Samsung Galaxy Fold bör användas med silkeshandskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Lul wut, har de inte IP-67 eller motsvarande? Hur tusan kan man släppa en telefon idag och inte ha det, framförallt när den är så här djävulskt dyr?

Lul wut, hur tusan kan man skriva en sån fråga idag, framförallt när det är supertydligt varför.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

jag är grymt sugen på köpa denna hoppas den kommer till svergie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inget av det är väl egentligen något unikt för just denna telefon?

  • Användare bör inte trycka hårt på skärmen med hårda eller vassa objekt, såsom pennor eller fingernaglar.

  • Användare bör undvika att placera objekt som kreditkort, mynt och nycklar direkt på skärmen.

  • Samsung påminner om att Galaxy Fold inte är vatten- och dammtålig, och användare bör därför inte utsätta enheten för vätska eller små partiklar.

  • Användare bör inte applicera klistermärken eller på annat sätt fästa objekt med lim på skärmen. Den skyddande plastfilmen får inte heller avlägsnas.

  • Användare bör hålla telefonen på säkert avstånd från objekt som kan ta skada av dess magnetiska egenskaper. Detta innefattar kreditkort och inopererad medicinsk utrustning. Den som har inopererad medicinsk utrustning bör konsultera läkare före användning av telefonen.

Inget av dessa är något man bör göra med någon telefon. Det enda som markant skiljer ut denna telefon från resten är väl just avsaknaden av vatten- och dammtålighet.

Vettefan. Jag tycker inte följande reklamsnutt gör anspråk på särskilt många av dina punkter

Och då är väl egentligen inte iphone någon särskilt utmärkande telefon för att klara hårdhänthet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många här verkar tro att den här är riktad mot allmänheten. Det här är en telefon för människor där pengar inte är ett problem. Den är till för att skryt med inte använda.

Samsung släpper den för att testa den på marknaden.

Hade jag varit snuskigt rik hade jag köpt den dag 1 bara för att jag kan. Den riktas sig till den typen av människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trisk3lion:

Nu tycker jag Samsung går ut med lite väl mycket varningar men vis ka ju också komma ihåg att det är inte alla som var med eller kommer ihåg hur det var med mobiler som hade skärm av plast.
Råkade man lämna den fick tillsammans med lite grus, nycklar eller mynt så var skärmen rispig som skärmbräda sen.

Min stackars HTC Diamond gick det ödet till mötes.

Fan vad jag gillade den luren dock. Hade mycket skoj med den och diverse skoj man hittade på xda, var inte länge man satt kvar på samma build/os

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den är helt enkelt inte menad för de allra flesta. Den kategorin har redan hundratals telefoner. Nu får en liten skara den här istället.

Vet många smycken som är extremt mycket ömtåligare och kostar tio gånger mer. Och ändå så bärs de på galamiddagar.

Allt har sin målgrupp (och tur att nån vill betala för att ta tekniken framåt åt oss andra)

Skickades från m.sweclockers.com

Känns ju dock som det är långt kvar innan vi vanliga dödliga får någon nytta av teknikerna. Vanliga användare är inte intresserade av en massa asterisker och abrovinker för att kunna använda sina produkter. Deras "kravlista" för korrekt användning känns lika fånigt som Apple's "you're holding it wrong", men nu blir det väl mer "you're folding it wrong" då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Många här verkar tro att den här är riktad mot allmänheten. Det här är en telefon för människor där pengar inte är ett problem. Den är till för att skryt med inte använda.

Samsung släpper den för att testa den på marknaden.

Hade jag varit snuskigt rik hade jag köpt den dag 1 bara för att jag kan. Den riktas sig till den typen av människor.

Oavsett om man är snuskigt rik eller inte så verkar detta vara en frustrerande och inte särskilt användarvänlig telefon. Även om man har råd att skicka den på reparation stup i kvarten betyder ju det att man blir utan telefon medan den repareras (eller måste hålla på och föra över data till en ersättningstelefon varje gång). Samt att även om man är rik lär man villa kunna stoppa ner den i en ficka eller handväska utan att oroa sig för repor eller andra skador från andra föremål som finns där. Då känns en iPhone 11 Pro Max mer som en "skryttelefon" då den åtminstone är praktisk och användbar som just mobiltelefon, kanske med ett dyrt och exklusivt skal för att skydda den ytterligare.

Detta är helt enkelt teknik som inte är redo för marknaden än och inget annat. Den är för dyr, men även för känslig och otillförlitlig för att säljas till konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

När jag testade den tyckte jag ändå att den kändes ganska gedigen ändå.

Och det där var väl egentligen ganska "snälla" varningar? Den är ej IP-klassad så håll den från vatten. Den är magnetisk så håll kort borta. Repa inte skärmen med vassa föremål. Typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ha inte naglar på fingrarna, för redan det repar skärmen...

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Jag håller med om att den är helt värdelös som telefon, titta jerry rig everything på youtube, där kan man se att han kan repa skärmen med sin nagel. Men det här är som dom där telefonerna när företag säljer guld och/eller diamant telefoner. Finns ingen användning av den men folk köper den för att man kan.

Iphone är ingen skryt telefon för folk som kan punga ut 25K. Iphone är en skryt telefon för svenssons. Skryt telefoner ligger på en helt annan telefon. Samsung fold är inte ens den coolaste telefonen enligt mig. Det är den här:

https://www.engadget.com/2019/09/24/xiaomi-mi-mix-alpha-price...

Permalänk
Medlem

"inte utsätta enheten för vätska eller små partiklar"

Hur många tror dom egentligen bor i ett medicinskt laboratorium?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att se den för att se bristerna 'in action'.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Som med det mesta måste någon vara först och det är sällan bra eller billigt. Minns den första lcd skärmen jag testade. Fyfan vilket skräp. Var en av de första på marknaden. Extrem ghosting och man kunde bara se på den rakt framifrån dom brevid såg bara kolsvart. Kontrast färger och backligt bleeden har skadat mig för all framtid.
Den första bilen som gjordes vara inte speciellt rolig den heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

nä det låter inte som att detta är något som är redo att släppas för den större massan.. det måste nog gå några år innan tekniken mognat. priset är ju också rätt galet högt och så är den sjukt fragile.. ingen bra kombo..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phil88:

Va? ingenting av det där är något problem med en vanlig lur idag, dom tål att vara i samma ficka som nycklar utan att bli repiga, du kan sätta hur många klistermärken du vill, dom är vatten och dammtåliga med höga IP-klassningar. Så jo det kan man absolut göra med vanliga telefoner.

Det står ju "When folding the device, do not place any objects [...] on the screen", dvs man ska inte lägga nycklar mellan skärmens halvor och vika ihop den. Det säger ju sig självt, som många liknande varningar brukar göra, och är knappast något värt att kritisera dem över.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mer sugen på Xiaomi Mix Alpha i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står ju "When folding the device, do not place any objects [...] on the screen", dvs man ska inte lägga nycklar mellan skärmens halvor och vika ihop den. Det säger ju sig självt, som många liknande varningar brukar göra, och är knappast något värt att kritisera dem över.

Titta på durability testet som postades några posts ovanför, det krävs ingenting för att förstöra skärmen, eller skräp i gångjärnen, katastrof.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk klagar, den är i princip som en tablet mer än en mobil. Vill man ha en vikbar telefon så får man betala för barnsjukdomar och lösningar som kanske inte är dom bästa, eller så kan man köpa en vanlig mobil med vanliga features.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ptja, är ju första generationens produkt av denna typ trots allt men hade nog vart bättre om de bara visade upp den som ett fungerande koncept och inte släppte just denna version skarpt till konsumenter alls kan jag tycka.

Aja, ska bli spännande att se vad de kan göra med denna typ av skärmar i framtiden, när barnsjukdomarna börjar ordna upp sig

*edit*
Varningarna är dock inget extremt i sig. Men med tanke på hur det gick första gången den släpptes undrar man ju förstås hur känslig den faktiskt är.
*/edit *

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt vad jag tycker. Detta känns mest bara pinsamt. Först skickar man ut en telefon som återkallas, sen gör man en ny med en massa "du får inte göra si och så". Det känns inte direkt så Samsung i det hela, snarare någon billig tillverkare i Kina som försöker slå sig in med en ny produkt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vettefan. Jag tycker inte följande reklamsnutt gör anspråk på särskilt många av dina punkter

https://youtu.be/H4p6njjPV_o

Och då är väl egentligen inte iphone någon särskilt utmärkande telefon för att klara hårdhänthet

Skickades från m.sweclockers.com

Nog det dummaste argumentet idag.

Jag kan garantera dig att om du frågar Apple så kommer de också hålla med om att man inte bör göra någon av dessa, och samtliga skador som uppstår pga. dessa inte är grund för garanti- eller reklamationsärende:

  • Användare bör inte trycka hårt på skärmen med hårda eller vassa objekt, såsom pennor eller fingernaglar.

  • Användare bör undvika att placera objekt som kreditkort, mynt och nycklar direkt på skärmen.

  • Användare bör inte applicera klistermärken eller på annat sätt fästa objekt med lim på skärmen. Den skyddande plastfilmen får inte heller avlägsnas.

  • Användare bör hålla telefonen på säkert avstånd från objekt som kan ta skada av dess magnetiska egenskaper. Detta innefattar kreditkort och inopererad medicinsk utrustning. Den som har inopererad medicinsk utrustning bör konsultera läkare före användning av telefonen.

Sedan undrar jag vilken idiot man måste vara för att börja gnälla över dessa saker. Självklart som fan ska du aldrig trycka hårt på en skärm oavsett vilken skärm med hårda eller vassa objekt. Självklart som fan ska du aldrig lägga mynt eller nycklar direkt på skärmen. Självklart som fan ska du aldrig använda lim direkt på en skärm. Känns som rätt grundläggande saker att göra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Va? ingenting av det där är något problem med en vanlig lur idag, dom tål att vara i samma ficka som nycklar utan att bli repiga, du kan sätta hur många klistermärken du vill, dom är vatten och dammtåliga med höga IP-klassningar. Så jo det kan man absolut göra med vanliga telefoner.

Galaxy Fold tål också att vara i samma ficka, du kan också sätta klisterlappar på dem. Det innebär inte att man ska göra det. Frågar du Apple så kommer de garanterat rekommendera exakt samma saker. Speciellt när det gäller att använda lim mot skärmen. Varför nu man överhuvudtaget någonsin skulle göra det.

Att gnälla över att Samsung skriver dessa saker efter att de fått problem med första launchen är lika korkat som att gnälla på att McDonalds har varningstext för hett kaffe på sina muggar. "Inte har BK det på sina muggar, där kan man dricka om man vill minsann!"....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nog det dummaste argumentet idag.

Jag kan garantera dig att om du frågar Apple så kommer de också hålla med om att man inte bör göra någon av dessa, och samtliga skador som uppstår pga. dessa inte är grund för garanti- eller reklamationsärende:

  • Användare bör inte trycka hårt på skärmen med hårda eller vassa objekt, såsom pennor eller fingernaglar.

  • Användare bör undvika att placera objekt som kreditkort, mynt och nycklar direkt på skärmen.

  • Användare bör inte applicera klistermärken eller på annat sätt fästa objekt med lim på skärmen. Den skyddande plastfilmen får inte heller avlägsnas.

  • Användare bör hålla telefonen på säkert avstånd från objekt som kan ta skada av dess magnetiska egenskaper. Detta innefattar kreditkort och inopererad medicinsk utrustning. Den som har inopererad medicinsk utrustning bör konsultera läkare före användning av telefonen.

Sedan undrar jag vilken idiot man måste vara för att börja gnälla över dessa saker. Självklart som fan ska du aldrig trycka hårt på en skärm oavsett vilken skärm med hårda eller vassa objekt. Självklart som fan ska du aldrig lägga mynt eller nycklar direkt på skärmen. Självklart som fan ska du aldrig använda lim direkt på en skärm. Känns som rätt grundläggande saker att göra.

Källa?

Många displayskydd brukar ha någon form av klister/lim/kletigt klet så att de sitter fast på skärmen. Så nog borde det vara okey på en applelur med sådant

Många iphones har ju stöd för 3d touch, där det är meningen att man ska trycka just hårt på skärmen. Men visst, finns väl alltid en gräns...

Apple säljer väl skal med kreditkorthållare så att kreditkort hamnar mycket nära enheten?

Den skyddande plastfilmen som kommer med iphones tar väl alla av direkt?

Dock är väl problemet lite så att samsung menar att enheten inte klarar detta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Många här verkar tro att den här är riktad mot allmänheten. Det här är en telefon för människor där pengar inte är ett problem. Den är till för att skryt med inte använda.

Samsung släpper den för att testa den på marknaden.

Hade jag varit snuskigt rik hade jag köpt den dag 1 bara för att jag kan. Den riktas sig till den typen av människor.

Jovisst men... det är ju ändå en telefon.

Ett lyxigt hus kan man skryta med, en lyxig bil kan man skryta med.

Men en telefon? Vem fan bryr sig?

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla skitprodukt, borde stannat som koncept. Behövs några år till innan det här verkar moget för konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Men en telefon? Vem fan bryr sig?

Ungdomar. Där har man varken hus eller bil. Men mobil däremot, det har man. Många har ju lyx-iphone på abonnemang säkert så varför inte denna?

Men jag håller med personligen. Skiter i vilken mobil folk har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lul wut, hur tusan kan man skriva en sån fråga idag, framförallt när det är supertydligt varför.

Förklara gärna, varför kan inte denna telefonen ha någon form av IP-märkning, när alla andra smartphones har det? Visst, den går att vika ihop, meeeeeen det är enda som skiljer den? NÅGON form av IP-märkning borde den ju kunna få, även om det är en äldre/sämre variant? Har den lufthål för att kyla ner sina bildskärmar eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Källa?

Många displayskydd brukar ha någon form av klister/lim/kletigt klet så att de sitter fast på skärmen. Så nog borde det vara okey på en applelur med sådant

Många iphones har ju stöd för 3d touch, där det är meningen att man ska trycka just hårt på skärmen. Men visst, finns väl alltid en gräns...

Apple säljer väl skal med kreditkorthållare så att kreditkort hamnar mycket nära enheten?

Den skyddande plastfilmen som kommer med iphones tar väl alla av direkt?

Dock är väl problemet lite så att samsung menar att enheten inte klarar detta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kommer det finnas displayskydd för Fold också, med lim/klet. Det är verkligen inte det vi talar om.
Det är inte meningen att du ska trycka hårt med naglar och pennor bara för att det har 3D touch, återigen uppenbart. Ingen har glömt bendgate. så hårt ska man inte trycka.
Nej, de hamnar inte "mycket nära" enheten då de faktiskt blir avskilda.
Den skyddande plastfilmen som man tar av är inte samma plastfilm som folk tog av på Fold.

Misstolkningen du gör är antigen medveten eller omedveten, oavsett vilket är det både fjantigt och fult att försöka göra en höna av en fjäder. Det samsung säger är inget annat än vanlig folkvett, ändå försöker man låtsas som att de säger något nytt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |