Permalänk
Medlem

Pressure vs airflow i mesh-chassi?

Hej, jag har precis köpt ett Fractal Design Mechify C och funderar på att köpa PWN-fläktar istället för dom DV som följer med. Har kikat på Noctua främst då jag vill ha något tyst.

Frågan är om jag borde satsa på fläktar som ligger mer åt air pressure än direkt air flow? A12x25 ser ju ut att vara en bättre all-around än ex S12A. Jag tänker i och med att det är meshat fram och upptill att det kanske behöver vara lite pressure för att komma igenom meshen?

Det är den här chatten jag kollat på som fått mig att fundera.
https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Jag kan ha en 120mm bak och en 140mm och en 120mm front. Funderar också på att köpa D15 som CPU-kyl.

Permalänk
Medlem

Är du beredd på att blåsa ut damm, kanske en gång i månaden, så är övertryck och pressure att föredra, men risken är ju att det låter en del. Men med gummifästen, O-rings mellan fläkt och chassie t.ex och liknande tilltag så kan man få bukt med det mesta. Har liknande, fast gamla modellen utan mesh, som jag gjort om till mesh själv, med just D15 och Noctua runtom, alla satta med att suga in luft. Funkar finfint, men dammigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är du beredd på att blåsa ut damm, kanske en gång i månaden, så är övertryck och pressure att föredra, men risken är ju att det låter en del. Men med gummifästen, O-rings mellan fläkt och chassie t.ex och liknande tilltag så kan man få bukt med det mesta. Har liknande, fast gamla modellen utan mesh, som jag gjort om till mesh själv, med just D15 och Noctua runtom, alla satta med att suga in luft. Funkar finfint, men dammigt.

Ljudnivån är ju av vikt när man har ett sådant öppet chassi. Verkar ju som om dom 12x är en all-around fläkt. Så kanske en sådan i front som blåser in och en i bak som blåser ut och en 140mm front som också blåser in. Borde ju vara tillräckligt! Speciellt om man också kör D15. Men man blir inte begränsad, det är inte så att en stor flow fläkt har svårt att dra igenom luft ur meshen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna bild ilustrerar det ganska bra faktist. Ska man ha luft genom mesh och filter hade jag ansett det ungefär samma som att få luft genom radiatorer och man kanske bör satsa på det. Utan filter och bara mesh så är nog tex A12x25 bäst om man tar med ljudnivå.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz