Tips på stabil familjedator

Permalänk
Medlem

Tips på stabil familjedator

Jag är på jakt efter en smidig, snabb och bra bärbar dator som ska användas uteslutande till nätsurfing och lättare programhantering. Dvs inget spelade utan helt enkelt en stabil vardagsdator för familjen. Inget Mac utan PC är det som gäller med en max budget på ca 8 000 kr, gärna lite under.

Vad tror ni om HP Pavilion 14?

Permalänk
Hjälpsam

Överlag, konsument HP är jag inte imponerad av, deras business är däremot i toppklass. Kika hellre på Lenovo i de prisklasserna, tex nån ThinkPad.

Det du bör kika efter utöver OK processor (i3 8e gen/Ryzen 5 eller bättre), 8GB ram och 250GB SSD är plastigheten kring gångjärnen till skärmen. Gå hellre på en rabbaterad mellanklass förra gen business dator än en flashig billig konsumentdator för livslängd i chassit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Jag är på jakt efter en smidig, snabb och bra bärbar dator som ska användas uteslutande till nätsurfing och lättare programhantering. Dvs inget spelade utan helt enkelt en stabil vardagsdator för familjen. Inget Mac utan PC är det som gäller med en max budget på ca 8 000 kr, gärna lite under.

Vad tror ni om HP Pavilion 14?

Här har du en med i5 10e generationen och 512gb ssd

https://www.dell.com/sv-se/shop/cty/pdp/spd/inspiron-14-5490-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller mer @Fluf här, leta hellre en förra generationens business laptop till rabatterat pris än att ta en konsumentmodell med maxade specs. Hållbarhet i chassi och kylning etc. är mer värt med dina användningsområden än exempelvis 200 MHz högre turbofrekvens

T.ex. Dell Latitude snarare än Inspiron:
14 tum
15,6 tum

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Håller mer @Fluf här, leta hellre en förra generationens business laptop till rabatterat pris än att ta en konsumentmodell med maxade specs. Hållbarhet i chassi och kylning etc. är mer värt med dina användningsområden än exempelvis 200 MHz högre turbofrekvens

T.ex. Dell Latitude snarare än Inspiron:
14 tum
15,6 tum

Håller inte alls med ska de va så kan han lika gärna gå på en 840 g2 eller g3 för 3k via Tradera exempelvis denna

https://www.tradera.com/item/367114887

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Håller inte alls med ska de va så kan han lika gärna gå på en 840 g2 eller g3 för 3k via Tradera exempelvis denna

https://www.tradera.com/item/367114887

Absolut, om det inte var för att den var begagnad... Användning sliter rätt hårt på laptops. Men hittar man en HP Elitebook som den där eller Dell Latitiude ny billigt på Tradera så är det ju super.

HP Pavilion bör skys som pesten, de har jag sett allt för många i min närhet lägga av. Inte heller är Lenovo Ideapad så mycket att ha jämfört med Thinkpad. Och är det inte så att man jagar prestanda per krona så värdesätter de flesta andra det högre att datorn faktiskt håller

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Det finns en del 7e gen och 8e gen första svängen med typ 8250U som säljs ganska billigt till butiker nu för distar rensar lager inför 10e gen och Ryzen 3. ThinkPad EliteBook och Probook är det du bör kika efter

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara mer värt att köpa en ny för 3500-4000 ni och sen byta ut den med kortare intervall ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Skulle det inte vara mer värt att köpa en ny för 3500-4000 ni och sen byta ut den med kortare intervall ?

Nej köp inte Celeron Pentium eller liknande åtminstone i3 eller i5 annars får du dålig upplevelse tkr jag personligen sen hjälper en ssd och 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Nja, glöm inte att är lite omständligt att byta dator om man inte är superintresserad. Alla bokmärken, inställningar, bilder och dokument som man boat in sig med måste föras över osv. Då vill man snarare att datorn man har bara ska fungera, gärna i massor av år så man inte behöver bry sig. Det är åtminstone min erfarenhet

Visa signatur