Tips för nya studiohörlurar

Permalänk
Medlem

Tips för nya studiohörlurar

Hej!

Är på jakt efter nya studiohörlurar för musikproduktion och är vilse i djungeln. Har försökt googla fram lite men hittar inget matnyttigt.
Har inga monitorer så jag behöver något som är lite allround då jag spelar/spelar in, mixar i hörlurar. Förstår att man får göra avkall på vissa saker då. Behöver inget top notch och är inte heller så bevandrad i de tekniska bitarna, men nåt som är solitt och bra. Spelar oftast in med gitarr etc. och främst kanske metal. Pengamässigt tänker jag max runt 1500kr. Är lite inne på slutna over-ear.

Är det någon som har något tips så tar jag tacksamt emot lite input.

Tack!

MVH Magnus

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

Vad ska du driva dem med?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Har externt ljudkort - Avid m-box mini@Nauie:

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

@mangan88: De enda slutna over-ear jag äger och testat i den prisklassen är Beyerdynamic DT770 pro. Det finns nog massvis med recensioner av dessa på nätet. Jag älskar mina, men särskilt neutral ljudbild har de inte så musikproduktion kanske jag inte skulle våga använda dem till. Finns med en impedans mellan 32 och 250 Ohm - vad har du tänkt koppla in dem i?

Permalänk
Medlem

Hej, ja har stött på dem i min googling och blir också lite osäker. Så neutrala som möjligt är väl att sikta på antar jag. Kör Avid mbox externt ljudkort@perry571:

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

DT770 eller ATH-M50X. har båda (DT770 250ohm). De är ganska snarlika i ljudbild i min mening, liiite hög(re) bas på M50X. Tycker dock att M50X är mycket bekvämare under längre tid.

Brukar dock byta mellan alla mina hörlurar, closed, open och ibland även in ear.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Jag har inga M50X att jämföra med men jag tycker åtminstone DT770 är mycket sköna att bära under lång tid, även om det kan bli varmt om öronen efter ett tag Jag tycker de är skönare att bära länge än många öppna lurar, inkl. mina Sennheiser HD600/650, men här är smaken som baken och huvudformen spelar roll.

@mangan88: Mitt råd är att prova (under längre tid) de lurar du anser vara toppkandidaterna. Passformen är viktig! Angående ditt ljudkort så vet jag inte hur bra det hanterar mer tungdrivna lurar, men google kan säkert svara på det.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det mesta egentligen skulle vara ett uppköp då de jag haft i otaliga år gav upp nu (Sennheiser HD205 II). Dom har man alltid fått ont i öronen efter någon timme och ljudet har aldrig varit nåt speciellt.

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av andra bra lurar att kika närmare på?

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem

Slutade med ett inköp av Audio Technica ATH-M50X efter lite mer googlande. Tack för input!

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangan88:

Slutade med ett inköp av Audio Technica ATH-M50X efter lite mer googlande. Tack för input!

Skriv gärna här igen efter att du har använt dem ett tag

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Har använt dom någon vecka nu och får säga att jag är väldigt nöjd. Ljudet är väldigt klart och tydligt och känns ganska neutrala. Det enda är väl att det tar lite tid att vänja sig vid helt slutna lurar när man inte haft det förut. Gäller att ställa ljudet på lagom nivå då det blir ganska påfrestande för öronen.

Kort och gott bra lurar för ett bra pris!

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]