Moraliskt fel att utnyttja öppet köp?

Permalänk
Medlem

@napahlm:
Är det bara Xcom 2 du ska köra, jag har ett ASUS GT610 2Gb som ligger och skräpar.
Du kan få detta om du vill.
Jag ska ändå ner till Kristianstad ikväll.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Folk utnyttjar system lite för lätt kanske men det är ju Sverige. Sen borde företag som säljer begagnade varor utan att skriva det för fullpris få rejäla böter. Bättre då att företaget tar ut 20% av varans värde i avgift för att du lånat produkten så kanske man slipper folk som testar eller tar 5% vid första bytet, blir det ett till 10%, sen för ett tredje 20% osv.

Hörde med en polare som jobbar på elgiganten att de hade en som kom och lämnade in en tv var 45e dag och hämtade sen ut en ny. Det är utnyttjande av system men de kunde samtidigt inte göra något sa han då det är hans rätt.

Så moraliskt är det fel att köpa en produkt som du bara ämnar att använda för att lämna tillbaka men det är så många som inte har någon moral och samvete ändå i världen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hörde med en polare som jobbar på elgiganten att de hade en som kom och lämnade in en tv var 45e dag och hämtade sen ut en ny. Det är utnyttjande av system men de kunde samtidigt inte göra något sa han då det är hans rätt.

Vilken gris. Borde gälla från ursprungliga köpet det där med öppet köp.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@napahlm:
Är det bara Xcom 2 du ska köra, jag har ett ASUS GT610 2Gb som ligger och skräpar.
Du kan få detta om du vill.
Jag ska ändå ner till Kristianstad ikväll.

Tack. Men jag får nog avböja ändå. Att strula till det med nVidia grafikkort och drivrutiner kommer nog bara ställa till det i datorn.
Men du ska ha tack för erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolexius:

Om du redan nu, innan du ens köpt varan, bestämt dig för att lämna tillbaka den tycker jag du borde avstå helt.

Grafikkortet ja. Det kommer jag inte behålla. OM jag köper det.
APU:n vet jag inte riktigt än. Sitter och kollar på youtube, 3200G vs 3400G. Grafikmässigt presterar dom ganska likvärdigt. Det är ju bara frågan om man ska köra på 3400G för att få fler trådar för att i så fall sälja min gamla dator med den processorn i och mitt grafikkort som är på RMA senare i april när jag köpt nytt. Det blir ju en ganska vettig dator för 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Väldigt generöst av butiken får jag säga. I det fallet måste det varit frakten som bara hade kostat butiken mer än vad de fått tillbaka på att ta in chassit igen. Var det dyrt chassi? E-ATX kan ju bli

Jo, jag klagade inte, chassit var ju rätt stort så troligen för dyr frakt, chassit kostade ca 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Folk utnyttjar system lite för lätt kanske men det är ju Sverige. Sen borde företag som säljer begagnade varor utan att skriva det för fullpris få rejäla böter. Bättre då att företaget tar ut 20% av varans värde i avgift för att du lånat produkten så kanske man slipper folk som testar eller tar 5% vid första bytet, blir det ett till 10%, sen för ett tredje 20% osv.

Hörde med en polare som jobbar på elgiganten att de hade en som kom och lämnade in en tv var 45e dag och hämtade sen ut en ny. Det är utnyttjande av system men de kunde samtidigt inte göra något sa han då det är hans rätt.

Så moraliskt är det fel att köpa en produkt som du bara ämnar att använda för att lämna tillbaka men det är så många som inte har någon moral och samvete ändå i världen.

Det är inte hans rätt att handla i butiken, alltså kan Elgiganten kan vägra att sälja honom en TV. Elgiganten får dock inte vägra att sälja baserat på diskriminerande grunder, vilket dock inte skulle ske här.