Beställa dator för redigering i 4k och gaming 20-30k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Beställa dator för redigering i 4k och gaming 20-30k

Hejsan!
Som rubriken lyder är jag sugen på uppdatera till en ny dator som klarar det mesta.
Här har jag plockat ihop en jag tycker verkar rimlig.

(Bygger helst inte ihop datorn själv, därför har jag bara valt en sida.)
Vad tycks?

Det finns nog många förändringar till det bättre. Därför behöver jag er hjälp. Vad kan bytas ut och vad kan göras bättre?

Ska känna flytande när man redigerar i 4k samt spelar högpresterande spel, bra multitasking då jag behöver använda mig av flera redigeringsprogram samtidigt.
Kostnad 20-30k

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Jag hade bytt till 9900K, ett hälften så dyrt moderkort och sen lagt överskottet på att öka till 2080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av kallekarim:

Hejsan!
Som rubriken lyder är jag sugen på uppdatera till en ny dator som klarar det mesta.
Här har jag plockat ihop en jag tycker verkar rimlig.

(Bygger helst inte ihop datorn själv, därför har jag bara valt en sida.)
Vad tycks?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302705,283932,197951,236123,303174,304348,238450,305422,283852

Det finns nog många förändringar till det bättre. Därför behöver jag er hjälp. Vad kan bytas ut och vad kan göras bättre?

Ska känna flytande när man redigerar i 4k samt spelar högpresterande spel, bra multitasking då jag behöver använda mig av flera redigeringsprogram samtidigt.
Kostnad 20-30k

Tack på förhand!

Tror inte de monterar så tunga kylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014

Detta hade jag gjort med 2tb 660p som lagring för färdiga projekt och Corsair Disken som operativ/kodningsdisk och för viktiga spel

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12901155

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@sifri: Okej Tack så vädligt! Ska kika på den idén

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av kallekarim:

@sifri: Okej Tack så vädligt! Ska kika på den idén

Spel kan jag inte riktigt uttala mig om, det var många år sedan jag tröttnade på det, men @sifri förslag tycker jag ser helt okay ut för 4K-video med två undantag, lagring och RAM.
Video i hög upplösning tar plats, i synnerlighet om den är inspelad med en så pass hög biterate att den ska gå att redigera och rendera om utan allt för stora kvalitetsförluster.

Som ett exempel:
Nu vet inte jag vilken typ av video du menar men vi var ute och filmade en välgörenhetskonsert för några dagar sedan, en relativt liten sättning, tre kameror, ljud från mixerbordet och några Zoom:ar för att fånga rumsakustiken etc på lite olika håll, inspelningstid ~95minuter.
Det här gav ~200GB råmaterial och då filmade vi ändå bara i 1080/50P vid det här tillfället.
Med 4K hade jag säkerligen på avsevärt mycket mer.
Så jag skulle nog rekommendera dig att lägga till en eller ett par hyfsat stora hårddiskar, 8-12TB för råmaterial och färdigrenderad video och använda SSD:er till rendering och temp-filer.

Jag har 32GB ram i dagsläget, det är inte helt ovanligt att det inte riktigt räcker till när vi filmat i 4K. Jag skulle nog rekommendera att du ökar till 64GB för att redigeringsläget flyter på.

Nu, lite beroende på vilket redigeringsprogram du använder.
Jag sitter med en relativt gammal R7-1700X och en R5-3600 (som reservburk om något skulle hända med 1700X, satt tidigare med en i7-6700K som reservburk och i praktiken märker jag inga stora skillnader annat än under rendering där R5-3600 är betydligt snabbare).

Under redigeringen har processorn faktisk inte någon avgörande betydelse för flytet (så länge den är någorlunda modern), utan RAM och snabba diskar är viktigare. Nå båda dessa processorer, som är långsammare än R9-3900X, klarar av redigeringsläget utan att det laggar (om inte riktigt många eller tunga filter utan GPU-stöd används, men då laggar nog nästan allt), det i nästa steg sedan, det relativt sett lilla steget i processen, renderingen, du kommer att märka skillnad på en processor med många kärnor, speciellt om du av någon anledning måste använda en codec som saknar GPU-stöd.

Asus C6H | R7-1700X | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE | https://valid.x86.fr/yckrqb