Telia ny router Fast 5370 port forwarding

Permalänk
Medlem

Telia ny router Fast 5370 port forwarding

Jag lyckas inte att öppna portarna på denna router som jag nyss fått till mitt fiberabonnemang. Jag är inte helt dum, lyckats med port forwarding på min gamla router TG799vn v2 utan tjafs. Gjort precis som det ska vara med 5370:an men kommer inte åt mina kameror m.m. utifrån. När jag kollar med en port forwarding tool är vissa portar öppna och vissa stängda fast jag gjort precis likadant på alla.
Fråga: Finns det något konstigt med denna router som man dessutom måste beakta (klart att jag ställt in min no-ip adress).
Det hela verkar hopplöst och nu har jag suttit här flera kvällar utan resultat. Kopplat även in min gamla router på fiber-nätverket men då går hastigheten ner ordentligt och portarna verkar inte fungera heller.
Fråga 2: Vilken router med bra WiFi styrka skulle man kunna köpa som passar till Telias fibernätverk och där man kan ställa in portarna utan problem?

Med mycket tack för hjälp,
Werner

Permalänk
Medlem

@wernerml: Problemet har löst sig. Vid denna router (Fast 5370) kan man tydligen inte gå in i en kamera både från insidan av nätverket och utifrån, vilket man kan med TG799. Inställningar med portforwarding eller dynamisk adress var det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wernerml:

@wernerml: Problemet har löst sig. Vid denna router (Fast 5370) kan man tydligen inte gå in i en kamera både från insidan av nätverket och utifrån, vilket man kan med TG799. Inställningar med portforwarding eller dynamisk adress var det inget fel på.

Hej, sitter med samma problem på lantstället, port forwarding verkar inte funka utifrån. Samma router.
Minns du vad du menade med ovan? Var det att du inte samtidigt kunde accessa kamerorna eller vad?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Port forwarding Fast Router

Skrivet av pandemon:

Hej, sitter med samma problem på lantstället, port forwarding verkar inte funka utifrån. Samma router.
Minns du vad du menade med ovan? Var det att du inte samtidigt kunde accessa kamerorna eller vad?

Hej, jag försöker svara här men det var så länge sedan att jag faktiskt inte själv riktigt vet vad jag menade Till slutet blev jag dock trött på denna router också därför att den funkade aldrig med fast telefoni. I alla fall inte när jag anslöt ett Mesh-system. Så jag har övergivit både routern och det fasta telefon abonnemanget. Men Mesh systemet (Tp-Link M9, 4st i ett ganska stort hus) fungerar perfekt. Där har jag också öppnat portarna till kamerorna. Men jag tappat lite av kunskapen under tiden.

Jag är självlärt och kan inte så mycket om allt detta men vad jag tror jag menade - och detta problem har jag fortfarande - är så här: Man måste sätta dynamiska IP adresser på kamerorna t ex från no-ip.com eftersom man ju inte har samma IP-adress från Telia hela tiden. Om man sedan befinner sig utanför huset kan man lätt komma åt kamerorna via internet. Sitter man hemma vid skärmen och skriver adressen till det inre nätverk 192.168....osv kommer man också åt kamerorna, dock icke om man skriver den dynamiska adressen från no-ip. Man kommer alltså inte åt dem utifrån så att säga, vilket kanske är ganska logiskt. Tar man telefonen (där man ju har en kamera-app) och skriver den dynamiska adressen så fungerar det. Då kommer man också åt dem utifrån via telefonsystemet. Det blir dock lite besvärligt för jag vill gärna se vem det är som ringer vid dörren. Då måste jag alltid ta bort WiFi från telefonen som blir lite jobbigt.

Då kunde man säga: inifrån går det med den inre nätverksadressen, utifrån bara med den yttre, dynamiska. MEN, jag har ett sommarhus, där har jag en router och inget Mesh, och på något sätt fungerar det där att använda sig av router/WiFi också inifrån. Det måste finnas en lösning. Har fortfarande ingen förklaring till detta men som sagt, jag har för lite grundkunskap.

Kanske blir du något klokare med det jag skriver här eller så finns det en annan snäll själ som kan förklara lite bättre.

Vänliga hälsningar,
Werner

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, även om jag inte tror det gav mig så mycket efter en genomläsning.
Ska testa imorgon att brygga Teliaroutern och köra allt via en ASUS RT-AC66U som jag har över sedan gammalt, så ser vi om det funkar...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll