Aktiv Displayportkabel 10m för att klara 3440x1440 i 95hz

Permalänk
Medlem

Aktiv Displayportkabel 10m för att klara 3440x1440 i 95hz

Hej!
Någon som har erfarenhet av att använda aktiv displayportkabel för att klara av 10m längd? Kör 3440x1440 i 95hz (och adaptiv sync borde väl inte spela någon roll).

Finns att köpa aktiv DP-kabel från amazon.de för under 200kr medan Dustin tar 1000kr (!)
Läst lite och tolkat det som att det inte alltid fungerar för alla grafikkort/skärmar så man skulle ju helst vilja få hem och testa och kunna lämna tillbaka smidigt, och där är amazon sämre.

Någon som har erfarenhet/tips?

Permalänk
Bildexpert 📺

@lindstroem: Tror och har för mig att adaptiv synk, G-sync etc. använder Aux-kanalen på DP för att hantera synkroniseringen. Så en aktiv förlängning måste hantera detta på något sätt.

I övrigt, om ingen annan kan komma med mer erfarenhet är du vår man i djungeln med en tom karta just nu.

Permalänk
Medlem

Linus techtips har typ tästat det. Fast jag tror det mer var en aktiv kabel för allt så bild usb ljud mm så kan varit en thunder bolt kabel kanke. Eller så har det gort båda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I övrigt, om ingen annan kan komma med mer erfarenhet är du vår man i djungeln med en tom karta just nu.

Haha jajjemen! Tar på mig expeditionshatten och lägger en beställning och återkommer då

Har tänkt att flytta ut datorburken bakom soffan vid ett fönster där det får färsk luft från en ventilationskanal och sedan dra en USB-kabel till en USB-hubb för att driva tangentbord/mus/ljud och en DP-kabel för bilden, samt hitta något lämpligt sätt för datorn att starta på distans (kan nog bara vakna med mus/tangentbord, inte starta så kollar på det. Så blir det en clean lösning för skrivbordet samt undanröjer jag det siiista av fläktljudet som nu ändå är nära nere på noll (max RPM är 1200 på GPU:n vid maxbelastning)

Eventuellt blir det en sånhär:
https://www.amazon.de/SilverStone-SST-ES02-USB-Funk-Fernbedie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@lindstroem: Tror och har för mig att adaptiv synk, G-sync etc. använder Aux-kanalen på DP för att hantera synkroniseringen. Så en aktiv förlängning måste hantera detta på något sätt.

I övrigt, om ingen annan kan komma med mer erfarenhet är du vår man i djungeln med en tom karta just nu.

Så kommer återrapporteringen!
Jag provade att köpa denna Deltaco 10m displayport för 156kr med argumentet att om det inte funkar så kan jag bara ha kvar den ändå; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3665013

På kartongen står det "30Hz UHD Max" vilket gjorde mig väldigt skakis till köpet. Som referens har jag en Samsung S35j55w (https://www.displayninja.com/samsung-s34j55w-review/) och grafikkortet är Gigabyte 2070 Super Gaming OC. Skärmen är överklockad från 75hz till 95hz och upplösningen är 3440x1440. Som test körde jag Pendulum G-sync Pendulum demo som är ett bra verktyg för att granska stabil HZ/Sync för att identifiera Screen Tearing.

Vid 95hz så syntes liite screen tearing med nya kabeln som ej fanns vid den gamla, men när jag sänkte till 90hz så glider den på mycket stabilt! Så 3440x1440 90hz verkar stabilt med billigaste 10m displayport kabeln och det hz-tappet kan jag köpa Några andra test man borde göra som ni kommer på?

Annars är planen att dra runt en tjusig kabelkanal och sedan gömma datorn bakom soffan

EDIT: Även testat mot potentiell frameskipping (https://www.testufo.com/frameskipping) och det var lögnt

Permalänk
Bildexpert 📺

@lindstroem: För att vara en chansning för 156 kronor var det inte alls dumt!

Permalänk
Medlem

Skulle själv köpa en 10-meterskabel från Kjell, och lämna tillbaka om det inte fungerar eftersom de har så pass bra returpolicy. Chansen att det fungerar är medelhög-ish skulle jag säga - Har själv en 15-meters passiv Blueconn-kabel som förlänger HDMI:n som går till mitt Oculus Rift. I ditt fall är ju 4K@95Hz aktuellt, vilket är mycket svårare att pusha ut genom en kabel oavsett längd, men det kan vara värt ett försök.

Om du testar så är det viktigt är att kabeln är från antingen Blueconn eller Nikabe, eftersom deras ledare är i rent koppar, vilket man inte får med det billigaste sortimentet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Update! Nej satan detta var inte bra, skärmen går inte ned i viloläge utan vaknar och söker kontakt om och om igen och även problem med att posta. Såååå skitkabel troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle själv köpa en 10-meterskabel från Kjell, och lämna tillbaka om det inte fungerar eftersom de har så pass bra returpolicy. Chansen att det fungerar är medelhög-ish skulle jag säga - Har själv en 15-meters passiv Blueconn-kabel som förlänger HDMI:n som går till mitt Oculus Rift. I ditt fall är ju 4K@95Hz aktuellt, vilket är mycket svårare att pusha ut genom en kabel oavsett längd, men det kan vara värt ett försök.

Om du testar så är det viktigt är att kabeln är från antingen Blueconn eller Nikabe, eftersom deras ledare är i rent koppar, vilket man inte får med det billigaste sortimentet.

Tror du HMDI klarar av +90hz i 3440x1440? Trodde bara DisplayPort pallade det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Tror du HMDI klarar av +90hz i 3440x1440? Trodde bara DisplayPort pallade det?

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste HDMI-standarden stödjer eventuellt det, men menade mest att du bara kunde försöka med en bra passiv displayport-kabel gjord på 99,9% syrefritt koppar (OFC) istället för något aktivt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Senaste HDMI-standarden stödjer eventuellt det, men menade mest att du bara kunde försöka med en bra passiv displayport-kabel gjord på 99,9% syrefritt koppar (OFC) istället för något aktivt.

Okej, men produkterna du nämnde var HMDI eller? Surt att inga lokala butiker har DisplayPort 10m så man kan köpa och testa. Köper nog en 7,5m hdmi med bra kvalitet från Kjell för runt ~600 och testar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad HDMI-standarden "stödjer" har sällan betydelse. Det som har betydelse är vad produkten hanterar. De modernaste HDMI-produkterna på marknaden idag arbetar med 18 Gbps som högst vilket faktiskt räcker till 100 Hz och 3440x1440 – går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

@lindstroem: Ifall det är en Samsung S34J55W du har kan det vara värt att testa HDMI-kabel – om den når full 18 Gbps-bandbredd över HDMI vill säga. Det är inte självklart.

Du tappar dock adaptiv sync via HDMI från ett RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad HDMI-standarden "stödjer" har sällan betydelse. Det som har betydelse är vad produkten hanterar. De modernaste HDMI-produkterna på marknaden idag arbetar med 18 Gbps som högst vilket faktiskt räcker till 100 Hz och 3440x1440 – går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

@lindstroem: Ifall det är en Samsung S34J55W du har kan det vara värt att testa HDMI-kabel – om den når full 18 Gbps-bandbredd över HDMI vill säga. Det är inte självklart.

Du tappar dock adaptiv sync via HDMI från ett RTX 2070 Super.

Aj satan mkt bra input där Laxpudding, behöver adaptiv sync och visste inte att det var låst till DP men det stämmer (dämmit!)
Då blir det att se över vad man ska testa för kabel härnäst... Jädra svår avvägning på prisnivå, dvs för billig och lägre chans att funka så måste man skicka tillbaka den för att sedan beställa en ny vilket ökar kostnaden vilket skulle motivera dyrare kabel direkt.. samtidigt kabel för 1000 spänn så kunde jag köpt ett bra mkt roligare grafikkort..

Permalänk
Medlem

Update: Ny kabel beställd! Får vi se om denna funkar bättre
https://www.computersalg.se/i/4010221/digitus-displayport-ans...

Permalänk
Medlem

Update, nejdu! Aktiv 866kr-kabel var SÄMRE än en deltaco 180kr kabel! Deltacon kan driva 3440x1440hz i 90hz medan länkade kabeln i inlägget ovan max kan driva 70-75hz. Utöver detta så skapar denna problem med att hårdvarumenyn på skärmen är låst till system och man kan bara ändra freesync & dp-version, inget annat. Förjädra spännande men kan bara anta att den aktiva aspekten av kabeln dummar ned datorsignalen något rejält. Dock har denna inga problem att boota med datorn och somnar korrekt.

Så blir retur på ovan kabeln och att jaga vidare...

Som det är just nu kör jag vidare med Deltaco-kabeln och får manuellt stänga/Starta av skärmen istället och starta den ~10s senare efter datorboot då jag väl startar om datorn

Permalänk
Bildexpert 📺

@lindstroem: "Aktiva" kablar av den typen – det är snarare en passiv signal-EQ av någon form – brukar vara just hit or miss. Säger sig självt att ifall det är en passiv krets som ska anpassa signalen efter en given situation så gäller det också att din situation är väldigt lik den situation ingenjörerna hade i åtanke när de konstruerade kabeln.

Aktiva optiska kablar, AOC verkar vara vägen att gå. Finns en hel del om man googlar och priserna verkar inte vara så farliga som för ett par årsedan. AOC-kablar fungerar utmärkt med HDMI. Räkna med åtminstone 1500+ kronor för 10 meter DP AOC-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@lindstroem: "Aktiva" kablar av den typen – det är snarare en passiv signal-EQ av någon form – brukar vara just hit or miss. Säger sig självt att ifall det är en passiv krets som ska anpassa signalen efter en given situation så gäller det också att din situation är väldigt lik den situation ingenjörerna hade i åtanke när de konstruerade kabeln.

Aktiva optiska kablar, AOC verkar vara vägen att gå. Finns en hel del om man googlar och priserna verkar inte vara så farliga som för ett par årsedan. AOC-kablar fungerar utmärkt med HDMI. Räkna med åtminstone 1500+ kronor för 10 meter DP AOC-kabel.

Tack Laxpudding +1500kr går helt bort för bekvämligheten att slippa starta/stänga av skärmen manuellt, för denna peng hade jag kunnat köpa och en 2080 Super och undervolta skiten ur den så den skulle vara helt knäpptyst

Vad tror du om DP 1.4 istället? Då den har bättre bandbredd och rimligen borde lira snällt med skärmen/datorn? Exempelvis nedan som kostar 80 EUR (tänkte inte köpa den för det priset men förhoppningsvis fortsätter de droppa och kanske något bra erbjudande kommer under black friday)
https://www.amazon.de/dp/B00V7NOST8/ref=sr_1_5?keywords=displ...

Förvisso så stödjer bara min skärm DP 1.2, men den är väl ändå nedskalningsbar från 1.4 till 1.2 och man ändå kan dra nytta av en bättre kabel-lösning? Vad tror du?
https://www.samsung.com/se/monitors/led-sj55w/

Permalänk
Bildexpert 📺

@lindstroem: DP 1.4 och 1.2 är versionsnummret som står på förstabladet på den pdf-fil som utgör själva specifikationen. Det finns inte versionummer på kablar och det är inga versioner som ska nedskalas. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Du behöver en DP-kabel som klarar av den önskade bandbredden i den längd och den situation du har kabeln i. Inte helt lätt med långa kablar. Så det har inget att göra med att någon kallar kabeln för "1.2" eller "1.4" i butiken. Det har att göra med ifall kabeln är tillräckligt bra eller inte för det du vill göra med den. Där har du som du märkt upplevt rätt blandat resultat.

Kabeln du länkar till för €84 är dock en optisk kabel där tillverkaren talar i klartext om att den ska arbeta med HBR3-hastighet. Så allt ser än så länge mycket positivt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@lindstroem: DP 1.4 och 1.2 är versionsnummret som står på förstabladet på den pdf-fil som utgör själva specifikationen. Det finns inte versionummer på kablar och det är inga versioner som ska nedskalas. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Du behöver en DP-kabel som klarar av den önskade bandbredden i den längd och den situation du har kabeln i. Inte helt lätt med långa kablar. Så det har inget att göra med att någon kallar kabeln för "1.2" eller "1.4" i butiken. Det har att göra med ifall kabeln är tillräckligt bra eller inte för det du vill göra med den. Där har du som du märkt upplevt rätt blandat resultat.

Kabeln du länkar till för €84 är dock en optisk kabel där tillverkaren talar i klartext om att den ska arbeta med HBR3-hastighet. Så allt ser än så länge mycket positivt ut.

Tack! Det som är så nedrans frustrerande bara är ju att bandbredden var utmärkt på deltaco-kabeln och ok på den dyrare, men att andra specifika signalproblem uppstår relaterat till funktion snarare än ”rå prestanda”. Förbaskat intressant dock

Jag för dialog med några leverantörer om fler vill chansa och stå för fri returfrakt annars sitter jag på händerna ett tag, men uppdaterat tråden då jag har nyheter ;-D

Skickades från m.sweclockers.com