iPad eller iPad Air?

Permalänk
Medlem

iPad eller iPad Air?

Hej,

Det jobb jag har innebär relativt mycket dötid så jag letar nu efter en iPad som jag kan ha främst för att spela spel, ladda ner tidningar som man kan läsa och kolla på film. Det verkar finnas en hel del olika iPads ute på marknaden, så tänkte höra med er vilken iPad som är mest prisvärd? iPad PRO kan jag tycka är lite för dyr och vill inte ha en mini

Tack på förhand

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk

Du har väl nästan svarat på din egen fråga? Ingen mini och ingen Pro, alltså köper du en vanlig Ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du har väl nästan svarat på din egen fråga? Ingen mini och ingen Pro, alltså köper du en vanlig Ipad.

Du är medveten om att det finns både iPad och iPad Air?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du är medveten om att det finns både iPad och iPad Air?

Kan ju tycka att TS borde döpt tråden till iPad eller iPad Air?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Varsågod!

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem

https://www.apple.com/se/ipad/compare/
De verkar rätt likvärdiga så om du inte har några större krav så köp den som är billigast. Den största skillnaden är väl att vanliga iPad har stöd för pencil medan Air saknar stöd men du verkade inte vara intresserad av det ändå. A10 istället för A8 men knappast något som gör skillnad vid filmtittande.

Nu vet jag inte hur prisläget ser ut men air har några år på nacken och jag hade nog valt den vanliga iPaden om de är likvärdiga i pris men jag antar att den är betydligt dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Tack för denna länk!

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbad:

@ågren: Tack för denna länk!

Fantastiskt! Tack gode man:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

https://www.apple.com/se/ipad/compare/
De verkar rätt likvärdiga så om du inte har några större krav så köp den som är billigast. Den största skillnaden är väl att vanliga iPad har stöd för pencil medan Air saknar stöd men du verkade inte vara intresserad av det ändå. A10 istället för A8 men knappast något som gör skillnad vid filmtittande.

Nu vet jag inte hur prisläget ser ut men air har några år på nacken och jag hade nog valt den vanliga iPaden om de är likvärdiga i pris men jag antar att den är betydligt dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Din beskrivning tyder på att du inte tittar på de senast presenterade modellerna, varav den vanliga (ej Air) väl precis är på väg till butik.

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Din beskrivning tyder på att du inte tittar på de senast prestenterade modellerna, varav den vanliga (ej Air) väl precis är på väg till butik.

Jag hade inte koll på att det kommit en ny Air som dumt nog bara heter iPad Air. Jag har själv en Air 2 och trodde att det var den senaste modellen men det har tydligen släppts en ny variant som av någon anledning heter samma sak som den första modellen istället för Air 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag hade inte koll på att det kommit en ny Air som dumt nog bara heter iPad Air. Jag har själv en Air 2 och trodde att det var den senaste modellen men det har tydligen släppts en ny variant som av någon anledning heter samma sak som den första modellen istället för Air 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer! Det du skrev tidigare gäller alltså iPad air gen 1

Jag tar för givet att det är ipad gen 3 som TS tittar på.

Hur som haver så var det ändå en bra länk då den nyaste airen finns med där

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Stämmer! Det du skrev tidigare gäller alltså iPad air gen 1

Jag tar för givet att det är ipad gen 3 som TS tittar på.

Hur som haver så var det ändå en bra länk då den nyaste airen finns med där

Jag jämförde med Air 2 då jag antog att det var den senaste modellen men jämförelsen är i alla fall irrelevant då det tydligen fanns en tredje modell.

Någon som vet varför man valt att byta namn istället för att gå från Air 2 till Air 3? iPad har ju alltid hetat bara iPad och att man använt generationsbeteckningen för att särskilja dem. Jag antar att tanken är att man ska göra samma sak med Airserien men det blir lätt förvirrande om de redan har påbörjat en numrerad serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Någon som vet varför man valt att byta namn istället för att gå från Air 2 till Air 3? iPad har ju alltid hetat bara iPad och att man använt generationsbeteckningen för att särskilja dem. Jag antar att tanken är att man ska göra samma sak med Airserien men det blir lätt förvirrande om de redan har påbörjat en numrerad serie.

Apples namngivningar äro outgrundliga, tyvärr precis som många andra företag. Som hela snedsteget med iPhone X-serien. Marknadsföringsmänniskor borde få en grundkurs i logik. Men det stämmer inte att iPad alltid hetat iPad. iPad 2 hette iPad 2, sen tog de bort siffran iom iPad (3), "The new iPad".

Permalänk
Medlem

Jag körde på en air for någon vecka sen, dyrare men tror den håller längre. Vanliga ipad har samma CPU som iPhone 7 så den borde "ge med sig" tidigare. Men beror ju lite vad man ska ha den till med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senaste Ipad air har en apple A12 under huven mot en A10 för senaste Ipad.
Jag hade valt air om budgeten tillåter då A12 är betydligt vassare och bör hålla längre. A10 börjar kännas lite utdaterad.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

En jämförelse:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5075805,4734861,518...

Specifikationerna skiljer inte mycket mellan 6:e och 7:e generationen iPad, lite större skärm på gen. 7 bara vad det verkar. Inget jag skulle ha betalat 7-800:- för, så därför hade jag skyndat att köpa en gen. 6.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

En jämförelse:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5075805,4734861,518...

Specifikationerna skiljer inte mycket mellan 6:e och 7:e generationen iPad, lite större skärm på gen. 7 bara vad det verkar. Inget jag skulle ha betalat 7-800:- för, så därför hade jag skyndat att köpa en gen. 6.

Gen 7 iPad har 3GB ram vilket jag som har en gen 6 iPad verkligen hade uppskattat. Gen 6 har enbart 2GB.
Kan läsa mer om detta här: https://www.macrumors.com/2019/09/18/xcode-2019-iphones-4gb-r...

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

"Vanliga" nya ipad har en A10 processor, även om den fortfarande är duglig så är det samma som sitter i iphone 7, dvs rätt gammal vid det här laget.

Air har en betydligt mer kompetent A12 (dvs iphone Xs) utöver bättre skärm osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så är Air gen 3 bättre än en PRO från 2017? PRO har ju A10X processor? Hur är bildkvalitén på Air Gen 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Så är Air gen 3 bättre än en PRO från 2017? PRO har ju A10X processor? Hur är bildkvalitén på Air Gen 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte att säga bättre rakt av. Men A12 är bättre än A10X ja.

Kolla här:
https://www.techtimes.com/articles/240089/20190322/ipad-air-2...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Varför inte iPad mini ? Sjukt nöjd med min mini 5, den följer med överallt. Använder mig av en vanlig iPad på jobbet men tycker den blir alldeles för klumpig för min smak. Mini blir mer som en stor telefon medans en iPad blir mer som en laptop utan tangentbord. Så mitt tips är att kolla en extra gång på iPad mini 😉