Forumdelen sponsras av

Egen router direkt i väggkontakt via stadsnätet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2007

Egen router direkt i väggkontakt via stadsnätet

Hej! Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren.

Är det möjligt att skippa tjänstedelare och köra på egen router direkt från fiber på väggkontakten? Jag är helt ointresserad av IPTV och hemtelefoni. Kan man göra så?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Ja och nej, det beror på din isp. Vissa tillåter bara specifika modeller, andra bryr sig inte men ger bara support på sin egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av zarkov:

Ja och nej, det beror på din isp. Vissa tillåter bara specifika modeller, andra bryr sig inte men ger bara support på sin egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, har du erfarenhet av några som tillåter att man använder egen router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av zorkis:

Du får ringa runt och fråga, jag har Telia och även om de inte direkt gillar att man har en egen router så gör de inget för att förhindra det. Jag har kvar deras router i garderoben, av erfarenhet vet jag att det är svårt att felanmäla utan att ha testat med den först.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av zorkis:

Det är stor skillnad på tjänstefördelare och router, tjänstefördelaren är dessutom många gånger utrustad med en fiberomvandlare som ett instickskort,
Jag har också svårt att förstå varför man skulle vilja byta ut en tjänstefördelare för prestandavinsten är noll och man får inte heller fler funktioner. Den enda praktiska skillnaden är väl om man vill nå inkommande trunk för att själv distribuera ipkabeltv i samma kabel som data på ett lättare sätt runt i huset.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av zorkis:

Hej! Jag har sökt men inte riktigt hittat svaren.

Är det möjligt att skippa tjänstedelare och köra på egen router direkt från fiber på väggkontakten? Jag är helt ointresserad av IPTV och hemtelefoni. Kan man göra så?

Tack på förhand!

Har du bara ett uttag i väggen som din tjänstefördelare är ikopplad i så har du troligtvis fiber till källaren i fastigheten och där ifrån en vanlig kopparkabel till lägenheten. Så du kan utan problem koppla in en router där och skippa tjänstefördelaren/fiberfördelaren. Har du däremot en tjänstefördelare som är kopplad med fiberkablar förstår jag inte riktigt varför du ska skippa tjänstefördelaren. Har du en router med fiberingång?

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX