Permalänk
Medlem

Undervolta i7-9750H (HP Omen)

Köpte en HP Omen 17" med i7-9750H och RTX2070 för ett par dagar sen.

Kikat lite på att undervolta för att hålla temperatur och fläktljud på lägsta möjliga nivå.
Kör den på -140mV med Intels XTU nu och det verkar fungera bra, den gick ungefär 10 grader svalare i CS:GO.

Men när jag labbat lite med inställningar visar XTU att den slår i Power Limit och Current Limit ibland.
Hur är relationen med dessa och spänningsminskningen?

Har något resultat att dela med sig av liknande system får ni gärna skriva det också

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

P = I x U om jag inte misstar mig, pluggar till kemist så kan ha fel

Processorn power throttlar, den kan inte få tillräckligt med ström. Min surface pro 4 i5 power throttlar också men minskade det genom att undervolta den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köpte en HP Omen 17" med i7-9750H och RTX2070 för ett par dagar sen.

Kikat lite på att undervolta för att hålla temperatur och fläktljud på lägsta möjliga nivå.
Kör den på -140mV med Intels XTU nu och det verkar fungera bra, den gick ungefär 10 grader svalare i CS:GO.

Men när jag labbat lite med inställningar visar XTU att den slår i Power Limit och Current Limit ibland.
Hur är relationen med dessa och spänningsminskningen?

Har något resultat att dela med sig av liknande system får ni gärna skriva det också

Mest troligt är att den inbyggda strömförsörjningen helt enkelt inte kan hantera mer effekt. Att sänka vcore spänningen reducerar effektbehovet vilket är anledningen till den sänkta temperaturen. Att höja spänningen gör i teorin också att strömmen bör minska vid samma effekt. Dock finns det fler parametrar att titta på för att få en bättre bild av ström spänningskaraktäristisk. Något som är av mer relevant karaktär är att veta om du har testat med batteri och nätdel inkopplat samtidigt. Vissa nätdelar är för klena för peak effekter och I de fallen komplementeras effekten mha batteriet. Det är också relevant att veta om du belastade gpun samtidigt då även denna belastar strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

P = I x U om jag inte misstar mig, pluggar till kemist så kan ha fel

Processorn power throttlar, den kan inte få tillräckligt med ström. Min surface pro 4 i5 power throttlar också men minskade det genom att undervolta den.

Matten stämmer, men den är inte nödvändigtvis applicerbar här.
Thermal throttling har inte datorn gjort heller.

Datorn slår inte thermal throttling som också finns.

Skrivet av SaltyLiquorice:

Mest troligt är att den inbyggda strömförsörjningen helt enkelt inte kan hantera mer effekt. Att sänka vcore spänningen reducerar effektbehovet vilket är anledningen till den sänkta temperaturen. Att höja spänningen gör i teorin också att strömmen bör minska vid samma effekt. Dock finns det fler parametrar att titta på för att få en bättre bild av ström spänningskaraktäristisk. Något som är av mer relevant karaktär är att veta om du har testat med batteri och nätdel inkopplat samtidigt. Vissa nätdelar är för klena för peak effekter och I de fallen komplementeras effekten mha batteriet. Det är också relevant att veta om du belastade gpun samtidigt då även denna belastar strömförsörjningen.

Ja, märkte att current limit bara slår i när jag kör på batteri. Verkar rimligt.
Nej, GPU'n var inte belastad, använda bara inbyggda stresstest/benchmark i XTU när jag testade.

Upptäckte också att performance läget på datorn ändrar power limit från 45W till 83W, men den slår fortfarande i powerlimit.

Att strömmen minskar vid höjd spänning gäller som du skriver bara vid samma effekt, jag utgår från att effekten ändras när man justerar spänningen med tanke på att temperaturen ändras vilket är hela poängen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."