AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Finns ingen anledning egentligen att köra på CPU-temp i CAM när man kan välja att gå efter vätsketemperatur.

Ja går endast efter deras rekommendation just nu
Dem nämner att gå efter GPU alt Vätsketemperatur just nu, :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
https://blog.nzxt.com/ryzen-5000-series-update/

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Karate Taco Hos Hardware Unboxed är skillnaden 73 vs 69 grader average (71 vs 77 C max).
Det är ju bara att ställa in så fläktarna inte varvar max förrän tempen är mycket högre så är ljudproblemet borta.

Det är inte helt säkert att det går att uppnå kombinationen acceptabel ljudnivå + godkänd temperatur. Jag kanske behöver överstiga nuvarande volym, och det är något jag helst slipper. Nej, rättare sagt, det är något jag vägrar göra. Idag sitter en OCad 7600K som har rätt hög tdp vid OC, så det borde ju vara likvärdigt tycker man.

Skrivet av tellus82:

Bara som ett tips, moderkort och vilken mjukvara de kör kommer påverka temperatur väldigt mycket, hur det sedan ställs in kommer också påverka en hel del. Därför kan det bli lite vanskligt att välja processor baserat på vad någon annan rapporterar att de får om de inte heller talar om variablerna. 5800x och 5900x har samma tdp och 5800x ska i normala fall dra lite mindre effekt än 5900x, anandtech såg 131w som peak förbrukning för 5800x medans 5900x hamnade på 142w, detta kan du översätta till värme nästan direkt från processorn. Skillnaden ligger i att man får en högre koncentrering av värme på en mindre yta hos 5800x men den totala värmeenergin är mindre hos 5800x än 5900x. Med ett annat program testat fick de upp förbrukning till 140w på 5800x och 142w på 5900x så i en del scenarion så kan de dra praktiskt taget samma effekt vilket beror på att de har exakt samma begränsning i PPT/EDC/TDC.a

Förhoppningsvis är det så det är. Detta gjorde mig orolig, men förhoppningsvis är det ett isolerat problem: https://forums.guru3d.com/threads/review-amd-ryzen-7-5800x-pr...

Jag är en ivrig person och Webhallen har precis grönbockat min 5800X så det blir nog att ta hem den. Egentligen sugen på 5900x som nämnt, pris/prestanda, osv. I näst-värsta fall blir det "eco-mode". Ju mer jag läser verkar 80C vara en acceptabel temperatur, förhoppningsvis kan jag få det med ett 3080 i burken utan att öka fläkthastigheten på mina Noctua D14 alls. Just nu kör de i 700 RPM och det är min smärtgräns för ett i övrigt ljudlöst system. I absolut värsta fall blir det Sweclockers-marknad och att byta upp eller ned mig till 5600x/5900x, förmodligen 5600x pga bang for the buck och tdp.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Nej, inte manuell men jag har ställt in den på silent i biosen.

Iaf mycket lägre än de temperaturer som ett gäng 5800X ägare redovisat

Skrivet av Karate Taco:

Förhoppningsvis är det så det är. Detta gjorde mig orolig, men förhoppningsvis är det ett isolerat problem: https://forums.guru3d.com/threads/review-amd-ryzen-7-5800x-pr...

Jag är en ivrig person och Webhallen har precis grönbockat min 5800X så det blir nog att ta hem den. Egentligen sugen på 5900x som nämnt, pris/prestanda, osv. I näst-värsta fall blir det "eco-mode". Ju mer jag läser verkar 80C vara en acceptabel temperatur, förhoppningsvis kan jag få det med ett 3080 i burken utan att öka fläkthastigheten på mina Noctua D14 alls. Just nu kör de i 700 RPM och det är min smärtgräns för ett i övrigt ljudlöst system. I absolut värsta fall blir det Sweclockers-marknad och att byta upp eller ned mig till 5600x/5900x, förmodligen 5600x pga bang for the buck och tdp.

Verkar sitta i samma båt som dig. Lite i panik beställde jag båda men i fel ordning vilket gör att min 5800X snart är på G men 5900X antagligen lär dröja till Dec.

Dock måste jag säga att de 5800X ägare som rapporterar normala temperaturer (upp till 75C i CB20 MC tester) verkar ha fått bra exemplar som boostar över 5GHz och har fin all-core. Så har man tur kan man bli nöjd, dock verkar det att man garanterat blir nöjd med en 5900X vilket gör hela situationen mindre stressig.

Edit: Personen på Guru3D du länkade skrev att han fick sin ersättningsprodukt idag och ska testa den imorgon. Mao får vi iaf reda på om det var ett isolerat problem eller ej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med PBO för er som fått era CPUer?
Har en 5600X på ett b550 tomahawk, med PBO påslaget så singlecore boostar cpun till 4,75GHz och allcore till 4,65. Dock med 1,30-1,32V allcore. Känns instinktivt som att det är något hög spänning för cpun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lmann:

Hur ser det ut med PBO för er som fått era CPUer?
Har en 5600X på ett b550 tomahawk, med PBO påslaget så singlecore boostar cpun till 4,75GHz och allcore till 4,65. Dock med 1,30-1,32V allcore. Känns instinktivt som att det är något hög spänning för cpun...

Så länge temp och ström hålls inom rimlig gräns behöver det inte vara farligt alls, med PBO styrs det fortsatt av kiselhälsa så du behöver inte oroa dig. Lägg på extrem last och det kommer troligen sänka spänning lite mer än så. Sen beror det på vilken spänning du läser av också, Vcore SVi2 i HWiNFO är väl den mest exakta vad vi vet, resten kan visa ganska fel. VID ska man inte läsa som spänning som cpu får utan VID är det som processorn vill ha, det är sällan samma sak.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Lmann:

Hur ser det ut med PBO för er som fått era CPUer?
Har en 5600X på ett b550 tomahawk, med PBO påslaget så singlecore boostar cpun till 4,75GHz och allcore till 4,65. Dock med 1,30-1,32V allcore. Känns instinktivt som att det är något hög spänning för cpun...

Nu minns jag inte vart AMD sagt detta men Ryzen ändrar spänning 250 ggr snabbare än den snabbaste tredjeparts mjukvara kan läsa av spänningen. Så om du har nåt mätprogram inställt på att visa max värde så kan det helt enkelt vara slumpen som avgör om detta mätprogram råkar läsa av när kärna varit obelastad mm. Har även för mig att spänningen kan få en liten topp innan kärna går i viloläge.

I ditt fall när du belastar systemet så kan det ju räcka med ett grisblinks mindre belastning för att en kärna tillfälligt ökar spänningen och innan det justeras och det kan då var det du ser.

Om nu din firmware är korrekt konstruerad (alltså inget fusk med att lura CPU få mer kräm) så bör Auto + PBO vid tung belastning ligga precis på maxtaket som är säkert för degradering.

Jag har testat detta på min 3700X där maximal spänning för extrem belastning sägs vara 1.325 V och enligt mina testprogram för att mäta spänning mm säger exakt 1.325 V.

Så jag tycker inte du skall oroa dig alls utan vara mer nöjd över din CPU och dess prestanda.

Permalänk
Medlem

Sett att det vart lite snack om minnen här, så om man vill ha 32GB för under 2k, vad för kit rekommenderas?

https://www.webhallen.com/se/product/304867-Corsair-Vengeance...

Detta? Eller finns det något snabbare kit som är prisvärt? Kollar jag på sweclockers test så känns det inte som att det är så värt att betala allt för mycket för snabbare ram.

edit.
Finns även två stycken olika varianter av detta Vengeance LPX kit, där det ena verkade har problem att nå specifierad hastighet på tidigare ryen generationer. Är det troligt att det även är fallet här? Eller spelar det mindre roll om man går på CMK32GX4M2Z3200C16 (med å qvl) eller CMK32GX4M2B3200C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sett att det vart lite snack om minnen här, så om man vill ha 32GB för under 2k, vad för kit rekommenderas?

https://www.webhallen.com/se/product/304867-Corsair-Vengeance...

Finns även två stycken olika varianter av detta Vengeance LPX kit, där det ena verkade har problem att nå specifierad hastighet på tidigare ryen generationer. Är det troligt att det även är fallet här? Eller spelar det mindre roll om man går på CMK32GX4M2Z3200C16 (med å qvl) eller CMK32GX4M2B3200C16

Detta? Eller finns det något snabbare kit som är prisvärt? Kollar jag på sweclockers test så känns det inte som att det är så värt att betala allt för mycket för snabbare ram.

Denna hade jag nog köpt om min budget var 2kkr.
Gskill trident z 3600MHz.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4113645

Lista:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s456067777&o=produ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sett att det vart lite snack om minnen här, så om man vill ha 32GB för under 2k, vad för kit rekommenderas?

https://www.webhallen.com/se/product/304867-Corsair-Vengeance...

Detta? Eller finns det något snabbare kit som är prisvärt? Kollar jag på sweclockers test så känns det inte som att det är så värt att betala allt för mycket för snabbare ram.

Har ett sådant kit, mitt klarar inte av någon OC alls(testat med DRAM calc).
Blir att köra dessa minnen i min server istället, så köper jag dessa istället. Med lite tur ger dessa utrymme för lite tweaks av timing och dyl, till en billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Är 3600cl17 mot 3200cl16 värt 500kr? Är prestandan likvärdig så får LP och ett sobert utseende prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sett att det vart lite snack om minnen här, så om man vill ha 32GB för under 2k, vad för kit rekommenderas?

https://www.webhallen.com/se/product/304867-Corsair-Vengeance...

Detta? Eller finns det något snabbare kit som är prisvärt? Kollar jag på sweclockers test så känns det inte som att det är så värt att betala allt för mycket för snabbare ram.

edit.
Finns även två stycken olika varianter av detta Vengeance LPX kit, där det ena verkade har problem att nå specifierad hastighet på tidigare ryen generationer. Är det troligt att det även är fallet här? Eller spelar det mindre roll om man går på CMK32GX4M2Z3200C16 (med å qvl) eller CMK32GX4M2B3200C16

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274273

Kan klockas över 4000MT/s utan problem, det är dessutom dual rank (samma som 4st single rank stickor) och 32GB med 2 stickor, micron e-die som trivs bra med minneskontrollern.

Annan färg:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274296

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är 3600cl17 mot 3200cl16 värt 500kr? Är prestandan likvärdig så får LP och ett sobert utseende prio.

Kan bara du avgöra. Se nedan video för lite info om hur minneshastighet påverkar. Du kan också oftast överklocka dem en bra bit. Rgb kan man som tur va slå av och Gskill har helt svarta minnen som jag själv använder.

Permalänk

Har testat min 5800X idag, PBO igång och släppt lite pwr limits.

CB20 ligger på 5246 poäng med en H100(den gamla asetek varianten, behöver egentligen byta ut den då den inte kyler så värst bra längre)

All core I CB20 ligger strax under mellan 4.65-4.7GHz beroende på kärnor och temp. 6 av 8 kärnor brukar boosta över 5Ghz rätt frekvent.

Verkar ändå som ett rätt hyffsat exemplar. physics score i normala firestrike ligger lite över 28K vilket får anses vara acceptabelt min förra 3900X låg ungefär där också.

Minnena körs i 3600MHz CL14-14-14-34 1T

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Kan bara du avgöra. Se nedan video för lite info om hur minneshastighet påverkar. Du kan också oftast överklocka dem en bra bit. Rgb kan man som tur va slå av och Gskill har helt svarta minnen som jag själv använder.
https://www.youtube.com/watch?v=AGux0pANft0&ab_channel=Hardwa...

Hmm är det ITX som ger en så stor fördel här?

