ssd visar bara halva kapaciteten

Permalänk

ssd visar bara halva kapaciteten

tjenare.

har stött på ett problem som jag inte lyckas lösa.
fixade en ny ssd som jag ville lägga över windows på.
Letade då på ett program för att klona den föregående disken till den nya.
följde en video på yt för hur man skulle göra men missade en punkt.

gamla ssd var på 250gb
den nya ssd ligger på 500gb

trodde att allt gick bra tills jag såg att den nya disken visade total storlek på 250gb fast den har en kapacitet på 500gb.
har provat att gå in i diskhanteringen och försökt utöka utrymmet men det går inte.

Mvh

Permalänk

@fkarlsson97:
”Det går inte” som i att Windows inte ser mer utrymme på den fysiska enheten, eller ”det går inte” som i att Windows inte låter dig utöka volymen trots att du ser mer plats på disken?

Det första att göra är att ta en backup.
Med det gjort, kolla hur din disk ser ut: I normala fall har du en boot/UEFI-volym och en system/data-volym. Det kan hända att du också har en eller flera ytterligare volymer (återställningspartition, eller liknande). Du kan inte utöka din Windowspartition bortom en annan partition på hårddisken, utan finns en sådan behöver den antingen flyttas till slutet av disken eller tas bort.

Slutligen är det också så att Windows grafiska diskverktyg ibland skiter sig så man får göra jobbet från en kommandoprompt eller från ett tredjeparts diskhanteringsverktyg. Det är inte ofta längre, men det händer.

Termer att söka efter: diskpart (Windows kommandoradsverktyg), gparted (Linuxbaserat diskhanteringsverktyg).