AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Lika bra att dra igång denna tråd.

Zen 3 aka Vermeer är nästa kodnamn för AMD's Ryzen processorer. Det är mycket troligt att det blir 4000 serien, och beräknas släppas någon gång under 2020 (troligtvis Q3). Noterbart är att AMD slopade zen+2 och gick direkt till zen 3.

Key changes from Zen 2
7 nm+ process (from 7 nm) , 20% more density and 10% power reduction compared to Zen 2. EUV (Enhanced Ultra Violet) lithography 7nm+.

Vermeer kommer stödja nuvarande socket AM4, och det blir den sista i ryzen serien som gör det.

Permalänk
Medlem

Enligt en källa så har zen3 mer än 8% better IPC än zen 2. Lovande.

http://www.redgamingtech.com/zen-3-ipc-gains-are-greater-than...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att en CCX blir 8-kärnig med exklusiv L3 på 32MB är också en stor nyhet, bara en CCX Per chiplet alltså I stället för två som det är nu.

Permalänk
Medlem

Åtta procent högre IPC räcker nästan för att komma ikapp Intel när skillnaden i klockfrekvens är medräknad. Då kanske fjärde generationens Ryzen äntligen kan bli jämbördig. Nu kommer jag få ännu jobbigare att välja uppgradering nästa år, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Åtta procent högre IPC räcker nästan för att komma ikapp Intel när skillnaden i klockfrekvens är medräknad. Då kanske fjärde generationens Ryzen äntligen kan bli jämbördig. Nu kommer jag få ännu jobbigare att välja uppgradering nästa år, haha!

Man är ju entusiast blir nog en prolle i 4000 serien nästa år. Lika bra att uttnytja AM4 till max.

Permalänk
Medlem

Härligt, då får min 2700x hänga kvar till 4000-serien

Permalänk
Medlem

Hur troligt är det att moderkort med B450 kommer att stödja 4000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur troligt är det att moderkort med B450 kommer att stödja 4000?

Troligt. Det är ju AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Att en CCX blir 8-kärnig med exklusiv L3 på 32MB är också en stor nyhet, bara en CCX Per chiplet alltså I stället för två som det är nu.

Faktiskt. Det är väl det som hållit tillbaka spelprestandan i vissa fall?
tyckte de borde erbjudit detta tidigare. åtminstone på sina quadcores istället för 2+2 eller 1+3 och liknande. Förstår dock om de vill använda alla chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Troligt. Det är ju AM4.

Visst. Men bara för att det är AM4 så är det ingen garanti att det fungerar på B450. Exempelvis så fungerar inte A-seriens AM4 till B450.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag sitter med ett B350 moderkort, spännande om de erbjuder stöd för 4000-serien på denna.
Rent krasst sitter det mesta i SoC-delen och borde inte skillja sig nämnvärt mot hur den interface:ar mot moderkortet. Dvs, bara mikrokod som behövs läggas till.

Hänger ju dock på att det inte är för mycket nytt som ska klämmas in som moderkortet ska veta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sitter med ett B350 moderkort, spännande om de erbjuder stöd för 4000-serien på denna.
Rent krasst sitter det mesta i SoC-delen och borde inte skillja sig nämnvärt mot hur den interface:ar mot moderkortet. Dvs, bara mikrokod som behövs läggas till.

Hänger ju dock på att det inte är för mycket nytt som ska klämmas in som moderkortet ska veta om.

Passa på att flasha BIOS innan du gör av med den gamla CPUn ifall det blir problem som det kan bli för varje ny CPU

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@AMD-FX: Har väl inte riktigt planerat att göra några inköp. Har även en extra R5 1600 för bios-flashning som bör fungera i de flesta moderkorten om min nuvarande R5 2600 inte vill vara med och leka.

Den största frågan är nog snarare om Asus släpper bios till mitt moderkort då styrkretsen är en av de äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@AMD-FX: Har väl inte riktigt planerat att göra några inköp. Har även en extra R5 1600 för bios-flashning som bör fungera i de flesta moderkorten om min nuvarande R5 2600 inte vill vara med och leka.

Den största frågan är nog snarare om Asus släpper bios till mitt moderkort då styrkretsen är en av de äldre.

Kan vara ett problem med äldre moderkort att moderkort tillverkarna inte får plats med BIOS de flesta använder 16 megabyte EEPROMs och redan när Ryzen 3xxx släpptes så visade sig att de hade ont om utrymme.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Kan vara ett problem med äldre moderkort att moderkort tillverkarna inte får plats med BIOS de flesta använder 16 megabyte EEPROMs och redan när Ryzen 3xxx släpptes så visade sig att de hade ont om utrymme.

