Ethernet på 2,5 Gbps kan bli standard med Intels nya nätverkskrets

Permalänk
Datavetare

Tänk på att detta är något som integreras i chipset. Det betyder att det måste vara både billigt men också strömeffektivt!

Detta är en bild på den dual 10 Gbit/s NIC jag har i mitt Ryzen-system (SFP, just nu med fiber-transivers). Givet gnället med fläkten på X570-moderkort, ser detta ut som något ni önskar integrerat i varje chipset?

Kan säga att den kylflänsen behövs...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbps stöds officiellt på Cat5e kablar upp till 100m. Det är själva poängen med skapandet av en standard (IEEE 802.3bz) för 2.5Gbit/s och 5 Gbit/s Ethernet: att kunna använda existerande infrastruktur istället för att behöva byta ut allt kablage till Cat 6a eller bättre.

Det här fick jag faktiskt slå upp för på rak arm får jag erkänna att jag inte trodde påståendet, men det verkar stämma. Trodde mer det var en fysisk begränsning som satte stopp vid 1Gbit/s på Cat5e. Men då har man lärt sig något nytt idag

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Känns så oerhört oviktigt så jag vet inte om det faktiskt finns något jag skulle prioritera mindre i en dator idag

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tycker det låter som ett vettigt mellansteg för konsumentmarknaden med 2.5 Gbit, och speciellt då sett till det @Erik_T tar upp med krav på kablar. Har Cat5e draget i väggarna i lägenheten nu, och ser inte framför mig att varesig jag eller min hyresvärd kommer att åtgärda det inom den närmaste livstiden.

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt hur standarden för nätverk gått så långsamt framåt, jag tycker 2.5Gbit känns som ett bra mellansteg då 10Gbit kräver ganska mycket mer av både kretsar och kablar.
Sen är 200 MB/sek ganska tillräckligt med tanke på vad dom flesta sitter på för hårddiskar/SSDer.
Som entusiast hade det ju varit trevlig med mer, men 150% ökning känns välkommet.

Någon som har någon bra förklaring till varför snabbare nätverk inte blivit billigare eller effektivare? Även om behovet på hemmanivå inte är så stort så känns det som att hur mycket som används professionellt så borde priserna kommit ner vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänk på att detta är något som integreras i chipset. Det betyder att det måste vara både billigt men också strömeffektivt!

Detta är en bild på den dual 10 Gbit/s NIC jag har i mitt Ryzen-system (SFP, just nu med fiber-transivers). Givet gnället med fläkten på X570-moderkort, ser detta ut som något ni önskar integrerat i varje chipset?
https://i.imgur.com/Sim4DXz.jpg?2
Kan säga att den kylflänsen behövs...

Men kretsarna i de där korten är väl baserade på en något föråldrad tillverkningsprocess? Med till exempel 14nm på kislet så skulle det nog vara bra mycket mer energieffektivt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänk på att detta är något som integreras i chipset. Det betyder att det måste vara både billigt men också strömeffektivt!

Detta är en bild på den dual 10 Gbit/s NIC jag har i mitt Ryzen-system (SFP, just nu med fiber-transivers). Givet gnället med fläkten på X570-moderkort, ser detta ut som något ni önskar integrerat i varje chipset?
https://i.imgur.com/Sim4DXz.jpg?2
Kan säga att den kylflänsen behövs...

Nja, det är väl bara själva gränssnittet som integreras i chipset - du har väl så gott som alltid en extern PHY? (Intels I219 är ju en modern klassiker på Intels egna plattformar.) Och det är väl på den som högst strömförbrukning för länken ligger?

Däremot är det helt rätt en markant ökning i strömförbrukning på dagens 10GbE-kretsar (kika på kylning för Intels X540 eller 550 med exempelvis, eller för den delen Marvells AQC107 - jämfört med nån Realtek RTL8111-historia eller Intels I211 - kretsar som dessutom innehåller en PCIe-interface, dessa klarar sig utan någon kylning överhuvudtaget), även om de bör vara lite snällare än en SFP-lösning är det fortfarande en del värme som måste bort, långt mer än från en 1GbE-krets.

Vad kör du för SFP-NIC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som ett bra steg, Jag skulle behöva snabbare än 1Gbit/s men vill inte betala för 10Gbit/s. så kan 2.5Gbit/s bli bra prissatt så skulle det vara guld värt. Sen om jag skulle använda det fullt ut är en annan sak men det finns gånger då man blir bra trött på 1Gbit/s.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Blir inte kabeln bara den begränsande faktorn vid 10Gbit/s då? Det känns lite dumt att anpassa en hel standard efter den svagaste länken i kedjan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter som ett bra steg, Jag skulle behöva snabbare än 1Gbit/s men vill inte betala för 10Gbit/s. så kan 2.5Gbit/s bli bra prissatt så skulle det vara guld värt. Sen om jag skulle använda det fullt ut är en annan sak men det finns gånger då man blir bra trött på 1Gbit/s.

Av ren nyfikenhet, vad är det du gör när du känner att 1Gbit/s inte räcker till och du sitter och suckar över låga hastigheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Blir inte kabeln bara den begränsande faktorn vid 10Gbit/s då? Det känns lite dumt att anpassa en hel standard efter den svagaste länken i kedjan.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att standarden är gammal, ingen drar Cat5E vid byggen i dag - men att byta ut samtligt kablage i en fastighet kan bli oförsvarbart dyrt, så man vill väl köra så högt det går på denna. Finns definitivt ekonomiska och klart realistiska skäl att ha med Cat5E-kablage i ekvationen fortfarande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Hade varit bättre att de ger dig ett 10Gbit kort, så NÄR du väl uppgraderar kablarna, har du 10Gbit. Du kan ha både 2,5 och 5Gbit standarderna med ändå för de med äldre kablar. Högre måste inte utesluta lägre.

Detta är något dåligt trams de kokat upp för att det ska låta bra. 2,5Gbit är i bästa fall typ som SATA2... Om det nu är för NAS kan de väl ändå iaf titta på 5Gbit nivån så man iaf kan nå SATA3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Problemet är att standarden är gammal, ingen drar Cat5E vid byggen i dag - men att byta ut samtligt kablage i en fastighet kan bli oförsvarbart dyrt, så man vill väl köra så högt det går på denna. Finns definitivt ekonomiska och klart realistiska skäl att ha med Cat5E-kablage i ekvationen fortfarande.

Absolut, men jag menar snarare att om man satte standarden till 10Gbit/s så körs det i 10Gbit/s där utrustningen räcker till och upp till 2.5Gbit/s där den inte gör det. I det här fallet skulle kablaget vara den begränsande faktorn men det skulle väl fortfarande vara kompatibelt med ett nätverk/uppkoppling/switch/etc. på 10Gbit/s, eller tänker jag fel?

Det känns som sagt dumt att begränsa en hel standard till 25% av den potentiella hastigheten bara för att vissa sitter med äldre utrustning och inte kan ntjja den fulla kapaciteten.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Av ren nyfikenhet, vad är det du gör när du känner att 1Gbit/s inte räcker till och du sitter och suckar över låga hastigheter?

Skickades från m.sweclockers.com

När man vill börja föra över saker mellan servrarna osv, då blir det lite klent. Är inte ett problem egentligen då det inte görs speciellt ofta men skulle inte bli ledsen om det går fortare. Dock har jag lite dåligt tålamod så det är nog där det stora problemet ligger

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har Intels 10gbit integrerat i Nasarnas moderkort och instickskort i primära burken. Väldigt trevligt, även om jag bara kommer up i ca 3,3gbit med hårddiskarna. För att 10gbit ska vara flaskhalsen krävs att jag skriver från nvme till mina ssder - inte vanligt förekommande.

2,5 är ett ok steg på vägen, det skulle antagligen räckt för mig med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hade varit bättre att de ger dig ett 10Gbit kort, så NÄR du väl uppgraderar kablarna, har du 10Gbit. Du kan ha både 2,5 och 5Gbit standarderna med ändå för de med äldre kablar.

Detta är något dåligt trams de kokat upp för att det ska låta bra. 2,5Gbit är i bästa fall typ som SATA2... Om det nu är för NAS kan de väl ändå iaf titta på 5Gbit nivån så man iaf kan nå SATA3.

Skrivet av ågren:

Absolut, men jag menar snarare att om man satte standarden till 10Gbit/s så körs det i 10Gbit/s där utrustningen räcker till och upp till 2.5Gbit/s där den inte gör det. I det här fallet skulle kablaget vara den begränsande faktorn men det skulle väl fortfarande vara kompatibelt med ett nätverk/uppkoppling/switch/etc. på 10Gbit/s, eller tänker jag fel?

Det känns som sagt dumt att begränsa en hel standard till 25% av den potentiella hastigheten bara för att vissa sitter med äldre utrustning och inte kan ntjja den fulla kapaciteten.
Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ett fåtal undantag, så som en del 10GbE SFP-moduler som bara stödjer just 10GbE.
Men i övrigt är det värt att undersöka - kostar verkligen 5GbE eller 10GbE så oproportionerligt mycket jämfört med 2.5GbE att det inte är värt att gå upp till de högre nivåerna? För kretstillverkare är det ju som du (edit: ni) säger - de känner av kabel, länk och bandbredd automatiskt ändå, så med tanke på att Ethernetstandarden är relativt väletablerad upp till 10Gbps känns det mer framtidssäkert att lägga lite krut där.

Finns dock en annan aspekt som en del glömmer av - PCIe-bandbredd. Många av kretsarna som nämnts (dock inte Intels) ligger på en PCIe-buss, och innan PCIe 4.0 blir standard räcker inte en x1-konfiguration till en 10Gbps-länk. Med PCIe 2.x räcker det ens inte till en 5Gbps-länk. Det är en av förklaringarna till att det blir dyrt, chipset och SoC behöver ha så förbaskat många, och av hög revision, PCIe-banor för att hantera bandbredden. Har inte sett så mycket om 10Gbps MII-anslutningar, misstänker att det inte heller är vanligt förekommande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju visserligen sant, 10GBase-T stöder (officiellt) bara Cat6 och uppåt.

Nitpick, men 10Gbase-T kräver Cat 6a för fullt stöd, dvs 100m kabellängd. 2.5Gbase-T (vad vi talar om här) kräver Cat 5e och 5Gbase-T kräver Cat 6.

Citat:

Kan väl dock förväntas fungera rent praktiskt även över Cat5e *över korta avstånd* om man t.ex. bara pular hemma, men i seriösa sammanhang och/eller över längre avstånd så är det ju begränsande. (Vad gäller längre avstånd så känns det väl som att man kanske bör fundera över fiber snarare än Cat6a-kablage.)

Du kan alltid köra nyare standarder över gamla kablar på korta avstånd. Undras hur lång kabeln får vara om man kör 10Gbps över Cat 3?

Känns för mig ändå tveksamt om 2.5G är en bra idé.
[/quote]

Skrivet av PerWigren:

Det känns som att man valde 2.5GbE endast för att kunna bevara de galet höga priserna på 10GbE-hårdvara. Om kreti och pleti börjar att efterfråga 10GbE-switchar så riskerar ju priserna att pressas.

Nej, det huvudsakliga skälet är kablarna. Om man har Cat 5e eller Cat 6 draget så kostar det massor att dra nyare kablar, och då har många bestämt sig för att 1Gbps räcker och därför inte uppgraderat. Industrins svar blev de här standarderna (som alltså är mycket nyare än 10Gbase-T).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tänk på det som en gratis uppgradering. Företag och andra institutioner har redan tillgång till snabbare lösningar, och med ett pris på omkring tusen kronor per port för 10 Gb så kommer det ta många år innan det blivit så billigt att det stoppas in i vanliga konsumentprylar. Men om 2,5 Gb kommer bli standard för Intel framgent så kommer det få ett snabbt genomslag på utbudet av prisvärda switchar och routrar. Och som många nämnt så är 250 MB/sekund en vettig begränsning för en modern NAS då dagens hårddiskar och SoC har en tendens att slå i taket däromkring.

2500 megabit per sekund är också tillräckligt för att samtidigt kunna skicka sisådär 20-30 8k-videos komprimerat i H.265. skulle ett vanligt hushåll inte kunna klara sig med detta i några år framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

"och borta är tiden då telefonbaserade 56K-modem ansågs tillräckligt snabba för vardagssysslor" Här måste jag protestera, finns det någon som någonsin tyckte 56K var tillräckligt snabbt? För mig dröjde det till 2Mbit ADSL innan en ro infann sig i kroppen.

Mitt första modem var ett US Robotics Sportster.
Stod 28.8 på framsidan men boxen hade en klisterlapp med att det var uppgraderat till 33.6.

För BBS användande så räckte det till allt jag provade förutom upp/nedladdning av filer.
Upp/nedladdning av filer fungerade väl okay-ish om det rörde sig om några megabyte, men rätt segt om det rörde sig om 10+ megabyte.
Alla andra funktioner gick utmärkt.

Om man istället kopplade upp sig på internet så räckte band-'bredden' till IRC utan problem.

Minns inte riktigt hur det var att surfa på nätet. Men generellt så var hemsidor enklare på 90 talet.
Det var åtminstone inte massa flash annonser överallt i en tid ingen hade tillräckligt med bandbredd för att ladda dem i rimlig tid.
Däremot var olika former av under construction skyltar vanligt på hemsidor. Men det krävdes inte lika mycket för att ladda dem.
Så det var åtminstone inte lika illa att surfa på nätet med 28.8 - 56K modem på mitten av 90 talet jämfört med om man skulle använda samma utrustning 10+ år senare.

Telefon/ISDN anslutningar hade åtminstone en fördel mot andra typer av internetanslutningar som vanligtvis används idag.
Det var att de behövdes inte användas för Internet. Utan om du har en BBS så kunde jag låta min dator ringa till din dator utan att gå via en ISP.
Hur gör vi det idag?
Ska jag dra fiber hemifrån mig hem till dig?

Med det sagt så är Internet och uppkopplingar för det mesta mycket bättre idag än förr, även om inte allt är bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Det blir 12500MB/s och det vore ju trevligt om nätverket inte var flaskhalsen. När jag var ung så var nätverket aldrig en flaskhals när man skickade filer och grejer och jag har aldrig riktigt vant mig av med känslan att det är "fel" att det är så.

Förstår inte vad du menar riktigt. Om du med "nätverket" menar länkhastigheten i det lokala nätet, så visst, då har den aldrig varit det för överföringar över internet, men det kommer den ju i praktiken ("för konsumenter", som du skrev) knappast vara med 2,5 Gbit/s heller. Eller för den delen 10 Gbit/s. Vad är huvudanledningen till att du vill ha det tiodubbla?

Vad var för övrigt flaskhalsen när du var ung, om inte nätverket?

Citat:

Det är väl lite som med vägnätet att det är surt när man inte kan köra 110 på motorvägen för att den är dåligt underhållen.

Tycker snarare då att du analogt beklagade dig över att det kommer dröja "hutlöst länge" innan vi får köra i 10 000 km/h på motorvägen, varpå jag undrar vilka transporter du skulle vilja framföra i den hastigheten.

Citat:

Sen som det står så har ju 1Gbit/s varit standard i 15 år och vi bara köper det. Hur många skulle vara nöjda om övrig hårdvara var på samma nivå som för 15 år sedan? Klart att nätverkshastigheten skall utvecklas i samma takt som allt annat.

Det tycker jag absolut inte är "klart"; finns många olika faktorer som påverkar vilken utvecklingstakt vi borde kunna "förvänta oss" på ett visst område.

Men framförallt: Varför efterfrågar du 100 Gbit/s? Hade inte 10 varit ett rimligt nästa steg idag? Inte som att t ex CPU:er blivit 100 gånger snabbare de senaste 15 åren direkt.

