Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

AOC G2590PX displayport fungerar ej

Hej

Köpte precis en ny monitor till min son, AOC G2590, tänkte den skulle matcha ett AMD Radeon 5700 kort (referens). Skärmen ska stödja displayport men får ingen in-signal via DP. HDMI fungerar utmärkt och ger 144hz. Är så jäkla trött på standarder som inte funkar. Skärmen är en uppgradering från hans Benq 24xx som fungerade utmärkt på 144hz via DVI, tyvärr, som de flesta vet vid det här laget, har inte nya grafikkort DVI utgång och det blev till att uppgradera skärmen också...

Tilläggas kan att DP-kabeln levererades tillsammans med monitorn men har förstått efter lite browsande här i forumet att det inte är en garanti för att den faktiskt ska fungera tillsammans med skärmen den kom med. Jag är ny när det gäller AMD kort, kanske det är någon inställning i mjukvaran som jag missat som ska ändras för att dp-utgången ska skicka signal? Har testat med båda kablarna i och sedan försökt ändra ingångskälla via skärmmenyn utan framgång.

Tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@[SmR]BMF: 1080p/144 är ca 10 Gbps och inte särskilt krävande med dagens mått. Problemen med undemåliga DP-kablar har främst handlat om den dubbla bandbredden som krävs för 2560x1440 i 144-165 Hz där många kablar inte orkar med. Så det kan vara något som att kabeln inte sitter i ordentligt eller liknande.

Annars tror jag du kan köra på med HDMI till den skärmen. Inget som går förlorat vad jag kan komma på. Plus: det fungerar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@Laxpudding:

Tack för det raska svaret Tror väl också att hdmi ska räcka men tyckte jag läste i manualen att Freesync endast fungerade via dp gränssnitt. Jag kan dock ha fel, det skulleminte vara första gången.

Än en gång tack.

edit: kabeln satt inte i ordentligt! Tack för tipst, hade aldrig kollat det utan din inrådan