Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2019

Köpa nya dator

Hej!

Hade tänkt att köpa en ny dator och skärm, ska försöka för första gången att köpa alla delar själv och sedan bygga datorn själv.
Detta är delarna jag har kommit fram till just nu: https://komponentkoll.se/bygg/HplvB/
Är det något jag har glömt? Är något helt fel? Kom gärna med förbättringar!
Budgeten för datorn är runt 14 000 kr.

Sitter och funderar lite på CPU, väljer mellan AMD Ryzen 7 2700x eller AMD Ryzen 5 2600x. AMD Ryzen 7 2700x kostar ungefär 650kr mer, är den värd det eller är det bara en onödig upgrade?

Avslutningsvis har ni några generella tips angående själva bygget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av fatfish1:

Hej!

Hade tänkt att köpa en ny dator och skärm, ska försöka för första gången att köpa alla delar själv och sedan bygga datorn själv.
Detta är delarna jag har kommit fram till just nu: https://komponentkoll.se/bygg/HplvB/
Är det något jag har glömt? Är något helt fel? Kom gärna med förbättringar!
Budgeten för datorn är runt 14 000 kr.

Sitter och funderar lite på CPU, väljer mellan AMD Ryzen 7 2700x eller AMD Ryzen 5 2600x. AMD Ryzen 7 2700x kostar ungefär 650kr mer, är den värd det eller är det bara en onödig upgrade?

Avslutningsvis har ni några generella tips angående själva bygget?

Hade gjort så här:
https://komponentkoll.se/bygg/GDWtG/

3600>2700X i spel

M2 formfaktor istället för 2,5" och bättre prestanda.

Tomahawk Max (bäst vrm i prisklassen) och stöd för 3000 serien direkt ur lådan. (Kanske Strix kortet också har, beroende på butik. Men det har sämre VRM)

3:e partskylare för att hålla nere ljudvolymen. Kan skippas om man inte störs av ljudet. (Kör en Wraith Prism på 2600X och den låter mycket mer än U12S som sitter på 3600, dock så fanns där inget utrymme till en 3:e parts kylare i det bygget)

Edit: många som köpt https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b... på forumet i 16/32gb och lyckats få till ganska bra OC på just dom tillsammans med Ryzen 3000.
Så kan vara värt att överväga (samma spec som Corsair) och NoN har dom på kampanj ganska ofta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2019

@r_b89: Okej, Tack för svar!
Låter som en bra ide att slänga in en extra fläkt, kanske dum fråga men finns det några mått jag kan gå efter så jag vet att den får plats?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2018

@fatfish1: Köper du ett ATX chassi, så kommer mer eller mindre alla tornkylare få plats. D15 och DRP 4 kanske kan bli tajt i vissa på höjden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014

Lite bättre bygge snabbare minnen 3600 med dedikerad kylare bättre nätaggregat och bättre grafikkort och bytte till en annan skärm med 144 Hz och 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av sifri:

Lite bättre bygge snabbare minnen 3600 med dedikerad kylare bättre nätaggregat och bättre grafikkort och bytte till en annan skärm med 144 Hz och 1440p

https://komponentkoll.se/bild/xjrxt.png

Också 1500kr över budget, billigare chassi än det TS valt och en billigare skärm som inte heller är curved (vilket man får anta att TS vill ha) och därför har du fått in ett 2080 super istället för 5700XT. Vilket är den stora skillnaden i bygget. Sen till en 3600 så räcker en Be quiet pure rock mer än väl.

Gällande minnena så har du rätt i att 3200/CL16 är snabbare än 3000/CL15 då Ryzen inte kan köra ojämna CL värden. Vill man dock OC:a dom själv, så är det många på forumet som fått upp NoN minnena till 3600mhz+ och ganska troligt att dom kommer köra kampanj på 799kr igen (vilket dom gjort ett par gånger redan i år). Vill man däremot bara slå på XMP så är 3200/CL16 bättre köp, då det ger marginellt bättre latens och högre bandbredd. (I praktiken så har 3000/CL15 och 3200/CL16 samma latens, men eftersom Ryzen måste köra Gear Down Enabled eller köra CL 15 i CL16 så blir dom lite långsammare)

Gällande nätaggregatet så är det bara att köpa det som är billigast när TS ska beställa. Allt över 650w/gold+ kommer han klara sig långt på. Just nu är 850w 1099kr mest watt per krona, förmodligen är något annat bättre nästa vecka.

Ett tips är att vara tydlig mot nya medlemmar som kanske inte förstår allt och har koll på vad som är bättre och sämre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av r_b89:

Också 1500kr över budget, billigare chassi än det TS valt och en billigare skärm som inte heller är curved (vilket man får anta att TS vill ha) och därför har du fått in ett 2080 super istället för 5700XT. Vilket är den stora skillnaden i bygget. Sen till en 3600 så räcker en Be quiet pure rock mer än väl.

Gällande minnena så har du rätt i att 3200/CL16 är snabbare än 3000/CL15 då Ryzen inte kan köra ojämna CL värden. Vill man dock OC:a dom själv, så är det många på forumet som fått upp NoN minnena till 3600mhz+ och ganska troligt att dom kommer köra kampanj på 799kr igen (vilket dom gjort ett par gånger redan i år). Vill man däremot bara slå på XMP så är 3200/CL16 bättre köp, då det ger marginellt bättre latens och högre bandbredd. (I praktiken så har 3000/CL15 och 3200/CL16 samma latens, men eftersom Ryzen måste köra Gear Down Enabled eller köra CL 15 i CL16 så blir dom lite långsammare)

Gällande nätaggregatet så är det bara att köpa det som är billigast när TS ska beställa. Allt över 650w/gold+ kommer han klara sig långt på. Just nu är 850w 1099kr mest watt per krona, förmodligen är något annat bättre nästa vecka.

Ett tips är att vara tydlig mot nya medlemmar som kanske inte förstår allt och har koll på vad som är bättre och sämre.

Om du tittar hans Build är det 19400 som var budgeten så jag krossar inte budgeten med mer en 500kr för de första och för de andra var detta mitt förslag inte mer inte mindre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av sifri:

Om du tittar hans Build är det 19400 som var budgeten så jag krossar inte budgeten med mer en 500kr för de första och för de andra var detta mitt förslag inte mer inte mindre

Han skriver ju:
"Budgeten för datorn är runt 14 000 kr."

Sen förstår jag dock inte varför han tar med skärmen, men man får ju förutsätta att det är den skärmen han vill ha, då om man drar bort summan från hans total så hamnar man på 14k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av r_b89:

Han skriver ju:
"Budgeten för datorn är runt 14 000 kr."

Sen förstår jag dock inte varför han tar med skärmen, men man får ju förutsätta att det är den skärmen han vill ha, då om man drar bort summan från hans total så hamnar man på 14k.

Jo men Kan man hitta en bra skärm med dator för liknande pris varför inte så tänkte jag nu släpper vi detta detta var mitt förslag punkt slut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av sifri:

Jo men Kan man hitta en bra skärm med dator för liknande pris varför inte så tänkte jag nu släpper vi detta detta var mitt förslag punkt slut

Såklart, man kan hitta bättre priser varje dag om man letar. Dock så skriver du ofta här är en bättre. Utan att förklara vad som är bättre, det var det som var min synpunkt.

Du kan ju göra det mycket tydligare för TS vad som är bättre, i det här fallet bättre GPU på bekostnad av skärmen och chassit. (Nu har jag inte kollat på skärmarna i detalj, men den ena är curved och den andra är rak. Bara där har vi en ganska stor visuell skillnad som kanske spelar roll för TS)