Råd om Linuxserver med windows på VM

Permalänk

Råd om Linuxserver med windows på VM

Hej alla

Skall uppgradera hemmaservern ..

Med tanke på livslängden på en laptop tänkte jag investera i en lite kraftigare linuxburk. Samt köra windows virtuellt.

Blir nog debian med gnome (kör debian idag).

På den virtuella windowsmaskinen kommer jag köra photoshop, lightroom, office
Själva servern kräver ju ingen direkt kraft .. utan det är ju att kunna köra den virtuella maskinen.

Har kollat runt lite och nu står det mellan ett intel 9900k system eller ett amd 3700x, 3800x eller 3900x system .. prisskillnaden mellan intel och 3700x ligger på cirka 2000
Till amd alternativen tänkte jag ett billigt gtx 1060 ti kort (vet inte om det är bättre att köra på bättre grafikkort än kraftigare processor).

Till intel alternativet tänkte jag köra på gpu:n i processorn

Någon input?

Kommer ju inte spela några spel utan är ju mest för lightroom och photoshop som prestandan behövs.

Uppskattar alla tankar och förslag

Permalänk
Hedersmedlem

Bäst prestanda får du om du kör Windows direkt på OS:et, särskilt om du ska köra applikationer som faktiskt kan dra nytta av GPU, som t.ex. Photoshop och Lightroom. Om själva Linuxservern inte kräver så mycket prestanda, har du funderat på att köra själva servern i en VM istället?

Permalänk
Medlem

Nej, Bäst prestanda får man genom att trycka in Windows i KVM, noop I/O scheduler på den disken. Viktigt att du kör Virt-IO drivrutiner för bästa transparens.
https://www.linux-kvm.org/page/Virtio
https://www.linux-kvm.org/page/WindowsGuestDrivers/Download_D...

Skit i GPU acceleration, Adobe kan knappt utnyttja prestandan positivt.

Undvik simulera massa gammalt legacy emulering, därav är virt-io snabbare.

Antingen kör du separat hårddisk för den, om inte se till att aligna partitionen."parted mkpart 0% 100%" etc., pvcreate, vgextend, lvcreate etc.. Sätt Windows på en separat LVM och peka KVM maskinen att använda det rakt.

Permalänk

Kvm låter spännande skall läsa på lite .. windows kommer inte på fråga, men tack för det svaret i alla fall

Skall läsa på kring det du skrev jimi .. låter bra vid första anblick, men får erkänna jag inte har koll på hur det funkar .. men herr google får hjälpa till.

Tror du 32gb minne, en snabb m.2 ssd o tex en 3700x upplevs tillräckligt snabbt? Vet att frågan är relativ Eller hade ni kört på en 9900k .. amd systemet jag kikat på är ju trots allt 2000 kr billigare .. frun vill nog ha dessa pengarna till en stor disk för alla hennes serier istället

Permalänk

Kollat lite o känns ju superbra .. stort tack jimi .. gillar confa själv istället för att behöva massa grafiska gränsnitt .. skall prova på min befintliga server .. mest så ser att jag får det att funka

Permalänk
Medlem

Antingen kan du köra 'virsh' för command line. Annars är virt-manager det vanliga vmware liknande interfacet, då det kan ju vara skönt och klicka runt ibland, även om inte all funktionalitet är tillgängligt i det GUIt.

Annars så titta på
https://www.ovirt.org/ , det paketerad lösning.

Vad gäller hårdvara, så är det ett eget kapitel i sig. Snabb I/O dvs disk gör väl mest som alltid. Men övrigt kan nog någon annan svara bättre på.

KVM stödjer också KSM https://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_same-page_merging .
Virtualiserar du t.ex. 10st identiska operativsystem, med bara en liten user-space applikation på toppen som skiljer, så kommer de lägg vissa saker 10 gånger identiskt i RAM.

KSM scannar av och smackar ihop dessa minnessidor, på så sätt kan du även överprovisionera RAM.

Permalänk

Tack .. provade, men cpun i befintliga servern var visst äldre än jag trodde celeron 430 .. så kunde inte prova, men kollade på allt kring kvm o känns ju som rätt alternativ virt gör ju livet lite enklare .. tackar igen för alla tips ..

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig tråd - fick mig att prova igen då virt-command var helt klart smidigare än dito via kommandopromt när man inte är van.

För er som kör mot headless server tex. ubuntu-server så har man i regel ingen 'X' lokalt snurrande i servern (och serverjärn brukar ha usel grafikkort ändå såvida man inte har extra inkopplade grafikkort som rena GPU-resurser)

Tipset är då att köra "ssh -X användare@server" (i linux-miljö) när man loggar in vilket gör att de flesta GUI-program man startar, som firefox och ovan virt-command i servern, startar upp och visar sig på den i regel väldigt mycket mer kompetenta grafikmiljö i den datorn som man sitter kör ifrån och man behöver inte trassla med olika virtuella desktop-miljöer och få allt sådant att fungerande redan i första försöket, vilket annars kan vara lite tungt...