Skrivet av Mordekai:

Man skulle kunna köra applikationer virtualiserade på andra maskiner med känslan av lokal hårdvara. Bara ett exempel men resonemanget "ingen behöver xx prestanda" faller alltid, frågan är bara när.

Ja, och det var därför jag undrade vad @Ozzed ville ha 100 Gbit/s till. Om ändamålet är något som ligger långt in i framtiden borde det väl inte vara så farligt om det dröjer ett tag innan vi får tillgång till den hastigheten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut, men jag menar snarare att om man satte standarden till 10Gbit/s så körs det i 10Gbit/s där utrustningen räcker till och upp till 2.5Gbit/s där den inte gör det. I det här fallet skulle kablaget vara den begränsande faktorn men det skulle väl fortfarande vara kompatibelt med ett nätverk/uppkoppling/switch/etc. på 10Gbit/s, eller tänker jag fel?

En standard för 10Gbit/s Ethernet över kopparkablar skapades redan 2006 (10Gbit/s över fiber sedan 2002), och det är den standarden som de utgick från när standarden för 2.5Gbit/s och 5Gbit/s senare skrevs.
Mycket existerande utrustning för 10Gbit/s kan dock antagligen inte köras i 2.5Gbps eller 5Gbps då standarden för dessa hastigheter sattes efter att utrustningen designats.

Men så vitt jag vet finns det inget idag som hindrar att man tillverkar utrustning som klarar allt från 100Mbit/s till 10Gbit/s.
Dock så blir det naturligtvis dyrare att bygga kretsar för 10Gbit/s och sådana drar även mer ström så det är inte alltid man vill stödja de högre hastigheterna även om det skulle vara möjligt.

Permalänk
Medlem

Har för mig det ska finnas någon 5 Gbit/s standard också eller minns jag fel?
Snabb googling ger: https://en.wikipedia.org/wiki/2.5GBASE-T_and_5GBASE-T

Hur som helst utan switchar som stödjer 2.5 Gbit / 5 Gbit så känns det inte meningsfullt. Finns det vettiga sådana på marknaden som inte kostar skjortan?

Hittade denna switch:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4517797
"4st 1Gbit/s + 2 x 2.5/1Gbit/s + 2 x 5/2.5/1Gbit/s"
Plus 2 stycken 10 Gbit portar "1 x RJ-45 + 1 x SFP+"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad skulle du vilja ha 100 Gbit/s till?

Skrivet av Mordekai:

Man skulle kunna köra applikationer virtualiserade på andra maskiner med känslan av lokal hårdvara. Bara ett exempel men resonemanget "ingen behöver xx prestanda" faller alltid, frågan är bara när.

Får mig att tänka på en kompis som en gång i tiden sa att 10Mbit nätverk fungerar bra, men med 100Mbit LAN är det så snabbt att det är som att sitta direkt vid den dator man ansluter till.
Det var 'några' år sen...

Permalänk

Vad bra, då kommer det kanske en variant för 5Gbit/s snart också. Har väntat på dussinprodukter med dessa chip sedan IEEE 802.3bz blev officiell 2016.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har för mig det ska finnas någon 5 Gbit/s standard också eller minns jag fel?
Snabb googling ger: https://en.wikipedia.org/wiki/2.5GBASE-T_and_5GBASE-T

Hur som helst utan switchar som stödjer 2.5 Gbit / 5 Gbit så känns det inte meningsfullt. Finns det vettiga sådana på marknaden som inte kostar skjortan?

Hittade denna switch:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4517797
"4st 1Gbit/s + 2 x 2.5/1Gbit/s + 2 x 5/2.5/1Gbit/s"
Plus 2 stycken 10 Gbit portar "1 x RJ-45 + 1 x SFP+"

Frustrerande hur mycket dyrare de är - en 8-portars GbE-switch (även administrerbar) får du ju lätt under tusenlappen, ett par hundralappar om du inte behöver administrera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har 10 Gbit SFP+ nätverkskort i datorn kopplat till min filserver men i ärlighetens namn gjorde det inte så stor skillnad mot 1 Gbit. Det är bara sekventiell överföring av stora filer där diskarna orkar leverera men så ska min dator orka ta emot filen i den hastigheten också. Alternativt småfiler som redan ligger i filcashen på servern kan ha nytta av det men då är de oftast redan lokalt cashade i min dators RAM redan. Jag tror faktiskt 2,5 Gbit skulle räcka bra för "NAS-bruk" i de flesta fall.

Edit: Jag sökte bara snabbt efter switchar så det är möjligt det kan finnas mer prisvärda alternativ.

Permalänk

För mig som inte har någon koll på >1Gbps switchar. Funkar en sån här för 10Gbps nätverk till två datorer från de två 10G portarna?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Får mig att tänka på en kompis som en gång i tiden sa att 10Mbit nätverk fungerar bra, men med 100Mbit LAN är det så snabbt att det är som att sitta direkt vid den dator man ansluter till.
Det var 'några' år sen...

Skillnaden mellan bandbredd och latency...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, och det var därför jag undrade vad @Ozzed ville ha 100 Gbit/s till. Om ändamålet är något som ligger långt in i framtiden borde det väl inte vara så farligt om det dröjer ett tag innan vi får tillgång till den hastigheten.

Du kan fortfarande ha datorer i andra rum i samma byggnad.
Tänk om du är lat och inte orkar att gå.
Eller om du ha server som väsnas massa som du avsiktligt placerat den i ett rum där du inte vistas lika mycket och inte behöver störas av oljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte vad du menar riktigt. Om du med "nätverket" menar länkhastigheten i det lokala nätet, så visst, då har den aldrig varit det för överföringar över internet, men det kommer den ju i praktiken ("för konsumenter", som du skrev) knappast vara med 2,5 Gbit/s heller. Eller för den delen 10 Gbit/s. Vad är huvudanledningen till att du vill ha det tiodubbla?

Vad var för övrigt flaskhalsen när du var ung, om inte nätverket?

Tycker snarare då att du analogt beklagade dig över att det kommer dröja "hutlöst länge" innan vi får köra i 10 000 km/h på motorvägen, varpå jag undrar vilka transporter du skulle vilja framföra i den hastigheten.

Det tycker jag absolut inte är "klart"; finns många olika faktorer som påverkar vilken utvecklingstakt vi borde kunna "förvänta oss" på ett visst område.

Men framförallt: Varför efterfrågar du 100 Gbit/s? Hade inte 10 varit ett rimligt nästa steg idag? Inte som att t ex CPU:er blivit 100 gånger snabbare de senaste 15 åren direkt.

Ja, och det var därför jag undrade vad @Ozzed ville ha 100 Gbit/s till. Om ändamålet är något som ligger långt in i framtiden borde det väl inte vara så farligt om det dröjer ett tag innan vi får tillgång till den hastigheten.

Jag hade 1Gbit/s tidigt och mina hårddiskar på den tiden nådde inte upp till 125MB/s, men isag med SSD så har de flesta minst 4 gånger den hastigheten. Jag skrev i mitt tidigare inlägg att det tidigare varit en tiodubbling av hastigheten så det hade känts logiskt om de fortsatt på det. 10Gbit/s hade varit nästa logiska steg, men hade helst sett det för 5-6 år sedan när Cat6 blev mer eller mindre standard, och så 100Gbit/s efter det. Tycker som sagt att de småfjuttar, och dessutom för sent. 2.5Gbit/s hade varit "OK" i mina ögon för 10 år sedan som ett inkrementellt steg. Som andra nämnt finns det många fördelar med högre nätverkshastighet. Bland annat att man kan köra fjärranslutningar utan flaskhals i överföringshastigheten. Som det är nu så kommer ju vissa SSD's upp i 5000Mbit/s och snabbare är på gång. Att då vara begränsad till 125MB/s över nätverket känns tamt och onödigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.