Båda bygger på samma ISA (instruktionsuppsättning), som är x86. Det som skiljer är mikroarkitekturen där PS4 bygger på Jaguar och PS5 sägs bygga på Zen 2. I praktiken så ska detta inte spela någon som helst roll då Zen 2 är en mycket mer kapabel mikroarkitektur. Tittar man på PC-branschen så ser vi i stort sett aldrig att bakåtkompatibiliteten dör när vi uppgraderar våra komponenter. Det som oftast ställer till det är när det sker stora förändringar i operativsystemet, och min gissning är att PS5 kommer köra ett BSD-baserat OS, precis som PS4 och PS3. Så där tror jag inte problemet sitter. Och Microsoft, som har använt Jaguar och kommer använda Zen 2, precis som Sony, har gått ut med att Xbox Scarlett kommer vara fullt bakåtkompatibelt. Så hårdvaran tvivlar jag är på är problemet.
När Sony säger att alla PS4-spel inte kommer fungera på PS5 så måste man gå tillbaka och titta på vad det är som skiljer PS4-spelen åt, och då är det framför allt sättet man spelar på som skiljer. Vi har VR-spel, Playstation Camera-spel, spel som har spelmekanik som är beroende utav touchplattan (t.ex. Tearaway). Om Sony överger dessa finesser med PS5 så innebär det ju också att dessa spel inte kommer fungera.
Jag tror absolut du har rätt i sak. Bakåtkompatibilitet kommer att vara regel snarare än undantag, förutom om det handlar om hårdvara som inte stöds längre som touch eller VR-headset. Men om det är samma arkitektur så är ju också XBone och Scarlett samma arkitektur som PS4 och 5.