Tar gärna emot feedback på min DNS-tjänst. Bryr ni er om vilken DNS ni använder?

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot feedback på min DNS-tjänst. Bryr ni er om vilken DNS ni använder?

Jag får känslan av att de flesta inte bryr sig om vilken dns de använder och om deras dns-data skickas helt okrypterat över internet.

Har ganska nyligt startat upp ett hobby-projekt https://pi-dns.com som i stort sätt är publika pi-hole servrar (för er om vet vad https://pi-hole.net är). En bra beskrivning är at det är dns-servrar som automatiskt blockerar reklam och annan telemetri genom att man bara ställer in sina enheter eller sin router att använda pi-dns' ip adresser. Har även satt upp så att dessa stödjer krypterad DNS över HTTPS (DoH).

De flesta jag pratar med (folk som studerar datateknik / jobbar som utvecklare etc.) vet inte ens vilken dns de använder. Så hur är det med er här på sweclockers.

1. Är pi-dns.com någon ni skulle kunna tänka er använda? Varför/varför inte?
2. Hostar ni redan en egen pi-hole server på t.ex. en raspberry pi?
3. Bryr ni er om vilken dns server ni skickar era förfrågningar till?
4. Är ni intresserade av krypterad DNS över HTTPS?

Rubrik förtydligad /Kent, moderator
Permalänk
Medlem

Nu är det några år sedan jag satte mig in i ip protokoll etc, men dns uppslag är väl fortfarande inte krypterad oavsätt om du använder pi-hole, som i praktiken bara är en proxy för dns uppslag väl?

Har i många år kört google's servrar, men just nu minns jag faktiskt inte vad jag kör, om det är isp's eller google's dns servrar min pi-hole använder.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem