Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Frakta oled utan orginalkartong.

Hej,

Jag ska frakta en oled tv utan orginalkartong i släpkärra, kommer även lagras i 3-6 månader i klimatförråd. Har någon erfarenhet av att packa en oled eller har smarta tips så får ni gärna dela med er. Har frigolit, bubbelplast och massa kartonger.

Tack på förhand
Mvh/erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Stående är bäst, oavsett paneltyp (men gamla plasma var känsligast) så kan det bli för stora spänningar i glasskivan utanpå panelen så den spricker om den ligger ner och skumpar lite vid transport. Se till att den står stadigt och inte far runt eller ramlar. Sen bubbelplast etc är ju mest för att skydda mot andra prylar och kanter, så följer du de första två punkterna så räcker väl ett par varv med bubbelplasten

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung S34E790C UW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av richie.f:

Stående är bäst, oavsett paneltyp (men gamla plasma var känsligast) så kan det bli för stora spänningar i glasskivan utanpå panelen så den spricker om den ligger ner och skumpar lite vid transport.

Nja den största faran är att glas/plastskivan kan röra sig/flexa en hel del i tex mitten utan att vara i närheten av att spricka och därmed krossa plasma/lcd/oled/panelen=ca halva priset att handla ny tv än att reparera.
Men visst det kan givetvis även hända att glasskivan spricker men är mycket ovanligare och är det plastskiva så är ju den självklart ännu tåligare än glas.

Men ståendes är verkligen att rekomendera tex i baksätet med bältena som säkrare är rätt vanligt helst bör man ju se till att rulla ut bältena helt och sen vira/knyta ihop så dom är rätt bra sträckta och tex ta högra bältet till vänstra hållaren o tvärtom för vänstra bältet då bätena hämnar lite högre upp på tv´n på det sättet.
Kanske kan vara värt att åka till nån bygghandel och få tillsågat två skivor som är 1-2cm större på alla sidor (skyddar ju då även kanterna lite mer) som man spänner fast på fram/baksida.
Tex spånskiva 12mm heller tjockare 8mm är i mitt tycke lite för lätt att flexa o när man ändå är o handlar 1-2skivor så är det ju några tior som skiljer i pris.
Men även mdf/plywood/OSB funkar ju med och där bör 8mm räcka då dom är lite hårdare men hade nog kört 12mm+ ändå.
Gipsskiva kan ju finka med men skulle nog ha två på varje sida då även två bordsskivor funkar ju med om man har två bord som är tillräckligt stora redan så behövs ju inget inköp.
Pris ligger runt 100-300 för en hel skiva så det är ju inga större summor vi talar om för att skydda nåt som kostar 15k+ (vad dom minsta oled kosta sist jag titta lite) att handla nytt!

Det stora problemet sen är fast spänningen man kan ju inte spänna direkt hårt för dom är rätt mjuka och flexar lätt så många spänband som man spänner väldigt löst heller kilar fast tv´n mellan annat som man spänner fast bra.
Heller tv+två skivor mellan mass soffkuddar/madrasser och då helst så kuddar/madrasser tycks ihop en del så tv´n inte kan röra sig för mycket.
Men alltid ha tv´n ståendes!

Sen beror det ju lite på om man ska åka 200meter i ett väldigt lätt trafikerat samhälle (som min håla) heller 80mil igenom malmö i rusningstid/under aktiv skottlossning/dagens granatkastnings match plus massa grus/traktor vägar som knappt använts på 20år, i första fallet kanske det räcker med bältena lite snabbt, i andra kan ju stridsvagn behövas och tv´n är troligen inte ens säker då heller.
Sen är det inte rekomenderat att frakta en tv i släpkärra då dom skumpar runt en hel del.
JAG hade hellre hyrt en bil/lätt lastbil enbart för TV frakten när det handlar om 15k+ man får punga ut med om man behöver handla en ny om den inte går att få in i nån bil man har kan låna.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av richie.f:

Stående är bäst, oavsett paneltyp (men gamla plasma var känsligast) så kan det bli för stora spänningar i glasskivan utanpå panelen så den spricker om den ligger ner och skumpar lite vid transport. Se till att den står stadigt och inte far runt eller ramlar. Sen bubbelplast etc är ju mest för att skydda mot andra prylar och kanter, så följer du de första två punkterna så räcker väl ett par varv med bubbelplasten

körde stående, en kartong vikt i båten som golv, tejpade kartong över två så de vart en trekant, bubbelplastade runt allt och tror de gick bra.l kommer packa upp och 3-6 månader så får se om de gick vägen.

tack snälla

Mvh
/Erik