Sälja en hackad konsol?

Permalänk
Medlem

Sälja en hackad konsol?

Hej,

Jag har en gammal Nintendo Wii från 2007, tydligen är den hackad med både chip och softmod. Kan man ändå sälja en sådan maskin beg eller betraktas det som olagligt?

Självklart förstår jag att backups inte får säljas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

I Sverige är det inte olagligt att sälja konsolen med chip.

Nämn att den är chippad just för att göra konsolen regionsfri och möjlig att spela importspel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du får skriva i din annons att den är hackad. Om inte så kommer du få problem. Däremot känns det inte som att det är olaglig..

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Går bra att sälja, men kolla reglerna för marknadsplatsen. Ej tillåtet på tradera t.ex.

https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/el...

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Som ovanstående, vissa marknadsplatser tillåter inte (tradera tillät inte när jag sålde början av 2000) , men det är inte olagligt i sig. Skriv inte hackad om du säljer den , beskriv att den är chippad och har en softmod med ovanstående motivering , även om det är lagligt inom eu är jag osäker på om nintendo/sony/microsoft bryr sig om det om det upptäcks/uppkopplad , nu är ju inte wii någon online konsol i den bemärkelsen / så det bör ju inte finnas några risker.

Kuriosa är ju att vi har privatkopieringsavgiften för att kunna kopiera, men jag tror inte att det är lagligt att bryta kopieringsskydd på media