Det är ju den gamla tänket med 'X' att var programmet körs och var den visar upp sig inte nödvändigtvis är på samma ställe/maskin redan på terminaltiden på 1990-talet och man körde med RS232-snöre mellan dator och terminal...

Att exportera X-portar till andra terminaler kan göras på flera sätt men med just "ssh -X användarnamn@server" så fixas allt såndant automagiskt och man behöver inte hålla på med att gräva i detaljer på vare sig klient eller serversidan innan det fungerar.

Permalänk

Beställt nya delar idag .. funderade på om man borde köra ubuntu+gnome på en egen vm eller köra debian + gnome på själva servern ..

Spontant känns det bra att köra servern ren från lull lull och stt sådant får ligga på olika vm ..

Input?

Kanske onödigt .. men det viktigaste är severn kan rulla utan omstart eller strul så länge man vill

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för ubuntu server, där får man reda på om och hur mycket uppdateringar som väntar när man loggar in via ssh (uppdateringen görs sedan som 'apt upgrade' som root). Väldigt många uppdateringar kan göras 'live' utan omstart eller kanske bara någoh kort hick på någon service om någon råkade tanka filer samtidigt. Någon eller ett par ggr per år så rekommenderas omstart (skrivs då att det är dags när du loggar in med ssh igen, ofta pga. säkerhetsuppdateringar som berör kärnan mm.) - men det är fortfarande _du_ som bestämmer _om_ och _när_ det skall göras - ingen jävla win10-automatik som forcerar omstart vare sig man vill eller inte...

Permalänk

Kör debian idag .. har provat ubuntu en kort stund för ett antal år sedan och som server föredrar jag debian .. Så det du skriver är ju inte direkt svar på frågan

Frågan är om jag skall köra gnome (ubuntu) installation på en vm eller direkt på servern .. varför jag frågar är att jag gärna vill hålla servern ren med enbart smb, kvm, brandvägg, dhcp o annat serverrelaterat ..

Det lutar alltså till fördel åt en egen vm för gnome ..

Permalänk
Medlem

vad skall du köra för tjänster på servern? Jag antar att du skall använda till betydligt fler saker än att agera host för en virtuell windows installation.

Permalänk

Som delvis står ovan.. Kommer agera router, brandvägg, db server, filserver, webserver samt så klart användas som hypervisor. Kommer köra windows för fotoredigering, word, excel samt några andra program som bara finns för windows, samt behöva gnome för funktioner som finns för linux och där windows inte behövs ..

Gnome behövs ju inte för någon serverfunktionalitet utan enbart för lite daligt arbete .. windows för de program som inte finns för linux

Frågan är ju om gnome på servern eller gnome i en vm är att föredra.
Det vill säga kommer gnome dra ner stabiliteten sno all prestanda eller skräpa ner för mycket .. med vm kan jag ju se till att serverfunktiona alltid får tillräckligt med ram o cpu ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Mycket trevlig tråd - fick mig att prova igen då virt-command var helt klart smidigare än dito via kommandopromt när man inte är van.

För er som kör mot headless server tex. ubuntu-server så har man i regel ingen 'X' lokalt snurrande i servern (och serverjärn brukar ha usel grafikkort ändå såvida man inte har extra inkopplade grafikkort som rena GPU-resurser)

Tipset är då att köra "ssh -X användare@server" (i linux-miljö) när man loggar in vilket gör att de flesta GUI-program man startar, som firefox och ovan virt-command i servern, startar upp och visar sig på den i regel väldigt mycket mer kompetenta grafikmiljö i den datorn som man sitter kör ifrån och man behöver inte trassla med olika virtuella desktop-miljöer och få allt sådant att fungerande redan i första försöket, vilket annars kan vara lite tungt...

Det är ju den gamla tänket med 'X' att var programmet körs och var den visar upp sig inte nödvändigtvis är på samma ställe/maskin redan på terminaltiden på 1990-talet och man körde med RS232-snöre mellan dator och terminal...

Att exportera X-portar till andra terminaler kan göras på flera sätt men med just "ssh -X användarnamn@server" så fixas allt såndant automagiskt och man behöver inte hålla på med att gräva i detaljer på vare sig klient eller serversidan innan det fungerar.

Är systemet inte konfat med "ForwardX11Trusted yes" så använd ssh -Y user@server i stället så slipper man vissa rättighetsproblem. Av säkerhetsskäl så nerfade man -X för några år sen och införde -Y till ssh i stället..

Permalänk
Medlem

@Andreas80: Låter ju som att du egentligen vill ha en VM-host, kolla på Proxmox, kör KVM i botten med ett trevligt webinterface ovanpå om man inte vill pilla med CLI.
Varför ska du köra Gnome på den? Ska den vara din arbetsburk också, eller ska du köra RDP till windows från en annan burk?

Permalänk

Gnome för torrents, ftp, lite diverse saker .. kommer ssh:a från både en slöare laptop men även från jobbdatorn ibland .. debian på servern är redan spikat av mig gillar att konfa allt själv i cli .. proxmox skulle inte ge mig något värdefullt ..

Frågan som ingen ger sig på är om gnome bör köras i en vm eller direkt på servern

Permalänk
Medlem

@Andreas80: Finns ju en hel uppsjö av torrentclienter som kör cli eller web/klient över nätverk. Själv kör jag deluge på servern och klienten på datorerna jag använder för "desktop". Menar du klient eller server när du skriver FTP?

Och proxmox bygger på debian, går att installera debian först och sen proxmox ovanpå.

Permalänk

Ingen som kan lämna input kring gnome i vm eller på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas80:

Ingen som kan lämna input kring gnome i vm eller på servern?

Kör det på en vm. Anser att en host ska vara så ren som möjligt, mindre grejer innebär mlindre risk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas80:

Ingen som kan lämna input kring gnome i vm eller på servern?

Ser ingen anledning att köra det någonstans då du har en annan dator att använda för det grafiska.

Permalänk
Medlem

Det är lite oklart hur du tänkt använda maskinen, så det är svårt att ge ett rakt svar på frågan om Gnome. Är tanken att samma maskin ska vara server, arbetsstation med Gnome och arbetsstation med Windows? Ska den maskinen också hosta ditt skrivbord, dvs vara den som driver grafikkortet som är kopplat till din skärm?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Samma burk skall vara server, ha en en vm med windows och sedan gnome (debian/ubuntu) antingen som vm eller på server .. är lite inne på att köra en vm även där .. Det finns massa man behöver under tid .. allt från torrents till att packa upp filer eller sammanfoga filmer .. att göra detta på en slö klientdator o sedan kopiera via wifi istället för att göra det direkt på servern där det snurrar en ruskigt snabb m2 ssd är ju bara dumt .. men eftersom ingen get några argument varken för eller emot gnome på vm eller inte, har jag funderat lite o tror det blir att köra servern ren o gnome i vm .. måste säga de mest vettiga svaren kom i början och de är jag sjukt tacksam för .. jag vet vilken mjukvara som skall användas .. tack för allt 😀

Permalänk
Medlem

Ok. Huvudskälet till att köra skrivbordsprogrammen från en VM torde vara att du kan vilja hålla mjukvaran där mer uppdaterad, vilket i sin tur betyder att starta om oftare än vad som kanske är lämpligt för servern.

Men du planerar att också ha en klientdator som kör själva skrivbordsmiljön? Det är lite oklart eftersom du pratar om att köra Gnome antingen på servern eller i en VM - när jag hör Gnome tänker jag på skrivbordsmiljön med fönsterhanterare, dbus mm. Jag känner inte till om det finns något sätt att skicka hela Gnome med X11-forwarding till en klientdator, det vanliga scenariot är att man kör fönsterhanterare och skrivbordsmiljö lokalt och kör de krävande programmen på den snabbare maskinen (med X11-forwarding eller motsv.).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Andreas80: Som @Oegat frågar, kommer detta vara datorn där du har skärm och tangentbord inkopplad eller inte?
Det avgör ganska mycket....

Permalänk

Servern kommer bara stå i ett hörn .. kommer ssh:a till den känner mig som en kass bandspelare då jag redan skrivit detta innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas80:

Servern kommer bara stå i ett hörn .. kommer ssh:a till den känner mig som en kass bandspelare då jag redan skrivit detta innan

Varför ska du då köra gnome på den överhuvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ibland vill man saker som för vissa verkar märkliga .. Men känns som det hängs upp vid lite fel saker så jag släpper tråden .. Får se om det blir gnome eller inte på den .. men kommer i så fall köra i en vm för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Det handlar nog inte om att vi tycker dina val är märkliga, utan om att vi inte förstår vad du vill göra. Om du med att köra Gnome menar att installera Linux med Gnome-desktopmiljön i en VM så att du får alla program som normalt följer med en Gnome-desktop, så att du sedan kan starta dem över ssh -Y så de kommer upp på skärmen på din klientdator, då går det såklart utmärkt. Då skulle jag också köra i en VM. Då spelar det heller ingen som helst roll vad du har för grafikkort i servern, för att svara på den frågan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Ville mest avfärda frågor om vad jag skall ha allt till när det redan står .. orkade inte skriva debian eller ubuntu med gnome som dektop miljö varje gång ..

Men om det blir "gnome" så hamnar den i en vm ..

Körde in Windows 10 pro igår och funkar super .. så nu håller jag på o läsa på om optimering av prestanda och lite annat skoj ..