FÖRMODLIGEN LÖST - Ingen signal till skärmarna / Inget POST-pip

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

FÖRMODLIGEN LÖST - Ingen signal till skärmarna / Inget POST-pip

Hej!

MB: Gigabyte FX990-UD3
CPU: AMD 8350
GPU: Asus 1060 6mb
RAM: Corsair Vengeance
PSU: Thermaltake 775w
Grafikkortet är ca 2 år, resten 4-5 år.

Igår vid 18 tiden fungerade allt bra. Stängde av utan att uppdateringar eller något annat hände. Vid 20-tiden satte jag på den igen. Då fungerar ingen av mina två skärmar. Datorn verkar gå igång som vanligt....

Gjort/Testat

• Plugga i och ur signalkablarna till skärmarna.

• kontrollerat att skärmarna har rätt input. Min "smartare" skärm meddelade att kabeln är i men ingen signal

• Provade att använda en skärm åt gången. Ingen skillnad, oavsett vilken skärm

• Plugga ur datorn och tog ut den till garaget. Där blåste jag rent med tryckluft och kontrollerade samtliga kablar och dess kontakter. Gjorde ingen skillnad

• I detta läget började jag misstänka grafikkortet och en kollega tog med ett annat kort till jobbet. Det kortet har jag nu bytt mot mitt egna men det gjorde ingen skillnad.

I det läget tänkte jag att detta reder jag inte ut själv så jag gick in på detta forum. Tittade runt lite och såg att någon skrev om POST-pip. Insåg då att jag inte hör något POST-pip när jag startar datorn. Oklart om jag brukar höra det innan detta hände men förmodligen. Med anledning av detta bestämde jag mig för att testa följande;

• Provade 1 av mina 2 minnen åt gången.

• flytta platser på minnena

• Kontrollerade igen kablar och kontaker, främst kopplat mot den primära hårddisken

Fortfarande ingen bättring och lagom förbannad skrev jag till polaren att jag kastar ut datorn om 3 sekunder. (nu till det märkliga) När jag hade skickat det, reste mig upp och stängde av datorn på ordinarie knapp så dök "skrivbordet" plötsligt upp(!?) för att strax därefter stängas av. wtf....

• Startade datorn igen... Svart som natten.

• Provade att stänga av på samma sätt men kunde inte få fram skrivbordet igen.

• Startade datorn igen och denna gången började jag känna igenom alla kablar och kontakter när datorn var igång. Dock ingen skillnad

Så sammanfattningsvis;
Ingen signal till skärmarna
Har visat skrivbordet en gång snabbt
Återigen svart sedan dess.

Lång post, sorry.

Vad tror ni?

EDIT:
Resettade CMOS utan framgång. När jag därefter lade handen på PSU´n när denna var igång så blinkade skärmen till med CMOS/BIOS inställningarna. Så jag misstänker nu antingen glapp i PSU eller för dålig spänning motsv av annan anledning i PSU.
Min kollega har förmodligen en lös som vi skall testa med så imorgon blir det svart på vitt....

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

@JonB: Lyckades du lösa det här sen? Var det fel på PSU?

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Andreaz1:

@JonB: Lyckades du lösa det här sen? Var det fel på PSU?

Nej. Psu fungerande fint vid kontrollmätning. MB verkar vara boven. Har inte sett något fel utseendemässigt men det finns inte mycket annat.

Monterar nytt MB och CPU i helgen. Bör fungera då.

Tack för frågan.

Skickades från m.sweclockers.com