Permalänk
Medlem

DIY All in one dator

Alltid varit sugen på en all in one dator för just plats besparingen.

Men då AIO datorer brukar kosta skjortan å sällan har innehållet man är ute efter så tänkte jag att jag skulle bygga min egen.

Efter mycket letande efter något som ev skulle kunna fungera å få plats med grejerna så hittade jag den.

Blev en RM all in one för 800kr från ebay.

Tråkigt nog så gick den första sönder i frakten som jag beställde men det löste sig!
Slänger upp en länk om någon är intresserad av att se hur frakten gick på den första.

#18054702

Verktyg jag använde.

Dremel & diverse borrar/kap klingor.

Innehåll i datorn

  • CPU: i7 4770k - 4.5GHz deliddad.

  • Moderkort: Asus z97i-plus ITX.

  • RAM: 16GB.

  • Grafikkort: Geforce gtx 1080.

  • CPU Kylare: Asatek 92mm 645LT.

  • Hårddiskar: NVMe Samsung 970 & Samsung SSD 840 pro.

  • Chassi kylning: 1x 120mm Noctua PWM & 2x 92mm Noctua PWM fläktar.

Samt en Asus 27 tums 144hz 1080p fick bli skärmen till AIO bygget.

Slänger upp lite bilder är tyvärr ingen fotograf så men kanske blir ett litet hum om hur det blev till.

Besök galleriet här

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Spännande! Jag håller själv på med ett DIY All in one projekt, dock med vattenkylning och jag bygger "chassit" själv och inte i en tidigare AIO. Vad snyggt ditt blev! Bra jobbat!

Här är min "projekt-logg", kommer ett galleri när jag väl är färdig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552928-projektlogg-cu...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@Bärrich: Spännande! Jag håller själv på med ett DIY All in one projekt, dock med vattenkylning och jag bygger "chassit" själv och inte i en tidigare AIO. Vad snyggt ditt blev! Bra jobbat!

Här är min "projekt-logg", kommer ett galleri när jag väl är färdig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552928-projektlogg-cu...

Vackert! kommer att följas ser ut att bli ett kanon bygge alltid gillat konceptet kring AIO datorerna [/b].

å tackar

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika upplyftande med ett tvättäkta ghettobygge på det som står till buds, som omväxling till den aldrig sinande syndafloden av sponsrade CNC-orgier, och vattenkylda "legobyggen" hopsatta av färdiga delar.

Galleriet för tankarna till tider då scenen faktiskt var betydligt intressantare. Snyggt jobbat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Tack så hemskt mycket

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge. Jag själv funderat på varför inte fler tillverkare försöker erbjuda speciallösningar som denna. Istället för att ge sig in på extremt konkurrensutsatta områden som att sälja moderkort eller chassin. Finns säkert många som skulle välja en AIO om det nu inte var så att de flesta är ganska kassa för tyngre användning. Jag förstår om det var svårare förr när skärmen kostade betydligt mer, avgav mer värme (100 watt eller mer) och dessutom var mindre, men idag när en ganska beskedlig skärm ligger på 27 tum, inte drar mer än några få tiotal watt och dessutom inte kostar mycket mer än ett ordentligt chassi så borde det vara en barnlek att få ihop ekvationen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Imponerande. Bra jobbat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt bygge!

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Vad fint.

Tack för att du delar detta bygge med oss. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot

@Bärrich: Grymt snyggt!

Du kan inte tänka dig att göra ett sådant här bygge på kommission, d.v.s. frameworken så man kan stoppa komponenterna själv sedan? ;D

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Byt mot ett trådlöst tangentbord också för perfektion utan synliga kablar!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Trevligt bygge. Jag själv funderat på varför inte fler tillverkare försöker erbjuda speciallösningar som denna. Istället för att ge sig in på extremt konkurrensutsatta områden som att sälja moderkort eller chassin. Finns säkert många som skulle välja en AIO om det nu inte var så att de flesta är ganska kassa för tyngre användning. Jag förstår om det var svårare förr när skärmen kostade betydligt mer, avgav mer värme (100 watt eller mer) och dessutom var mindre, men idag när en ganska beskedlig skärm ligger på 27 tum, inte drar mer än några få tiotal watt och dessutom inte kostar mycket mer än ett ordentligt chassi så borde det vara en barnlek att få ihop ekvationen.

Nej det är lite knepigt.

Vet att Lenovo gav sig på en gaming AIO med möjligheter att byta grafikkort/ram/hdd etc..
men tyvärr så lät den som ett jet plan

samt en saftig prislapp på 24.000kr vilket jag inte alls förstod varför den var så himla dyr.

Skrivet av Verdurakh:

Riktigt snyggt!

Byt mot ett trådlöst tangentbord också för perfektion utan synliga kablar!

Precis! ska slå till på ett trådlöst T-bord när jag finner något jag gillar kikat lite på Logitechs men föll mig inte riktigt i smaken.

Tackar så hemskt mycket för alla fina kommentarer

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Vet att Lenovo gav sig på en gaming AIO med möjligheter att byta grafikkort/ram/hdd etc..
men tyvärr så lät den som ett jet plan

samt en saftig prislapp på 24.000kr vilket jag inte alls förstod varför den var så himla dyr.

Du tänker inte på Y910 med ett vanligt GTX 10xx-kort? Verkar inte alls ha varit speciellt dyr med tanke på prestandan, iaf inte i USA. Typ 20 procent mer än vad det skulle kostat att bygga en vanlig desktop med en likvärdig skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bärrich

Vad för skrivbord är det? En diy ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

@bärrich

Vad för skrivbord är det? En diy ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Bänkskivan från Bauhaus samt hurtsar från ikea

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Ja, Bänkskivan från Bauhaus samt hurtsar från ikea

Åfan.

Vilka från ikea och hur har du gjort? Är sugen på nytt skrivbord. Såg en bräda jag tyckte om på bauhaus men vet inte hur jag ska ställa upp det. Kanske låda på ena sidan och ben på tre resterande för bra stabilitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Åfan.

Vilka från ikea och hur har du gjort? Är sugen på nytt skrivbord. Såg en bräda jag tyckte om på bauhaus men vet inte hur jag ska ställa upp det. Kanske låda på ena sidan och ben på tre resterande för bra stabilitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror han menar tvärtom, för skivan ser ut exakt som en KARLBY: https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-valnoet-003352...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Åfan.

Vilka från ikea och hur har du gjort? Är sugen på nytt skrivbord. Såg en bräda jag tyckte om på bauhaus men vet inte hur jag ska ställa upp det. Kanske låda på ena sidan och ben på tre resterande för bra stabilitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skivan kommer från Bauhaus tror den hette block board noche nånting sen körde jag på hurtsarna "Alex" valde att inte köra på ben då
jag behövde förvaringen.

Det är ca 120cm mellan hurtsarna å skivan är väldigt stabil - fäste skivan genom att dra fast den med skruvar på undersidan igenom hurtsarna så montera inte lådorna först du har skruvat fast skivan.

Använde 2 små vinkeljärn även så att hela skrivbordet sitter även fast mot väggen - längst bak på bänkskivans undersida så monterade jag en hyllkonsol för att täcka för kablar etc.

Kan du inte kapa till önskad längd själv på bänkskivan så kan dem göra det på bauhaus samt så betalar du "meter pris" du betalar inte för hela skivan.

Skarven som blir när dem har sågat den så kan du köpa till en kantlist som du stryker fast å skär till med en kniv.

Hål för kablar å sådant så körde jag på en centrumborr på 40mm - när du borrar så sitter en liten tunn plast film på skivan så se till att göra hålen innan du drar bort den.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator