ju högre frekvenser du har på ditt minne exempelvis 3600 med tight timings

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Vad har du för grafikkort?

GTX 1060 6 GB

Skrivet av SpeedRebirth:

Intels cpuer brukar bara prestera ca 5-10% bättre i spel. I vissa fall tom 0%.
Och kostar också betydligt mycket mer för samma antal kärnor/trådar.

Med AM4 kan du gå från att ha en 6 kärniga, till 8, 12 eller tom 16 kärnor utan att byta moderkort. Alla Ryzen cpuer har dessutom trådning (Intels Hyperthreading), vilket väldigt få av Intels har.

I dagens cpu utbud så skulle jag nästan aldrig rekommendera en Intel då man får samma eller mer prestanda för säkert 1-2000kr mindre hos amd

I see, har hört detta förut och därför lutar jag mot AMD. Jobbigt (och dyrt) att behöva byta moderkort stup i kvarten : p

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

GTX 1060 6 GB

I see, har hört detta förut och därför lutar jag mot AMD. Jobbigt (och dyrt) att behöva byta moderkort stup i kvarten : p

Du borde gå på 3600 istället med den gpun ditt grafikkort kommer sega ner bygget här har du iaf mitt förslag om du kör amd och vill få max för 9k. Tog med 3600 minnen och lite rgb bling

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

GTX 1060 6 GB

I see, har hört detta förut och därför lutar jag mot AMD. Jobbigt (och dyrt) att behöva byta moderkort stup i kvarten : p

Här har du ett budget bygge men bättre balanserat grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ehm, han har redan gtx 1060... 1660 Ti är absolut inte en värdig uppgradering, speciellt när man måste gå från 3700x till 3600

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ehm, han har redan gtx 1060... 1660 Ti är absolut inte en värdig uppgradering, speciellt när man måste gå från 3700x till 3600

Tyckte också det verkade lite konstigt, vad jag vet är 1660 inte så himla mycket bättre än 1060 (Det är väl dock bättre, men kanske inte värt det).

Skulle du hålla med Dundaj 's förslag på denna setup?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Tyckte också det verkade lite konstigt, vad jag vet är 1660 inte så himla mycket bättre än 1060 (Det är väl dock bättre, men kanske inte värt det).

Skulle du hålla med Dundaj 's förslag på denna setup?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,241284,302424,307054,236123,302707,305279?name=AMD%20F%C3%B6rslag%20Sweclockers%20

GPUn är inte värd att byta. Då kan du lika bra köpa bättre begagnad

Den setupen ser bra ut. Däremot så skulle jag lägga mer vikt på kvalitetsminne. Högre MHz men med samma timings, tex denna:
https://www.webhallen.com/se/product/299465-Crucial-Ballistix...

Du ska ju ändå ta bort 700kr för monteringen så då hamnar du bara strax över 9k. Minnet är viktigt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Tyckte också det verkade lite konstigt, vad jag vet är 1660 inte så himla mycket bättre än 1060 (Det är väl dock bättre, men kanske inte värt det).

Skulle du hålla med Dundaj 's förslag på denna setup?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,241284,302424,307054,236123,302707,305279?name=AMD%20F%C3%B6rslag%20Sweclockers%20

Gå på 3600 minnen för högre prestanda då kopplas inifinity fabric bort

Plus de kostar bara 150-200kr till annars är ju hans Build bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

GPUn är inte värd att byta. Då kan du lika bra köpa bättre begagnad

Den setupen ser bra ut. Däremot så skulle jag lägga mer vikt på kvalitetsminne. Högre MHz men med samma timings, tex denna:
https://www.webhallen.com/se/product/299465-Crucial-Ballistix...

Du ska ju ändå ta bort 700kr för monteringen så då hamnar du bara strax över 9k. Minnet är viktigt

Skrivet av sifri:

Gå på 3600 minnen för högre prestanda då kopplas inifinity fabric bort

Plus de kostar bara 150-200kr till annars är ju hans Build bra

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen!
Nu ska jag bara vänta på rea på Webbhallen...

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Tack för hjälpen!
Nu ska jag bara vänta på rea på Webbhallen...

Haha vänta på black Friday annars brukar bli bra priser på minnen och hårddiskar då samt moderkort:)

Skickades från m.sweclockers.com