Microsoft Windows "Lite" heter 10X – kör applikationer virtualiserat i molnet

Permalänk

Nej tack. Jag vill ha kontroll över min hårdvara och mina data. Detta blir en mardröm för den GDPR-ansvarige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zather:

Fattar hela saken med att streama tjänster och liknande men fan... jag köper fysiska spel till konsol oftare än PC då man vill kunna äga produkten man köpt.
Förstår att vi kommer komma till det tillfället någon gång där allt är streamat men jag längtar verkligen inte tills vi är där

Vad får du ut av fysiska spel? Det är av intresse för mig då jag själv är för allt som tar mindre plats, och är mer simpelt. Jag tycker om enkelheten med att ha allt samlat digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad får du ut av fysiska spel? Det är av intresse för mig då jag själv är för allt som tar mindre plats, och är mer simpelt. Jag tycker om enkelheten med att ha allt samlat digitalt.

Tycker att det är en trygghet att veta att så länge som jag har en fysisk kopia (och det inte kräver patcher eller liknande för att fungera) så kommer spela att fungera för mig även ifall ifall någon något företag går under.
Ett exempel som hände rätt nyligen är Nintendo Wii stängde ner sin eShop och allt som var köpt via den är nu borttaget helt och hållet. Det enda som finns kvar därifrån är det folk sparat undan med hjälp av mods för att folk ska kunna spela dom sakerna i framtiden.

Simpelt och att saker tar plats kan vara saker som påverkar vissa vilket jag helt förstår men jag gillar också att samla på sakerna och tycker att det ser fint ut att visa upp sin samling. Ungefär som att ha en bokhylla med massa böcker där man kan lätt komma tillbaka till saker som man tittat igenom tidigare.
Att det tar tid att sätta in en skiva är ett stort icke-problem enligt mig. Reser mig från soffa, går och hämtar det jag vill spela och sätter in en skiva. Det tar max en minut och jag tycker inte att det är jobbigt så har inga problem med den delen.

Så lite snabbt så är det för min trygghet, mitt samlingsintresse och lite som dekoration i lägenheten.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zather:

Tycker att det är en trygghet att veta att så länge som jag har en fysisk kopia (och det inte kräver patcher eller liknande för att fungera) så kommer spela att fungera för mig även ifall ifall någon något företag går under.
Ett exempel som hände rätt nyligen är Nintendo Wii stängde ner sin eShop och allt som var köpt via den är nu borttaget helt och hållet. Det enda som finns kvar därifrån är det folk sparat undan med hjälp av mods för att folk ska kunna spela dom sakerna i framtiden.

Simpelt och att saker tar plats kan vara saker som påverkar vissa vilket jag helt förstår men jag gillar också att samla på sakerna och tycker att det ser fint ut att visa upp sin samling. Ungefär som att ha en bokhylla med massa böcker där man kan lätt komma tillbaka till saker som man tittat igenom tidigare.
Att det tar tid att sätta in en skiva är ett stort icke-problem enligt mig. Reser mig från soffa, går och hämtar det jag vill spela och sätter in en skiva. Det tar max en minut och jag tycker inte att det är jobbigt så har inga problem med den delen.

Så lite snabbt så är det för min trygghet, mitt samlingsintresse och lite som dekoration i lägenheten.

Okej, tack för att du orkade utveckla!

Permalänk
Medlem

Wow...
Gammal 80-90tals teknik kommer tillbaka men i molnform...
En central enhet -> Kopplad till ett flertal "klienter"...
(Fanns förut då på industrier då bla skulle "hämta" instruktionerna
hur en cnc-svarv skulle skära ut en grej...)

Permalänk
Keeper of Traditions

Lustigt att det kommer samtidigt som Google Play börjar göra samma sak. Antar att det är den där Framtiden som det pratas så mycket om...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acs:

Wow...
Gammal 80-90tals teknik kommer tillbaka men i molnform...
En central enhet -> Kopplad till ett flertal "klienter"...
(Fanns förut då på industrier då bla skulle "hämta" instruktionerna
hur en cnc-svarv skulle skära ut en grej...)

Citrix och liknande med tunna klienter har fortsatts att användas ända sedan dess. Så, "tillbaka" för dig, men "fortfarande" för för många andra :).

Och det är fortfarande en fruktansvärd upplevelse att strömma program, även om det sker över det lokala nätet. Den där lilla extra laggen som gör mig helt galen! Tänk när det dessutom ska ta några extra hopp över internet.

Men de kanske är så smarta att de inte skickar alla pixlar, utan bara definitionen på fönsteret som skall visas upp. Då kanske man kan reducera antal bytes som skickas så vida det inte är video eller bilder som skall visas i fönstret.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Citrix och liknande med tunna klienter har fortsatts att användas ända sedan dess. Så, "tillbaka" för dig, men "fortfarande" för för många andra :).

Och det är fortfarande en fruktansvärd upplevelse att strömma program, även om det sker över det lokala nätet. Den där lilla extra laggen som gör mig helt galen! Tänk när det dessutom ska ta några extra hopp över internet.

Men de kanske är så smarta att de inte skickar alla pixlar, utan bara definitionen på fönsteret som skall visas upp. Då kanske man kan reducera antal bytes som skickas så vida det inte är video eller bilder som skall visas i fönstret.

W10X handlar inte om att streama applikationer, enligt den info som har kommit, utan det handlar om att ladda ner containers med applikationer från molnet och köra dem lokalt.

Sen går ju utvecklingen framåt även för streamade applikationer. Man kan ju streama spel idag från ett flertal tjänster och det funkar riktigt bra så länge det inte är extremt twitchiga spel, så att streama exempelvis Office lär inte innebära några större problem. Jag sitter och kör grejer på Azure via RDP dagligen och det funkar ju helt ok exempelvis.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Role_Model:

Nej tack. Jag vill ha kontroll över min hårdvara och mina data. Detta blir en mardröm för den GDPR-ansvarige.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls, du får allt lagrat centralt så det blir lätt som en plätt att övervaka efterlevnad. Data lagrat lokalt på klienter, det är GDPR-mardrömmen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Inte alls, du får allt lagrat centralt så det blir lätt som en plätt att övervaka efterlevnad. Data lagrat lokalt på klienter, det är GDPR-mardrömmen.

Ang lokala klienter så är ju mkt uppe i molnet redan, men om konceptet dator som helhet ska upp i molnet så har man ju ingen kontroll över systemens säkerhet. Men då kanske man i och för sig kan säga att "dom sa att dom garanterade säkerheten" och sitta lugnt i båten.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja