Permalänk
Medlem

Byta QLED till OLED

Hejsan, köpte en QLED TV för några månader sen. I jämförelse med "ordinarie" priset så fick jag den för ett ganska bra pris (10 000). Anledningen att jag tog den var mycket för att jag fick en 65", men jag börjar såhär efterhand ångra mig lite, att jag skulle satsat på en 55" i OLED istället då de kanske kan landa på ungefär samma pris.

Tänkte säljer jag min nuvarande TV för 10 000 och köper en OLED i 55" för runt 15, nu till ordinarie eller kanske väntar till framtida erbjudanden. Hur kommer dessa jämföra sig med den? Spelar inte på den utan, lyssnar på musik från den och kollar filmer/serier.

Den jag tänker spontant är denna.
Men förra året så upplevde jag ändå att den var ganska bra erbjudande under black friday och kan tänka mig att sälja min TV och vänta tills dess.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Du får inte en lika bra oled för endast 10k. Din TV är ju riktigt bra. Tror det här bara handlar om "gräset är grönare på andra sidan".

Innan du byter TV, testa att kalibrera din befintliga. Kan vara natt o dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan ju inte ta nån annans kalibrering, är så olika mellan paneler, och hur ljust/mörkt rum man har... kan bli heeeelt uppåt väggarna att kopiera nån annans kalibrering.
Köp DVE HD basics på skiva, eller ladda ner avs HD 709 för att justera basics… det är dock inte kalibrering, men man kan justera konstrast, brightness, skärpa, färgmättnad etc... det är är en rätt bra början.

Och Oled har mycket bättre bild än LCD tycker... har själv LCD, en Samsung q7a 55"... men är sekundär skärm för slökolla, har en projektor till film och vissa serier... men hade vi bara haft TV hade jag lätt valt en bra Oled istället.

Permalänk
Medlem

@talonmas

Har gjort en del kalibrering och det har absolut blivit bättre. Jag har även en tendens till att falla för "gräset är alltid grönare på andra sidan".

Säljer jag min nuvarande TV så räknar jag fortfarande att lägga 15 - 20. Kanske fortfarande är för lite för att få en vettig OLED. Jag vet inte tillräckligt om det där.

Ofta känns reor som skämt när det kommer till elektronik men jag tyckte det verkade som där var några bra erbjudanden på black friday förra året Så kanske hade kunnat snappa upp någopt där
@reggy @Swennis

Använde faktiskt den och det gjorde absolut skillnad. Har inte någon blu-ray utan använder mig av Kodi för att kolla filmer.

Vet du något annat alternativ som funkar på Android TV, använder mig av en Nvidia shield

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@talonmas

Har gjort en del kalibrering och det har absolut blivit bättre. Jag har även en tendens till att falla för "gräset är alltid grönare på andra sidan".

Säljer jag min nuvarande TV så räknar jag fortfarande att lägga 15 - 20. Kanske fortfarande är för lite för att få en vettig OLED. Jag vet inte tillräckligt om det där.

Ofta känns reor som skämt när det kommer till elektronik men jag tyckte det verkade som där var några bra erbjudanden på black friday förra året Så kanske hade kunnat snappa upp någopt där
@reggy @Swennis

Använde faktiskt den och det gjorde absolut skillnad. Har inte någon blu-ray utan använder mig av Kodi för att kolla filmer.

Vet du något annat alternativ som funkar på Android TV, använder mig av en Nvidia shield

Då laddar du ner AVS HD 709, sök på det... finns guider på nätet... spela upp den i kodi, och kör basics på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, köpte en QLED TV för några månader sen. I jämförelse med "ordinarie" priset så fick jag den för ett ganska bra pris (10 000). Anledningen att jag tog den var mycket för att jag fick en 65", men jag börjar såhär efterhand ångra mig lite, att jag skulle satsat på en 55" i OLED istället ...

Blev ju precis med OLED. Vet inte om det bara är jag som är konstig men tyckte det tog ett par timmar att vänja sig vid bilden. Har nu både min tre år gamla Quantum Dot 4K LCD och sprillans ny 5 tum större OLED TV. Mellan tumme och pekfinger så tycker jag det är lite mer pillande med OLED beroende på källmaterialet och särskilt på YouTube. LCD ställer man in en natt-profil och en dag-profil så är det klart. Med OLED däremot himlar jag mellan himmel och helvete. En del material ser alltså himmelsk ut medan annat ser för jäkligt ut och jag behöver tweeka.

Och sitter jag vid min LCD TV:n och kollar film en timme och går in till OLED TV:n så ser bilden urtvättad ut. Och går jag från OLED in till min LCD så ser det för konstlat skarpt ut. Fördelen OLED är att på kvällen i nattmörkret tänker man inte på uppe och nederkanten på filmer med "brevlådeformat" och en del material ser så vackert ut att man får ståpäls.

Svårt det de där med vilket format som är bäst, OLED eller LCD och de nyare "Q"LED med FA har jag aldrig haft.

rättar stavfel
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

I det här fallet med en 2019:ns Q60R som är en försämring jämfört Q6F från 2018 – samt också en försämring jämfört med 2018:ns mellanmodell NU8 – så är det ganska tydligt att en vettig OLED (likt E8) kommer prestera bättre på flera punkter, inklusive färgomfång och ljusstyrka för HDR.

Med Q60R är heller inte en dålig TV och den har förtjänster som inte alla 2018-modeller har runt spellägen, 120 Hz i 1440p, VRR, Freesync över HDMI och lägre latens.

Som vanligt finns det inget som är "bäst" utan en fråga om att matcha funktioner och egenskaper mot användningen och vad man förväntar sig.

Permalänk
Medlem

@Swennis:

Ska göra ett försök, faktum är att jag tyckte det blev en hyfsad skillnad när jag körde på en guide. Men jag förstår ju att det är skillnad från rum till rum.

@Laxpudding

Så E8 är ett vettigt beslut om jag bestämmer mig för att byta?

Tänkte inte riktigt spel när jag köpte TVn så hade inte koll på det, bara spelet lite Tekken via gamestream. Mer för att spela på dator så ligger inte någon prio på spel direkt. Kan ändå vara bra att veta.

@yrfhar

Kan tänka mig att kladda lite om det blir så perfekt som möjligt

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bjoen:

Så E8 är ett vettigt beslut om jag bestämmer mig för att byta?

Vad som är vettigt eller inte beror på vad du prioriterar med bilden och apparaten. LG OLED E8 är den bättre modellen på just sådant som färgåtergivning, kontrastförhållande och HDR.

Permalänk
Medlem

@bjoen: LG OLED är lätta att kladda med
Bra att man med ett tryck och sedan vifta med markören så att man kan ställa in olika profiler och laborera med varje profil till varje utgång (om man inte ställer in att det ska gälla alla utgångar). Mycket lätt att labba med LG om man får ha sin TV i fred. Vet inte om det blivit bättre på andra håll men både med min Samsung och gamla Sony samt jättegamla Philips så var inte menyerna roligt att rota i.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jo det är klart, så är det för det mesta.

Svårt att ha koll på så många men B9, ligger på 13.900 på Netonnet medan den ligger på minst 20 papp på alla andra ställen.
Kan den vara lika bra/bättre än E8?

Känns nästan som att Netonnet satt ett för lågt pris av misstag när det är så men jag kan lätt bli lurad av sånt

@yrfhar:
Kan tänka mig det, brukar inte vara så mycket problem med nyare. I alla fall inte för att göra saker och ting hyfsat bra!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjoen: Har inte sett eller läst så mycket om B9 ännu. Men skulle säga att det är i samma liga men ganska små skillnader. B9 har mer moderna finesser. E8 bättre ljud och en design med glasskiva medan B9 är väldigt anonym och ger rätt förhållandevis burkigt ljud.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Det lilla jag har läst på så verkar bilden inte skilja sig så mycket mellan OLED, enligt denna så verkar ljuset vara enda skillnaden, något som i din erfarenhet märks?

Kör på en stereo med B&W 606 högtalare, kanske inte i världsklass men slår alla TV-högtalare ändå

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjoen: Tror inte många skulle kunna skilja på LG:s 2017-2018-2019-OLED-modeller bara genom att titta på bilden i största allmänhet. Utan det som skiljer i praktiken är det runt om själva bilden.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Hm, riktigt sugen på den, använder ändå en Shield så funktioner är inte så big deal. Som sagt mest ljuset som oroat mig, lite det som varit jobbigt, en del av det som stört när jag tittat på HDR

Sitter typ 3 meter från väggen så hamnar i och för sig en bit under distans som brukar rekommenderas

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Har nu snart haft min 75" Qled och är grymt nöjd Ljusstyrkan är grym mot oled. jag har ca 4-5m till Tvn så tvivlar på att jag skulle kunna se någon skillnad i bild kvalité. Men att ha en TV där du nästan blir bländad när det exploderar en bomb ihop med bra ljud är en grym känsla som jag tror man måste uppleva för att förstå. Har en Samsung QLED QE75Q9FN som leverera 2 000 cd/m² det är en oled inte ens i närheten av på sina premium skärmar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bjoen:

Hm, riktigt sugen på den, använder ändå en Shield så funktioner är inte så big deal. Som sagt mest ljuset som oroat mig, lite det som varit jobbigt, en del av det som stört när jag tittat på HDR

Vad är det med ljuset som stör? Det mesta handlar om att anpassa inställningar efter situationen – eller kanske välja en annan TV efter situationen för att man exempelvis har ett väldigt ljust rum med stora fönster.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag har stora fönster men kan utan problem mörklägga rummet.

Upplever att när där är något mörkt på skärmen så ser jag inte saker som borde synas där
Ungefär som det Game of thrones avsnittet alla verkar ganska överens om att man inte såg så mycket under hela avsnittet.

Har kalibrerat TVn efter bästa förmåga, och detta är också när ljusstyrkan är på max under HDR. Tänkt lite att jag kanske helt och hållet inbillar mig detta bara.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjoen: Har en guide till hur du ankrar rätt nivåer av svart och vitt här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Detta är inte en global inställning utan gör det någon form av justering mot en källa så måste du göra om den mot en annan källa, till exempel bildinställningen som används när du kör de inbyggda apparna.

Är du i ett ljust rum och tittar behöver du också hjälpa ögat och den ihopdragna pupillen för att bättre se nyanser nära svart. Då kliver du på TV:ns gamma-reglage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@Laxpudding:

Hm, riktigt sugen på den, använder ändå en Shield så funktioner är inte så big deal. Som sagt mest ljuset som oroat mig, lite det som varit jobbigt, en del av det som stört när jag tittat på HDR

Sitter typ 3 meter från väggen så hamnar i och för sig en bit under distans som brukar rekommenderas

Sitter på en LG och WebOS som de kör med. Aldrig känt behovet av en sekundär spelare utöver de inbyggda förutom om jag ska titta på t.ex. anime från nån obskur sida, men då funkar en chromecast.

Permalänk
Medlem

Jag har en 65" E8 och jag kan säga att än idag, snart ett år senare så känner jag varje gång jag ser på fint material "Fyfan vilket bra köp jag gjorde". Så du lär inte ångra dig i alla fall.

EDIT: Jag sålde faktiskt min soundbar (4k-klassen) för jag tyckte ljudet var lika bra/bättre i den inbyggda soundbaren.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Nu hoppar jag in lite konstigt men tänkte jag måste fråga om du kommer formulera en guide till black friday även detta år? Står i startgroparna för en ny tv men man känner sig alltid så vilse när det gäller TV.

Valet QLED/OLED verkar inte helt lätt alla gånger.

Permalänk
Medlem

Är det inte väl positivt att tro att ngn kommer bella 10kkr för en beggad TV? Priserna på beg TV brukar ju inte vara rolig läsning direkt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Laxpudding: Nu hoppar jag in lite konstigt men tänkte jag måste fråga om du kommer formulera en guide till black friday även detta år? Står i startgroparna för en ny tv men man känner sig alltid så vilse när det gäller TV.

Valet QLED/OLED verkar inte helt lätt alla gånger.

Är film och tv-serier i hög kvalitet prioriterat så är valet lätt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gainsgoblin:

Valet QLED/OLED verkar inte helt lätt alla gånger.

OLED: prioritera kontrastförhållande och reproduktion av svart i rum med mycket bra till någorlunda kontroll över omgivningsljusen. Vilket man kan åstadkomma med gardiner.

Ljusstark LCD, dit QLED räknas: Mycket beror på modellen, stor skillnad mellan exempelvis LG, Sony och Samsung. Extra muskler för just svåra ljusförhållanden men också mer kraft för HDR. Förmågan till reproduktion av svart i nedsläckta rum varierar.

Mellanklass-LCD: När man vare sig får fördelarna med OLED eller fördelarna hos en ljusstark LCD. Kanske för att man inte behöver eller har råd.

Ny guide på väg mot november!

Permalänk
Medlem

@HenrikM:

Jag vet att WebOS är bra men har alltid tyckt om Android TV. Skönt med inbyggd Chromecast.

@K-D][Aramis

Reagerade faktiskt på att jag tyckte ljudet i min nuvarande TV var bra, men går inte riktigt jämföra med ett par bra högtalare, lyssnar ganska mycket på musik via dem också.

Finns där ne OLED för vettigt pris vill jag nog köra på den, frågan är om en 55" räcker på 3 m dock

@Tea42BBS

Resonemanget är att den ligger uppe för 16.990 på Elgiganten. Men kanske ändå är optimistiskt.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@HenrikM:

Jag vet att WebOS är bra men har alltid tyckt om Android TV. Skönt med inbyggd Chromecast.

@K-D][Aramis

Reagerade faktiskt på att jag tyckte ljudet i min nuvarande TV var bra, men går inte riktigt jämföra med ett par bra högtalare, lyssnar ganska mycket på musik via dem också.

Finns där ne OLED för vettigt pris vill jag nog köra på den, frågan är om en 55" räcker på 3 m dock

@Tea42BBS

Resonemanget är att den ligger uppe för 16.990 på Elgiganten. Men kanske ändå är optimistiskt.

Jag sitter på ungefär 3 m avstånd och 65" är perfekt. Men det där är ju rätt personligt också.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Oled C8 som hade grym bild men fick lämna tillbaka då den va så jä*la känslig. Fick över 10 döda pixlar efter ett tag så lämnade tillbaka och tog en Samsung Q8FN och har inte ångrat en dag.
Allt va bättre som tiZen, kontrollen allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis:

Är det jag gör idag också, frågan är om det är värt att dra ner till 55 för att få en TV i OLED för ett rimligt pris

@MuffeG

Inget fel på Tizen i sig men stack i ögonen häromdagen när jag såg en reklam för Aladdin på hemskärmen. Lagom kul med reklam där

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.