EIDT: Tydligen bara min gamla Aida version som var lite för optimistisk.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm är det ITX som ger en så stor fördel här?
https://i.imgur.com/LwCmp2J.png

Är det kopieringshastigheten du tänker på? Han får väldigt låga resultat där. Med min ryzen 3900x på en atx x470 bräda så får jag betydligt bättre resultat än HU. Inte riktigt lika bra som du dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Är det kopieringshastigheten du tänker på? Han får väldigt låga resultat där. Med min ryzen 3900x på en atx x470 bräda så får jag betydligt bättre resultat än HU. Inte riktigt lika bra som du dock.

Tydligen versionen det hänger på: Bytte ut bench-dll till nyaste versionen och vips så hade jag lika låga hastigheter som HU.

EDIT: Inte så liten skillnad:

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tydligen versionen det hänger på: Bytte ut bench-dll till nyaste versionen och vips så hade jag lika låga hastigheter som HU.

Ah. Jag har inte testat på ett tag så jag har nog en äldre version jag med. Lurigt att resultaten ändras så drastiskt med en ny version av mjukvaran. Man får ha tungan rätt i mun när man jämför med andra mao. Tackar för informationen!

Permalänk
Hjälpsam

Har beställt en 5900x.
Sitter med en gammal Noctua, ungefär denna men äldre än så, den har två 3 stifts fläktar (inte PWM), har ett passande AM4 fäste.
Funderar på om jag skall använda den, eller investera i en Noctua NH-U12A för 1100 kr, vad tror ni, är det värt pengarna? Jag kommer inte att överklocka, inte ens slå på PBO.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Kan bara du avgöra. Se nedan video för lite info om hur minneshastighet påverkar. Du kan också oftast överklocka dem en bra bit. Rgb kan man som tur va slå av och Gskill har helt svarta minnen som jag själv använder.
https://www.youtube.com/watch?v=AGux0pANft0&ab_channel=Hardwa...

Tänkte mer på att 3200CL16 lär väl i princip prestera identiskt med 3600CL18 (vilket också framgår i videon), nu var det ju dock CL17, men i stock lär det ju inte vara värt, så skulle väl hänga mer på om man jag skulle orka överklocka å tweaka dom (antar att når längre där med det kitet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tänkte mer på att 3200CL16 lär väl i princip prestera identiskt med 3600CL18 (vilket också framgår i videon), nu var det ju dock CL17, men i stock lär det ju inte vara värt, så skulle väl hänga mer på om man jag skulle orka överklocka å tweaka dom (antar att når längre där med det kitet).

Det var 3200C14 som presterar ungefär som 3600C18 i HUs video, men förstår vad du menar att ja helt original så är det inte så stor skillnad. Precis som HU visar så finns det en del prestanda att hämta** av att optimera timings. Rekommenderar Ryzen dram calculator för att göra det lättare.

**givet att cpu och minne är flaskhals och inte gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har beställt en 5900x.
Sitter med en gammal Noctua, ungefär denna men äldre än så, den har två 3 stifts fläktar (inte PWM), har ett passande AM4 fäste.
Funderar på om jag skall använda den, eller investera i en Noctua NH-U12A för 1100 kr, vad tror ni, är det värt pengarna? Jag kommer inte att överklocka, inte ens slå på PBO.

Kan nog vara värt att testa först med vad du redan har, om inte annat för att ha en indikation om hur mycket du annars behöver uppgradera. Såvitt jag vet är UH12s lite bättre än Wraith Prism som kyler 3900x helt okej, och då 5900x verkar vara ha lika bra eller bättre thermals så... Långsökt logik, jag vet.

Kommer du använda den till något som belastar mer än "enbart" spel?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har beställt en 5900x.
Sitter med en gammal Noctua, ungefär denna men äldre än så, den har två 3 stifts fläktar (inte PWM), har ett passande AM4 fäste.
Funderar på om jag skall använda den, eller investera i en Noctua NH-U12A för 1100 kr, vad tror ni, är det värt pengarna? Jag kommer inte att överklocka, inte ens slå på PBO.

Har själv redan inhandlat en Noctua U12A + X570 Tomahawk och har en 5900X på beställning.

För närvarande har jag en Cryorig R1 Universal (liknar Noctua D15), men valde att byta kylare ändå på grund av ljudnivån.

Jag tror att din U12s kommer att klara sig. Jag hade nog provat först med tanke på att U12s och U12A har samma fäste (de flesta Noctua kylare har samma secure firm). Skulle det inte funka så är det busenkelt att byta jämfört med om man byter från ett märke till ett annat (man sparar mycket tid på att inte behöva byta fästanordning).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Kan nog vara värt att testa först med vad du redan har, om inte annat för att ha en indikation om hur mycket du annars behöver uppgradera. Såvitt jag vet är UH12s lite bättre än Wraith Prism som kyler 3900x helt okej, och då 5900x verkar vara ha lika bra eller bättre thermals så... Långsökt logik, jag vet.

Kommer du använda den till pgot som blaster mer än "enbart" spel?

Blir nog mest till spel, de extra kärnorna mest för intresset.

Skrivet av Snill3t:

Har själv redan inhandlat en Noctua U12A + X570 Tomahawk och har en 5900X på beställning.

För närvarande har jag en Cryorig R1 Universal (liknar Noctua D15), men valde att byta kylare ändå på grund av ljudnivån.

Jag tror att din U12s kommer att klara sig. Jag hade nog provat först med tanke på att U12s och U12A har samma fäste (de flesta Noctua kylare har samma secure firm). Skulle det inte funka så är det busenkelt att byta jämfört med om man byter från ett märke till ett annat (man sparar mycket tid på att inte behöva byta fästanordning).

Tack skall ni ha testar nog med min gamla Noctua, köper eventuellt en ny PWM-fläkt för att få den att gå lite tystare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kolla Viper Steel serien för minnen, tror de körde en deal nu på amazon (tyska eller svenska, minns inte). Fanns i Fyndtråden här på Sweclockers. Jag slog till på 4400mhz 16 (2x8) GB. Fanns även 32GB 3600Mhz vill jag minnas.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Tänkte på Hardware unboxed video,

4*8 3200MHz CL14 är väl dyrare att köpa än 2st 3600MHz CL18, så förstår inte riktigt varför jag skulle välja bort 3600MHz ramet då?

Har själv 3600MHz CL18 (och hämtade precis ut min Ryzen 5600x) men glömde givetvis att beställa kylpasta och försent att beställa så man får det imorgon, så får invänta torsdag :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Vad är full AVX last? Kan man köra på det i Prime95? Jag körde på den som ska belasta systemet hårdast, och mina temps är de som jag har rapporterat.

Körde du Small FTTS's Maximum power/heat/CPU Stress test?
Jag når 80-81c där.
Annars 70-72c.

Idle 36-42c, dock så skiftar den så snabbt och ofta så det är svårt att säga vad avarage är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Körde du Small FTTS's Maximum power/heat/CPU Stress test?
Jag når 80-81c där.
Annars 70-72c.

Idle 36-42c, dock så skiftar den så snabbt och ofta så det är svårt att säga vad avarage är.

Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Du måste ha en uber cpu + mobo då ^^ Fan va gött enjoy it!
Har du PBO på? Auto ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Du måste ha en uber cpu + mobo då ^^ Fan va gött enjoy it!
Har du PBO på? Auto ?

PBO var auto; men jag har satt den på disabled. Detta trotts att auto tydligen är disabled pbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Har inga direkta värden i huvudet som referens för vattenkylning då jag aldrig använt det, men det lät ju som bra temps. Vore även intressaant att höra hur folk med stora luftkylare upplever tempsen.

Idle 38-40 och Cinebench 75. Jag har en 5800x med be quiet! Pure Rock 2 luftkylare. "Överklockade" PBO enligt https://www.youtube.com/watch?v=0J3Iswsvdvc&t=626s

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV