Snabbare och enklare med nästa stora uppdatering till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Snabbare och enklare med nästa stora uppdatering till Windows 10

Höstens stora uppdatering av Windows 10 får namnet November 2019 Update och tillför nästan inga nya funktioner, utan sätter prestanda och stabilitet i första rummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att det blir bättre integration med telefoner. Det behövs rent allmänt med alla olika devicer man har. Det hade varit fint om allt varit helt sömlöst med åtkomst av filer utan att man ska behöva konfa en jävla massa och installera 20 olika appar hit och dit.

Samma sak med SMS, o.s.v.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en gång per år är högst tillräckligt för dessa ominstallationer.

Permalänk
Avstängd

Versionen där, är det den som kommer i November eller är det en prewiev?

Permalänk
Medlem

"Med uppdateringen i november växlar Microsoft till en mindre komplicerad och tung metod där installationen sker genom en vanlig Windows Update-uppdatering."

om man kör 1903 kan vara bra att veta

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Jimsofie: tänker du på Windows Insider-versionen som nämns i slutet av nyheten? Det är Build 18363.418 Microsoft refererar till, och den ligger till grund för den uppdatering som rullas ut i november. Windows Insider-medlemmar kan testa den redan nu, och skulle de upptäcka några större bekymmer i den åtgärdas det sannolikt till novemberuppdateringen. Men med tanke på att det inte är långt kvar nu lär detta vara mer eller mindre exakt det som rullas ut i november.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Jimsofie: tänker du på Windows Insider-versionen som nämns i slutet av nyheten? Det är Build 18363.418 Microsoft refererar till, och den ligger till grund för den uppdatering som rullas ut i november. Windows Insider-medlemmar kan testa den redan nu, och skulle de upptäcka några större bekymmer i den åtgärdas det sannolikt till novemberuppdateringen. Men med tanke på att det inte är långt kvar nu lär detta vara mer eller mindre exakt det som rullas ut i november.

Ok, tack

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör 18999.1 via insider, funkar hur smidigt som helst!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Printscreen:

Jag kör 18999.1 via insider, funkar hur smidigt som helst!

Låter fina fisken!

Är mycket sugen på att spana in det förbättrade turbostödet, ska definitivt hoppa på insidertåget för den här specifika uppdateringen iallafall. I största allmänhet är jag rätt kass på att vänta på saker och ting måste erkännas... November känns långt bort!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Hedersmedlem

Jag märkte under september att jag inte fått in 1903-uppdateringen på hemdatorerna.
Varken min surface pro 3, min stationära eller tjejens HPlaptop hade blivit uppdaterade.
Och att söka efter uppdateringarna gav inget heller. Har inga blockers eller modifiers i datorerna som ställer till det.
Kanske beror det på pihole. Men ja, vanliga småuppdateringar kommer ju fortfarande in. Märkligt.
Så det fick bli manuell uppdatering till vårens update förra månaden ;).

Ska fixas aningen snabbare nu när höstuppdateringen kommer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dert var väldigt vad det dröjer då! Vill ju ha uppdateringen till schemaläggaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så man kan låta både Google OCH Microsoft avlyssna ens telefonsamtal och SMS nu?
Och jo, jag vet att båda samlar data om mig i detta nu. Men i dagsläget samlar inte Microsoft mina telefondata, eller wait. Jag använder Outlook. *backs away slowly*

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tony32:

Så man kan låta både Google OCH Microsoft avlyssna ens telefonsamtal och SMS nu?
Och jo, jag vet att båda samlar data om mig i detta nu. Men i dagsläget samlar inte Microsoft mina telefondata, eller wait. Jag använder Outlook. *backs away slowly*

Oroa dig inte de vill oss bara väl.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har för mig att de ska ändra typen av uppdateringar efter denna uppdatering.
Två stora uppdateringar per år blev lite för mycket.
På våren kommer den stora uppdateringen och på hösten en mindre uppdatering.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

@Ozzed:
Det stod väl att de som vill kan installera uppdateringen nu?

Citat:

Microsoft har spikat den slutgiltiga versionen som kommer ligga till grund för den skarpa lanseringen, och på Windows Insider-bloggen beskriver företaget hur versionen kan installeras redan nu för den som inte vill vänta.

Eller måste man vara en Windows Insider för det?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Galadhnen: allt som krävs är att du går med i Windows Insider, vilket görs väldigt enkelt. I inställningar för Windows 10 går du helt enkelt in i sektionen Uppdatering och säkerhet och scrollar ner till alternativet Windows Insider Program i den vänstra kolumnen. Där klickar du på knappen Kom igång, och vips är du med. Olika versioner är olika stabila, men nu när den stora uppdateringen snart är här är Windows Insider-versionen sannolikt utan större bekymmer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Ozzed:
Det stod väl att de som vill kan installera uppdateringen nu?

Eller måste man vara en Windows Insider för det?

Verkar som man måste vara insider.

If you want to install the new update, then you’ll need to first sign up to be a Windows Insider. Microsoft has provided step-by-step instructions on how to do this in the blog post announcing the name of the new update. Meanwhile, the company is also taking steps towards its next update. It says that testers on its slightly less stable “Slow Ring” insider program will soon be moved on to Windows 10’s 20H1 update, currently due for release in the first half of 2020.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ozzed:

Dert var väldigt vad det dröjer då! Vill ju ha uppdateringen till schemaläggaren.

Det blev åtminstone halvvägs in i augusti utan att 1903 dök upp i min windows update (i somras såg jag under en kortare tid en text om att det var på väg, men att något "problem" med någonting i min dator som den inte närmare specifierade behövde fixas. Sedan försvann den texten lika huxflux som den dök upp, och uppdateringen fortsatte lysa med sin frånvaro.)

Så till slut tröttnade jag och laddade hem den manuella uppdateraren och körde den, gick 100% smidigt och inget alls slutade funka. Inte en enda jäkla grej! Så varför den ska hålla på och jobba sig och gömma undan uppdateringen i windows update i flera månader utan förklaring begriper jag inte.

Skrivet av Ozzed:

Verkar som man måste vara insider.

Ja, men det är busenkelt att bli det - förutsatt att man har ett MS-konto såtillvida. Och det nästan tvingar ju microfjopp en att skapa nuförtiden, så det har kanske de flesta redan. Annars kan man ju inte använda MS store med mera ens om man bara vill ha gratisprogram...

Man bara klickar några gånger med musen, startar om datorn och sedan kan man söka manuellt i windows update och så dyker förhandsversionen upp där. Kör den nu på min burk och jag inbillar mig att jag faktiskt får lite lägre temp på prollen när jag kör folding på den, och minst lika hög prestanda eller kanske lite till (16 trådar ger ~125kppd.) Önsketänk säkert, men men...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Kommer funktionen med att välja snabbaste kärna även gälla gen 1 ryzen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

... om man kör 1903 kan vara bra att veta

Skrivet av Söderbäck:

Jag märkte under september att jag inte fått in 1903-uppdateringen på hemdatorerna.
... Så det fick bli manuell uppdatering till vårens update förra månaden ;).

Datorerna hemma hos mig fick uppdateringen automatiskt under september.

Ett halvårs fördröjning är väl inget...