Intel: "Xe-grafik dubblerar prestandan mot Gen11 i bärbara datorer"

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Intel: "Xe-grafik dubblerar prestandan mot Gen11 i bärbara datorer"

Under en utvecklarmässa i Tokyo avtäcker Intel fler detaljer om nästa års grafikkort i Xe-serien. Dessa blir två gånger snabbare än Gen11 och stöder ray tracing redan vid debuten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Vad är det Intel själva motsäger? De bekräftar väl snarare ytterligare att raytracing kommer finnas från start?

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Mithras:

Vad är det Intel själva motsäger? De bekräftar väl snarare ytterligare att raytracing kommer finnas från start?

Första delen av artikeln är väldigt lustigt skriven. @loevet får nog ta och läsa igenom den en gång till och förtydliga för jag är helt lost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av dlq84:

Även detta är svårt att tyda vad som menas:
"Prestandauppgifterna gäller hur Gen12-arkitekturen i mobilt utförande ska prestera jämfört med nuvarande Gen11. Jämfört med de Gen11 som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda."

Ja, det känns som en del... onödig text, vill inte säga redundant, men det går helt klart att skriva om.

"Enligt uppgifterna ska kommande Gen12 erbjuda dubbelt så hög prestanda som dagens Gen11, vilket går att finna i Ice Lake-processorer utrustade med inbyggd grafikenhet."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004

@dlq84: förstår inte vad som är otydligt? Gen12 dubblerar prestanda jämfört med gen11?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av dlq84:

Första delen av artikeln är väldigt lustigt skriven. @loevet får nog ta och läsa igenom den en gång till och förtydliga för jag är helt lost.

Även detta är svårt att tyda vad som menas:
"Prestandauppgifterna gäller hur Gen12-arkitekturen i mobilt utförande ska prestera jämfört med nuvarande Gen11. Jämfört med de Gen11 som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda."

Hmm?

Uppgifter handlar om hur gen 12 vs gen 11 presterar. Gen 12 ska erbjuda dubbla prestandan gentemot Gen 11 som Icelake CPUer är utrustade med.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Mithras @dlq84 det var en kvarleva från en tidigare mening som ändrades, har korrigerat texten nu.

Vad är det du tycker är otydligt i det stycket @dlq84?

Skickades från m.sweclockers.com

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag fattar inte riktigt det där med att stöda raytracing, det är ju en del av DX12. Grafikkorten kommer stöda DX12. Jippi?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fattar inte riktigt det där med att stöda raytracing, det är ju en del av DX12. Grafikkorten kommer stöda DX12. Jippi?

Bara för att raytracing är en del av DX12 betyder det inte att grafikkort som stödjer DX12 måste stödja raytracing. Mitt GTX980 stödjer DX12 enligt Nvidias egen hemsida, nock fan har jag ingen RayTracing stöd för det.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Mithras:

Bara för att raytracing är en del av DX12 betyder det inte att grafikkort som stödjer DX12 måste stödja raytracing. Mitt GTX980 stödjer DX12 enligt Nvidias egen hemsida, nock fan har jag ingen RayTracing stöd för det.

Men är det pga att det inte går eller för att Nvidia valt att inte lägga till stöd för det i drivrutinerna på Maxwell?

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Mithras:

Du kan väl köra raytracing men det det finns inget dedikerat kisel för det och resultatet blir mer av ett bildpsel. Kan såklart ha missuppfattat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Men är det pga att det inte går eller för att Nvidia valt att inte lägga till stöd för det i drivrutinerna på Maxwell?

Kvittar väl helt varför? Poängen är att DX12 Stöd != RayTracing-stöd per automatik. Därför är det vettigt att nämna i artikeln huruvida Intels kommande grafikkort kommer ha det eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Wiinis:

Du kan väl köra raytracing men det det finns inget dedikerat kisel för det och resultatet blir mer av ett bildpsel. Kan såklart ha missuppfattat

I april släppte de stöd för dessa, jag har ärligt talat inte kollat om de släppt för lägre:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Blir spännande på grafikkortsmarrknaden 2020

Kanske blir äntligen dags att byta ut mitt 970 utan att bli rånad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Spawnbadboy:

Blir spännande på grafikkortsmarrknaden 2020

Kanske blir äntligen dags att byta ut mitt 970 utan att bli rånad

Tja, RX 5700 presterar ju runt 100% bättre och kostar det samma om man justerar för inflation.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Hoppas verkligen att det på sikt kan bli konkurrens om toppsegmentet så att man inte behöver lägga ut 15k+.

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB E-Die

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Mithras:

Raytracing Ready ™

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping (& Sthlm)
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Wiinis:

Testade Quake II RTX på mitt Titan Xp. Prestandabetyg - Powerpoint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Mar 2014

Är nyheten alltså att Intels kommande externa grafikkort ska vara dubbelt så bra som nuvarande grafikkretsar som är integrerade i deras processorer?
Det låter ju bra, men det låter verkligen inte fantastiskt.

Jag har en känsla av att det här är en jättedum fråga och att jag har missat något väldigt väsentligt om Xe-korten, men på vilket sätt skulle det vara bättre än valfritt nuvarande GT 1030, utöver ray tracing?

Edit: Nu insåg jag vad Gen11 innebar.

Men då undrar jag ändå, hur billigt tänkte de sälja grejerna egentligen?

Är det ungefär i paritet i 1050 tycker jag riktpriset torde landa på/under 100$, eller gå att strömförsörja med en handvev under maxbelastning, för att vara något att ha på tapeten.
För hur skoj är det egentligen med ray tracing om den ändå presterar som ett 1050 eller 1650?
Varför sätta racingdäck på en berlingo så säg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

Kanske de på mässan har tillgång till Gen11-grafik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017

Så man går från 10 till 20 FPS?

Det är alltid kul när man använder begrepp som "Dubbel prestanda" utan att säga dubbelt från vad. Ungefär som när Intel "revolutionerade" prestandan i sin iGPU för ett par år sedan där man gick från 5 till 10 FPS på low. Även då var det "DUBBEL PRESTANDA!" och det slogs stort på trumman.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Xinpei:

Så man går från 10 till 20 FPS?

Det är alltid kul när man använder begrepp som "Dubbel prestanda" utan att säga dubbelt från vad. Ungefär som när Intel "revolutionerade" prestandan i sin iGPU för ett par år sedan där man gick från 5 till 10 FPS på low. Även då var det "DUBBEL PRESTANDA!" och det slogs stort på trumman.

Jämfört med de Gen11-kretsar som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda. Kenichiro Yasu lyfter fram att där Ice Lake-familjens integrerade grafikdelar erbjuder upplösningar om 1080p i 30 FPS i populära e-sportstitlar siktar företaget på 60 FPS med den integrerade Xe-serien.

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017

Jämfört med de Gen11-kretsar som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda. Kenichiro Yasu lyfter fram att där Ice Lake-familjens integrerade grafikdelar erbjuder upplösningar om 1080p i 30 FPS i populära e-sportstitlar siktar företaget på 60 FPS med den integrerade Xe-serien.

Som sagt. "I belive it when i see it". Observera att man inte nämner inställningar.

Sedan till vilket pris? Iris Pro är ju ett bra exempel på en kompetent iGPU men där priset fullständigt skjutit den i sank.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Intressant utveckling. Nästa laptop kommer bli något ultralätt, måste vara under kilot, och ska klara av Inventor så bra som möjligt. Vässad iGPU är en klart välkommen förbättring

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!