Micrsoft Edge - Malware/Adware/Tillägg som ej går att hitta/avinstallera

Permalänk

Micrsoft Edge - Malware/Adware/Tillägg som ej går att hitta/avinstallera

Hejsan alla Sweclockers!

Jag använde sidan bitdownloader.com för att ladda ner en videosnutt, vilket jag gjort många gånger utan problem, men nu fick jag in något som jag inte blir av med. Det är en "app" som inte syns i app-listan och som skickar hotfulla systemmeddelanden från bitdownloader.com genom Microsoft Edge.

Det märkliga är att det går att stänga av meddelandena i Inställningar/System/Meddelanden & Åtgärder, men det finns ingen synlig app som går att avinstallera eller några synliga processer som går att stoppa. Det finns inte heller något på autostart-listan som ser ut att vara det jag söker, det verkar som om det nästlat sig in och gömt sig i det legitima systemet på något sätt.

Jag har provat följande som INTE fungerar:

1. Reparera/Återställa Microsoft Edge
2. Full systemsökning efter virus med Norton Antivirus och Norton Power Eraser (hittar inget)
3. Avinstallera och ominstallera Microsoft Edge (tillåts inte pga Windows användarlåsningar)
4. O&O AppBuster, ett program som ska kunna visa och rensa ut även dolda appar, men inget syns där heller.
5. Fråga genierna på Microsoft support . Jag fick en låååååång beskrivning på hur man tar bort en app från datorn, en som syns i listan alltså.

Ibland tror jag nästan att Microsoft vill att man ska råka ut för sånt här eftersom det är omöjligt att bli av med det pga av deras användarfientliga monopolstrategier. Det är inte meningen att du ska veta vad som händer, vilka tillägg som finns, hur de fungerar, och de ska inte gå att ta stänga av dem eller ta bort dem hur som helst. Det måsta vara ganska lätt att utnyttja sådana säkerhetsbrister för den som har kompetens för det och vill ställa till det.

Är det någon som har något tips på hur man ska bli av med detta gissel?

Med vänliga hälsningar
Starrider

Permalänk
Permalänk

Redan testat, löste ej problemet

Tack för svaret, men du läste nog tyvärr inte igenom mitt inlägg särskilt noga:

Skrivet av Starrider:

Det märkliga är att det går att stänga av meddelandena i Inställningar/System/Meddelanden & Åtgärder, men det finns ingen synlig app som går att avinstallera eller några synliga processer som går att stoppa.

Jag har alltså redan gjort exakt just det som du föreslår, så tyvärr besvarar det inte min fråga och löser inte problemet.

Så min fråga är återigen: Hur tar jag bort appen?

Alltså INTE "hur stänger jag av meddelanden?", utan hur tar jag bort själva appen som skickar meddelandena?

Stänga av meddelandena tar så att säga bort symptomen, men cancersvulsten (i det här fallet appen som skickar meddelandena) är ju fortfarande kvar. Jag vill alltså få bort appen så att den inte längre finns i mitt system.

Jag har redan provat några av de mest självklara åtgärderna (se mitt första inlägg för lista), så jag är ingen komplett idiot som bara frågar för skojs skull.

Jag skulle bli oerhört tacksam om någon hade en lösning (som fungerar och som jag inte redan provat, se lista i mitt första inlägg) på detta.

Med vänliga hälsningar
Starrider

Permalänk
Medlem

Finns ingen app, du har godkänt en hemsida att skicka notiser och dom har skrivit något snyggt som gör att du får notiser även när sidan inte är laddad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, det var därför som jag satte ordet "app" inom citationstecken och skrev som jag skrev. Jag har mig veterligen inte godkänt något. Jag är rätt försiktig med sådant, men uppenbarligen inte tillräckligt (jag måste ha sluntit med avtryckarfingret på den )

Men vad det nu än är och vad man nu än vill kalla det, det absolut enda jag är intresserad av är: hur får jag bort det?

Med vänliga hälsningar
Starrider

Permalänk

Ytterligare försök

Nu har jag testat ytterligare några saker:

Jag hittade till slut en fil som var gömd i en slags temporär användarmapp (mappnamn och läge tycks variera, bland annat beroende på konto/användarnamn) som hette bitdownloader.xml som jag tog bort. Jag säkerhetskopierade den först, det kan förmodligen hända oförutsedda saker när sådana filer tas bort även om de är oönskade.

Sen körde jag DSIM.exe och sfc genom PowerShell (som administratör) så här:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

och sedan

sfc /scannow

Vet ej riktigt varför detta skulle funka, det var en åtgärd i ren panik och desperation.

Jag har kört register- och diskrensning med CCleaner och startat om efter dessa åtgärder, men den ligger fortfarande kvar i Inställningar/System/Meddelanden & Åtgärder.

Om det på något sätt ligger inbäddat/gömt i själva MS Edge så kanske det skulle gå att fixa om det gick att av- och om-installera Edge, men så vitt jag förstår så går inte det.

Der är väl själva 😈 att man inte ska kunna få ha bättre kontroll över sin egen dator och programvara än så här, det borde inte vara särskilt svårt att få bort det. Det är bland annat på grund av sånt här som jag har gått över till Linux på alla datorer där det har varit möjligt, men tyvärr så fungerar inte Adobe Creative Cloud-sviten särskilt bra i Linux (i stort sett inte alls, faktiskt).

Om någon kommer på någon smart lösning, hör av er! Eller något osmart, det spelar faktiskt ingen roll bara det fungerar.

Med vänliga hälsningar
Starrider

Permalänk
Medlem

Så, du stängde av notifikationer från den siten men dom fortsatte komma ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Garmzon: Nej nej, sorry, jag kanske var otydlig.

Jag har stängt av meddelandena och det kommer inga, men det finns fortfarande kvar i systemet på något sätt. Det finns kvar i menyn där man slår av och på systemmeddelanden för olika appar, så jag skulle kunna slå på dem igen (yeah, sure!).

Men det spelar ingen roll, jag vill bara få bort det ur mitt operativsystem helt och hållet och för all framtid. Jag gillar inte spökprocesser som jag inte har någon som helst kontroll över vad de gör och som inte går att hitta eller ta bort. Rätt vad det är så är det något som fiskar info från mina bankkonton eller mina elektroniska plånböcker eller nåt.

Så vitt jag förstår så är det någon smart typ som utnyttjat säkerhetsbrister i MS Edge för att pracka på mig det här, och visst: superkorkat och slarvigt av mig eftersom jag förmodligen råkat klicka på något falskt stängningskryss eller nåt som har godkänt intrånget, men faaaasen att det ska vara så svårt att få bort det.

Kommer jag på något så hör jag av mig med lösningen, lite jobbigt bara att jag verkar vara den enda som varit så j****a dum att jag lyckats få in det här i datorn

Jag har som sagt kört både full systemsökning med Norton AV och Norton Power Eraser, så det borde inte finnas någon anledning att vara orolig. Men helt säker kan man ju aldrig vara.

Hälsar
Starrider

PS
Alla som har möjlighet, byt till Linux Mint 19 i stället. Enormt mycket snabbare, tusen gånger mer användarvänligt när ni väl fått igång allting, ni kan använda era gamla datorer 5-10 år längre och ni slipper allt sånt här trassel.

Lagt till en rad om virussökning med Norton samtett PS om att alla bör byta till Linux
Permalänk

@Starrider:

@Starrider:
Hej igen alla (och Gamzon)

Jag hittade egentligen exakt det jag sökte efter redan för några dagar sedan, men det är bara det att jag inte hittar de alternativen i min Edge-meny för inställningar:

https://www.windowscentral.com/how-manage-web-notifications-e...

Eller ännu bättre, en direktlänk till rubriken med instruktionerna:
https://www.windowscentral.com/how-manage-web-notifications-e...

"How to remove a website from your list of approved notification senders", och bilderna och det som står i punktform går ju inte heller att missförstå. Exakta instruktioner för hur man ska göra exakt det jag frågar efter, det är bara det att jag inte kan se några sådana alternativ på menyn för inställningar, avancerade inställningar eller i någon av menyerna eller meny-undergrupperna min MS Edge.

Har de flyttat de inställningarna någonstans i och med någon av uppdateringarna, eller gömt dem eller tagit bort dem helt eller vad?

Jag hoppas ändå det är mig det är fel på och att det faktiskt är så enkelt som det ser ut i instruktionen ovan, men jag kan verkligen inte hitta de alternativen någonstans.

Någon som har något tips?

Undrar en rätt Windows- och Edge-trött
Starrider