Jo, det man får göra är ju att man fimpar stöd för äldre processorer. Det är ju inget problem om man går upp. Frågan är snarare OM det släpps. Inte gratis att ge support på ett moderkort som släpptes 2017 när det finns många nyare och mer spännande moderkort.

Permalänk
Medlem

Lovade mig själv att inte köpa en enda datapryl nästa år, men det drar hårt i dataprylköpartarmen. Lutar åt 12-16 kärnors 4000 serien just nu 😋

Permalänk
Medlem
Permalänk
Nyhetschef & forumansvar

@SectionX2 Bra initiativ att starta tråden! Jag klistrade den i toppen nu.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Blir denna tråd i slutändan lika stor som "Matisse" tråden?

Ser fram emot en 12 alt. 16 kärnig Ryzen 4000-CPU till AM4 sockeln - blir nog ett perfekt avslut för denna inför sockel AM5 (?) och DDR5!

Permalänk
Medlem

Äh jag väntar på denna istället för att uppgradera ni till x3000-serien, lika bra när det ändå är hyffsat nära

Permalänk
Medlem

Ryzen 4000 kommer slutet av nästa år:

-introducerar X670 chipset
-kommer att ha AM4 support

https://redirect.viglink.com/?format=go&jsonp=vglnk_157530595...

Permalänk
Medlem

Känns mer lugnt nu när jag skaffat 3700X då och inte känner att man blir direkt overshadowed. Lite av ångesttankar i bollen

Permalänk
Medlem

Så det är helt 100% officiellt att det är AM4 på Ryzen 4k?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Så det är helt 100% officiellt att det är AM4 på Ryzen 4k?

Om den inte skulle ha AM4 så skulle AMD ljuga rätt hårt med de utlovade stöded!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kan de få till en trippel-chiplet-lösning med 24 kärnor/48 trådar på toppmodellen av Ryzen 4000 desktop? Eller finns det arkitekturella begränsningar för udda antal CCD?

Med tre CCD-chiplets kan man få 24 kärnor om de har åtta kärnor var som dagens Ryzen 3000. L2+L3-cachen skulle totalt bli 108 MB (12+96, dvs 24x0.5 + 3x32) om den har samma struktur som dagens.

Lekte ihop en fejkad Ryzen 4000 i blender. Alla komponenter är samma storlek inbördes som Ryzen 3000, så rent ytmässigt får tre CCD plats.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Ok!; jag mindes att de sa att det var stöd fram till 2020, men det kanske även var stöd hela 2020 också då.

@cyklonen: Det går nog att skohorna in 3st chiplets, men frågan är om det går att dra ledningsbanorna på ett bra sätt till i/o-die då?

Känner att jag nog ska invänta en 4900x istället för 3950x eventuellt om det är AM4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Vad tror ni, kan de få till en trippel-chiplet-lösning med 24 kärnor/48 trådar på toppmodellen av Ryzen 4000 desktop? Eller finns det arkitekturella begränsningar för udda antal CCD?

Med tre CCD-chiplets kan man få 24 kärnor om de har åtta kärnor var som dagens Ryzen 3000. L2+L3-cachen skulle totalt bli 108 MB (12+96, dvs 24x0.5 + 3x32) om den har samma struktur som dagens.

Lekte ihop en fejkad Ryzen 4000 i blender. Alla komponenter är samma storlek inbördes som Ryzen 3000, så rent ytmässigt får tre CCD plats.

https://i.imgur.com/QSaR1Jx.jpg

16 kärnor för desktop, vill du ha fler lär nog Threadripper vara alternativet.
Det kan bli att 12 kärnor börjar bli standard vs vad dagens 8 kärnor är.
så fler än 16 kärnor lär inte ske.

Permalänk
Rekordmedlem

16 kärnor och grafik är det jag vill ha (till att börja med)

Permalänk
Avstängd

2021 vi kan ha 5nm som verkar vara en framgångsrik tidig node.
amd kan producera zen 3 eventuellt zen4 samt kanske radeon rdna på 5nm under 2021.

https://wccftech.com/amd-zen-4-5-nm-launching-2021/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

16 kärnor för desktop, vill du ha fler lär nog Threadripper vara alternativet.
Det kan bli att 12 kärnor börjar bli standard vs vad dagens 8 kärnor är.
så fler än 16 kärnor lär inte ske.

Jag tror personligen att det inte dröjer många år tills 32 kärnor blir vanligt. Noderna krymper och det blir svårt att få högre frekvenser. Bättre ipc och fler kärnor är framtiden.

https://www.tomshardware.com/news/amd-cto-mark-papermaster-mo...