Uppgradering från i7-4790K och Nvidia 970 för framtida spel

Permalänk

Uppgradering från i7-4790K och Nvidia 970 för framtida spel

Har nu kört min dator i ca 4 år och tyckte jag köpte väldigt prisvärd prestanda när det begav sig. Denna burken köptes från grunden och byggdes ihop. Men känner att den börjar bli "tröttare" och med spel som RDR 2 och Cyberpunk osv på väg så vill jag ha lite mer kräm för min 144hz skärm. Har en HDD på blyga 1tb och operativsystem på en liten SSD med 16gb ram så jag gissar på att det räcker med cpu, gpu och säkerligen moderkort för att få en rejäl prestandahöjning?

Har idag alltså en i7-4790K med ett nvidia 970, och moderkort Asus Z-97A. Har ingen bra koll på kompabilitet men antar att jag kommer behöva byta moderkort för att kunna hoppa upp vettigt i processor och grafikkort.

Det har varit bra med prestanda för min del ändå tills nu då jag inte prompt måste lira på högsta inställningar och fått ut bra fps, och det har verkligen inte dykt upp någonting som varit lockande att uppgradera till när det kommer till priset man betalar. Men nu har ju AMD lyft sig rejält och jag har verkligen inget emot att gå över då deras nyheter varit det enda som fångat mitt intresse på länge. Jag var sugen att uppgradera för redan ett år sedan men det kändes total meningslöst nästan och rtx-serien har ju inte höjt det kan man säga.

Utan att köpa det dyraste senaste och grafikkort för jävla 8 tusen kronor, vad har ni för tips? Behöver jag byta fler komponenter, känns som att 16gb ram bör räcka lite till? Tror jag betalade kanske 12k när jag köpte endast datordelarna för 4+ år sedan och är beredd att punga ut kanske 8k till, vad är rimligt för en ordentlig höjning för kommande år? Just det, spelar endast i 1080p och kommer fortsätta med det ett bra tag så ingen VR eller 4K för mig! Kan posta dxdiag eller något om det underlättar, tack så jättemycket för tips! <3

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkortet först, och överklocka processorn om du inte redan har gjort det.

Kanske en större SSD också?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Uppgradera grafikkortet först, och överklocka processorn om du inte redan har gjort det.

Kanske en större SSD också?

Har ändå kört grejerna så många år så jag har inget emot att lägga pengar på CPUn! Och det gör jag dels för att slippa överklocka och greja Har pengar och vill vara lite bekväm av mig då intresset för själva pillet har avtagit med åren.

Just det, ram består idag av 16gb DDR3, kanske kan vara relevant. Behövs det spiceas upp, är ddr3 gammalt? Vet att ramminnen var fruktansvärt billigt då men det hade väl ändrats.

SSD och sånt ser jag som ren lyx, så det är inte omöjligt att jag skjuter in längre fram. Just nu är det ren gamingprestanda av burken jag söker. Den jag har idag är tyvärr lite för liten för att dunka in spel på, framförallt RDR2 med sina 150gb. Är mest ute efter vilka komponenter jag bör köpa ihop när jag gör en hel uppgradering, ssd är något som jag borde kunna lösa på egen hand när det kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applemoes:

Har ändå kört grejerna så många år så jag har inget emot att lägga pengar på CPUn! Och det gör jag dels för att slippa överklocka och greja Har pengar och vill vara lite bekväm av mig då intresset för själva pillet har avtagit med åren.

Just det, ram består idag av 16gb DDR3, kanske kan vara relevant. Behövs det spiceas upp, är ddr3 gammalt? Vet att ramminnen var fruktansvärt billigt då men det hade väl ändrats.

SSD och sånt ser jag som ren lyx, så det är inte omöjligt att jag skjuter in längre fram. Just nu är det ren gamingprestanda av burken jag söker. Den jag har idag är tyvärr lite för liten för att dunka in spel på, framförallt RDR2 med sina 150gb. Är mest ute efter vilka komponenter jag bör köpa ihop när jag gör en hel uppgradering, ssd är något som jag borde kunna lösa på egen hand när det kommer

Du borde ärligt talat bara byta till en 2080 eller 2070 super eller en 5700 xt eller liknande Till att börja med En 4790k klarar sig 2 år till utan problem den mäter sig med en 3600 lätt och ditt ram minne borde räcka.

Det som segar ditt system idag är din gpu.

Va kör du för CPU kylare? Tänker att du kan överklocka lite om de behövs

Och 8k för gpu CPU moderkort och ram minnen är inte mycket de nya plattformarna kräver ddr4

Denna gpu lär ge dig en ordentlig upplift i spelen.
https://www.webhallen.com/se/product/305124-ASUS-ROG-Strix-Ra...

Finns billigare modeller med om du är sugen på 5700 xt.

Resten av pengarna skulle ja spendera på en bra kylare om du inte redan har de och mer ssd lagring t.ex. 2tb ssd för 2,5tkr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri:

Jag förstår! Jo om i7-4790K fortfarande håller måttet så kan ja så klart avvakta med det och börja med en större SSD för det är ändå planen senare.

Om man tänker längre framåt, tills när processor, moderkort och minnen ev byts. Något jag ska tänka på när det gäller vilket kort jag väljer nu för att underlätta kompabilitet senare? Tänker om det blir lättare att göra en prisvärd uppgradering beroende på om man kör ett Nvidia eller AMD. Har ett helt vanligt towerchassi idag så bör få plats med allt, något jag behöver tänka på när det kommer till moderkortet jag har idag?

Tack igen för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applemoes:

@sifri:

Jag förstår! Jo om i7-4790K fortfarande håller måttet så kan ja så klart avvakta med det och börja med en större SSD för det är ändå planen senare.

Om man tänker längre framåt, tills när processor, moderkort och minnen ev byts. Något jag ska tänka på när det gäller vilket kort jag väljer nu för att underlätta kompabilitet senare? Tänker om det blir lättare att göra en prisvärd uppgradering beroende på om man kör ett Nvidia eller AMD. Har ett helt vanligt towerchassi idag så bör få plats med allt, något jag behöver tänka på när det kommer till moderkortet jag har idag?

Tack igen för era svar!

Nej alla moderkort är kompatibla med PCI express så de bara tuta och köra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur några av er kan säga att en 4790K inte behöver uppgraderas. Starta ett spel som Battlefield 5 och CPUn kommer ligga på närmare 100% även på lägre grafik-inställningar oavsett modernare grafikkort. Samma gäller andra spel som är särskilt cpu-tunga och behöver fler än 4 trådar, alltså ofta 8.

Men finns ingen avsikt att köra modernare spel så är det kanske möjligt att få ut mer prestanda med ett nyare grafikkort, men då knappast något dyrare innan CPUn ändå kommer bli en flaskhals.

Kommer du spela i 1080p så klarar du dig nog bättre på att snåla in lite på grafikkort, planera att uppgradera till ett bättre senare. Kanske bara uppgradera CPU+Mobo+RAM nu. Det är rätt bra timing just nu att köpa tex en AMD-cpu

Behöver du övertygas, sök på din cpu och battlefield 1 eller 5 stuttering till exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sidde:

Förstår inte hur några av er kan säga att en 4790K inte behöver uppgraderas. Starta ett spel som Battlefield 5 och CPUn kommer ligga på närmare 100% även på lägre grafik-inställningar oavsett modernare grafikkort. Samma gäller andra spel som är särskilt cpu-tunga och behöver fler än 4 trådar, alltså ofta 8.

Men finns ingen avsikt att köra modernare spel så är det kanske möjligt att få ut mer prestanda med ett nyare grafikkort, men då knappast något dyrare innan CPUn ändå kommer bli en flaskhals.

Kommer du spela i 1080p så klarar du dig nog bättre på att snåla in lite på grafikkort, planera att uppgradera till ett bättre senare. Kanske bara uppgradera CPU+Mobo+RAM nu. Det är rätt bra timing just nu att köpa tex en AMD-cpu

Behöver du övertygas, sök på din cpu och battlefield 1 eller 5 stuttering till exempel.

@Sidde

Det är bättre om du du provar själv och sen skriver detta av egen erfarenhet.
Jag har en 4790K och den flaskar ej med ett gtx 1080, går att spela nyare spel utan problem och utan stutter.

Bra disk och minnen gör mycket annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Sidde

Det är bättre om du du provar och sen skriver detta av egen erfarenhet.
Jag har en 4790K och den flaskar ej med ett gtx 1080, går att spela nyare spel utan problem och utan stutter.

Nu är det så att jag skriver av egen erfarenhet, men visst, jag hade faktiskt bara en 4770k, så ja. det finns en viss skillnad i CPUn så det kanske magiskt fungerar bra med en 4790.
Men BF5 gick då fasiken inte att spela. Även på low så blev det framedrops ner till 45-50 i 64players banor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sidde:

Nu är det så att jag skriver av egen erfarenhet, men visst, jag hade faktiskt bara en 4770k, så ja. det finns en viss skillnad i CPUn så det kanske magiskt fungerar bra med en 4790.
Men BF5 gick då fasiken inte att spela. Även på low så blev det framedrops ner till 45-50 i 64players banor.

https://www.youtube.com/watch?v=FvKHcdt-FDY

100 fps är ju klart godkänt på ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja, de går att överklocka fint ser det ut som. Och det ser ut att gå riktigt bra.
Men jag skulle ändå säga att CPUn ska bytas ut om man ändå ska köpa nytt. Men med den överklockningen kanske det går att klämma ut något sista år på CPUn.

Edit: Och jag vill säga detta ur egen erfarenhet, just för att jag gav upp och skaffade en ny dator i somras helt enkelt istället. Då jag redan hade ett 1080 var det nästa uppgraderingsväg.
Hade en 4670 och köpte en begagnad 4770 för att se om det "räckte". Men det var helt enkelt för lite för att vara nöjd så jag tog tag i allt och köpte en ny cpu-generation...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

https://www.youtube.com/watch?v=FvKHcdt-FDY

100 fps är ju klart godkänt på ultra.

4790K går dock rejält varmt. Min förra som kördes i 4.4, låg mellan 75 - 85c (90 om vi räknar sommarvärme) i Battlefield 5.

Permalänk

Som det ser ut så kommer jag nog köra på ett 5700 xt då det verkar skilja ca 1000kr mellan det kortet och ett 2070s med extremt liten skillnad i prestanda. Någon som har andra åsikter om vilken variant av 5700xt som verkar bäst, eller är det asus strix som gäller som jag fick länkat tidigare?

Jättesnällt med all hjälp jag fått, kommer smälla in en störra SSD och även byta processorn om någon månad eller så. Får se om det landar på intel igen eller en AMD!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en snabb sväng! Hoppas att det är ok!

Behöver man ett bra moderkort för att överklocka en 4790k?
Har själv en, men aldrig klockat den.
Har en Hyper evo 212 och ligger aldrig över 70 celcius.

Dock är mitt moderkort en flaskhals tror jag, så vet inte om det är lönt att försöka överklocka den.

Permalänk
Medlem

@Grobar: Du behöver ett Z97-moderkort. Visst, olika moderkort klockar olika bra, men själva kriteriet är ett Z97-kort. Till OP; Satsa på ett Sapphirekort. De är bäst i klassen på AMD-sidan.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grobar:

Lånar tråden en snabb sväng! Hoppas att det är ok!

Behöver man ett bra moderkort för att överklocka en 4790k?
Har själv en, men aldrig klockat den.
Har en Hyper evo 212 och ligger aldrig över 70 celcius.

Dock är mitt moderkort en flaskhals tror jag, så vet inte om det är lönt att försöka överklocka den.

Det största problemet är moderkortets strömförsörjning till CPU'n. En enklare strömförsörjning kan göra det svårare att nå hög stabil hastighet. Men det är bara att prova. Hyper Evo 212 kan vara ett lika stort problem som moderkortet. Det är en bra men basic kylare, men kan vara svårt att få riktigt bra fart med den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Grobar:

Vad är det för moderkort? Några icke z87/z97 fick BIOS som tillät överklockning (fast kanske togs bort igen i senare BIOS), det är även möjligt att ditt moderkort har Multicore Enhancement som gör att du kan få 4,5 Ghz turbo på alla kärnor.

Permalänk
Medlem

ASUS B85M-G, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, VGA, DVI, HDMI,
Haswell

Är informationen jag får fram!

Permalänk

Har efter tips siktat in mig på ett 5700 XT, tackar för alla svar och råd!

Nu blir alltså nästa problem, vad parar man det med för processor? Även där har AMD kommit sjukt starkt i dagsläget vet jag, finns det någon specifik anledning att köra på just en AMD cpu bara för att jag har AMD gpu? Eller är det totalt irrelevant och jag borde välja cpu efter det som är mest värt rakt av?

Det kommer bli att jag byter ut det mesta i burken, har 16gb DDR 3 så det blir både minnen och moderkort också så allt lirar med varandra. Men vad skulle ni tipsa om för processor? Precis som grafikkort så vill jag lägga mig något steg under värsting men är beredd att punga ut lite så det räcker några år. Har kört intel idag så klart men har inget emot att stoppa in en AMD!

i7-9x och Ryzen 7 känns lite väl kanske, "behöver" man lägga sig på den nivån eller är ryzen 5 och en lägre intel lika dugliga? Det är ju också några tusenlappar man sparar in och kan lägga på SSD osv.