Skillnaden mellan Corsair 650M och CX650M?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Skillnaden mellan Corsair 650M och CX650M?

Jag är ute efter en nytt nätaggregat/PSU och har kollat in två st med liknande pris med kan inte riktigt förstå skiölnadrn och vilken som är bättre. Nån som skulle kunna hjälpa och förklara för mig?
Det gäller Corsair Vengeance 650M, 650W och Corsair CX650M, 650W. Länkar längre ner.
En skillnaden jag förstår är att ena är 80+ silver medan den andre är bronze.
Enda skillnaderna jag ser är att Vengeance har 1 mer 8-stift EPS12V och 1 mer 4-pin intern effekt medan CX650M har 1 mer 15-stifts seriell ATA-ström samt 1 x 4 pin strömuttag för minimikontakt vilket Vengence saknar.
Vengence har dock 5 st +12 - 25 A utmatningsström medan CX650M har 1 st +12V - 54 A utmatningsström?
Jag vet inte vad nån av dessa skillnader innebär så vill nån förklara innebörden vore ni supersjyssta!

Corsair Vengeance 650M, 650W:
https://www.komplett.se/product/1080409/datorutrustning/dator...

Corsair CX650M, 650W:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Edit:
Budgeten är på max 1000 kr men en annan PCU får va mycket bättre för högre pris än dessa då jag är mellan studier och jobb just nu.

Datorspecs:
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming.
CPU: i5 4670k
GPU: GTX 970 Strix
RAM: 4x 8gb DDR3 Kingston HyperX FURY
CPU fläkt: Be Quiet Pure Rock Slim
Fläktar: 2x 120mm
Lagringsutrumme: 1x 250GB Kingston SSD, 1x 1TB WD HDD
Övrigt: 1x DVD läsare

Funderar lite på denna också och sen bygga helt nytt när jag väl fått tag på ett jobb.
Corsair VS650 650W:
https://www.webhallen.com/se/product/281661-Corsair-PowerSupp...

Förtydligade rubriken från "Hjälp med förtåelse av skillnad på två nätaggregat/PSU"/Thomas Y
Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

minimikontakt låter som den är för floppydrive, inget man har använt på många år.

Vad har du för delar och budget? finns agg som har bättre effektivitet, betydligt längre garanti, mer värda att investera och inte mycket dyrare.

Citera så hittar jag tillbaka!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Nu har jag ej kolla upp dessa men vengeance enligt komplett kör enbart japanska kondningar cx serien brukar vara sämre byggda. Men det finns mycket bättre nätagg för dryga 1000 lappen Corsair rmx brukar kostar drygt 1000 och är riktigt bra samt 10 års garanti .

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Vzano:

minimikontakt låter som den är för floppydrive, inget man har använt på många år.

Vad har du för delar och budget? finns agg som har bättre effektivitet, betydligt längre garanti, mer värda att investera och inte mycket dyrare.

Budgeten är på max 1000 kr men en annan PCU får va mycket bättre för högre pris än dessa då jag är mellan studier och jobb just nu.

Datorspecs:

Funderar lite på denna också och sen bygga helt nytt när jag väl fått tag på ett jobb.
Corsair VS650 650W:

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av nyanvändare:

Datorspecs:

Corsair VS650 650W:

https://www.webhallen.com/se/product/273142-Seasonic-Focus-55...
550W räcker gott och väl för dina delar och om du vill uppgradera i framtiden, du har 10 års garanti och 80+ gold effektivitet.

Jag rekommenderar inte att man sparar in på nättagget och VS650 är inte agg som ens når upp till vad man förväntar sig i effektivitet år 2019.

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Vzano:

https://www.webhallen.com/se/product/273142-Seasonic-Focus-55...
550W räcker gott och väl för dina delar och om du vill uppgradera i framtiden, du har 10 års garanti och 80+ gold effektivitet.

Jag rekommenderar inte att man sparar in på nättagget och VS650 är inte agg som ens når upp till vad man förväntar sig i effektivitet år 2019.

Frågan är dock om 550w räcker i framtiden? För om jag köper ett i den prisklassen vill jag kunna ha kvar det vid ett nybygge om kanske 3-4 år.
Det nätaggregatet jag har nu är en Blue Storm II 500w från ca 2013 och den verkade inte klara ge ström när jag satte i Be Quiet kylarn igår då datorn bara stod och starta om och om efter fläktarna startat ca 2 sekunder.
Funkade som vanligt igen när jag bytte tillbaka till intel stock kylaren som jag hade innan.
Min gissning är åtminstone att mitt nätaggregat inte räcker till, ska kolla det med en multimeter imorrn om det tappat effekt.

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av nyanvändare:

Frågan är dock om 550w räcker i framtiden? För om jag köper ett i den prisklassen vill jag kunna ha kvar det vid ett nybygge om kanske 3-4 år.
Det nätaggregatet jag har nu är en Blue Storm II 500w från ca 2013 och den verkade inte klara ge ström när jag satte i Be Quiet kylarn igår då datorn bara stod och starta om och om efter fläktarna startat ca 2 sekunder.
Funkade som vanligt igen när jag bytte tillbaka till intel stock kylaren som jag hade innan.
Min gissning är åtminstone att mitt nätaggregat inte räcker till, ska kolla det med en multimeter imorrn om det tappat effekt.

En fläkt dra ett fåtal watt, om du fick problem med kylaren monterad så är det monteringen som är problemet och inte fläkten.

Sweclockers testade överklockat 970 strix med en 4690X @ 4,4GHz, den drar betydligt mer än din 4670K, och fick en effektmättning på 340W

Sweclockers överklockade också 2080 Ti med överklockad 8700K @ 4,7 GHz och drog 560W

Så länge du inte tänker skaffa dig ett 2080 Ti som du ska överklocka med en motsvarande processor som också är strömhungrig så räcker 550W men om du skulle göra det så tittar du på agg som kostar väl över 1k.

Dagens grafikkort och processor är MYCKET mer effektiva, mitt gamla 770 drog 250W och presterade som ett 1050 TI som behöver ynka 75W från direkt från moderkortet. Jag tror den utvecklingen kommer fortsätta.

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av nyanvändare:

Det många glömmer bort är att många billigare nätagg iallfall förr på cx serien säkert samma idag har inte kollat så är watten speccade utifrån att nätagget är 30 grader varmt. Dem flesta dyrare nätagg som tex sesonic och troligtsvis rmx serien är att dessa är speccade vid 50grader.

Tex mitt Corsair vx 450 är byggt av seasonic det klarar 580w i tester om kylningen i lådan är bra

Jag hade utan tvekan köpt ett 550w av bra kvalite från seasonic eller rmx serien hellre än ett 650w agg från en billigare serie. Fläktarna är bättre samt verkningsgraden bättre vilket oftast betyder tystare nätagg.

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kollade mitt nätaggregat idag med en multimeter och det gav för många volt på vissa 5v och för lite på en 12v.
Efter att ha lyssnat på er input så har jag nu lagt en beställning på en Seasonic Focus+, 550w som jag hämtar imorrn.

Tack för all hjälp!